paints in de dressuursport?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:43

Ik weet niet of het goed staat dus hierbij al vast mijn excuus als het fout staat.

Regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik bonte paarden echt niet leuk zijn tenzij het een paint is. Dan niet overdreven bont maar enkele vlekken. Tevens vind ik de bouw van een paint echt geweldig zeer compact vaak hoofd met uitstraling.

Ik ben echter een dressuurmiep en het is de bedoeling dat ik weer in de sport gaat. Ik verwacht wel dat mijn paard minimaal Z wordt verder krijgt ie een leuk leven met alles behalve western.
Mijn vraag is echter is een paint wel geschikt voor de dressuur-sport zijn er uberhaupt Paints die het goed doen (heb niet over B of L)

nobody05

Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-03-10

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:44

paints kunnen zeker geschikt zijn voor de dressuur waarom niet?
het lijkt me zelfs heel mooi, maar om tot de Z te komen hm,
ik lees even mee :)

Sodeletuut

Berichten: 21315
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:46


spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:48

de gangen -vooral draf- van een paint zijn zeer vlak, en kort.denk niet dat dat voldoende is, om aan het Z te geraken...
ze zijn ook klein van stuk, en dat tussen al die 1.75 + m.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:01

Mag ik een goede raad geven : koop een paint, wij hebben een paint merrie, reuze paard.

Ga dan eens een western les nemen en de kans is groot dat je verkocht bent en zo kan je met je paint western wedstrijden gaan rijden, daar zal je paard het best tot zijn recht komen.

nobody05

Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:22

MarcR schreef:
Mag ik een goede raad geven : koop een paint, wij hebben een paint merrie, reuze paard.

Ga dan eens een western les nemen en de kans is groot dat je verkocht bent en zo kan je met je paint western wedstrijden gaan rijden, daar zal je paard het best tot zijn recht komen.


maar TS is een "dressuurMiep"
en even een puntje van mij waarom eerst in paart komen en dan pas kijken of je zijn trainings gerichte plek iets vindt?

AllstarLove

Berichten: 1249
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Nes-Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:25

Een paint is denk ik eerder voor Western. Maar een Pinto lijkt er erg op maar heeft wat ruimere gangen.
Vind je dat misschien iets?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:28

Pinto heeft evenveel met paint te maken als met kwpn of haflinger. Zijn namelijk alle bonte paarden zonder ras. Kunnen dus alle groottes/breedtes/modellen etc hebben. En of die geschikt zijn, tja, degenen die veel op kwpn-ers lijken zullen super geschikt zijn lijkt me. De rest iets minder, maar blijven natuurlijk paarden dus nog steeds behoorlijk geschikt lijkt me.

AllstarLove

Berichten: 1249
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Nes-Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:07

Paint is wel degelijk een ras! Of in Amerika dan. Hier word het vaak als kleur beschouwd. Hij moet geregistreerd zijn bij de American Paint Horse Association (APHA). Dit is een typisch westernpaard.
De pinto is ook afkomstig uit de Verenigde Staten en heeft vanaf 1941 een eigen stamboek, de Pinto Horse Association.

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:14

Ik rijd Western Dressage met mijn geregistreerde paint Jay. Ze heeft absoluut geen vlakke gangen. Dat heeft meer te maken met hoe een paint is gefokt. Je hebt ook paints met veel swung in hun bewegingen, ze zijn niet allemaal standaard vlak.
Jays kan heel veel oefeningen die ook op z nivo gereden worden. Oa vliegende gallop wissels, travers, appuyeren (sp?) en we zijn bezig met de beginselen van de piroutte etc.
Het kan dus wel maar bij aankoop goed op gangen en bouw letten. Die van mij is uit de hengst Jetalito Sunny Step.

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:27

Silly...je hebt Jay zeker nog nooit zien draven. Ze heeft extreem ruime en volle gangen voor een paint.
Hier in amerika worden paints en ook quarters regelmatig gebruikt voor de dressuur en springsport. Hier worden ze gezien als een all around ras.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:30

@rianne, uiteraard is de APHA paint een ras (heb er zelf een..) maar pinto wordt als verzamelnaam gebruikt voor alles dat bont is. Dat er ook een stamboek voor is (waar vrijwel iedereen bij mag horen) wil niet zeggen dat het niet een vergaarbak is met allerlei verschillende types. Waar je afhankelijk van wat voor type jij hebt je dus alles mee kan doen.

Anoniem

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:32

Meeste kans zul je hebben met een richting hunter gefokte paint, maar een aanrader voor de hogere dressuur? Nee, zeker niet.

Loes000
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-10

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:36

volgens mij kan dat best.

vraag me alleen wel af waarom je minimaal in het Z wilt komen..?
persoonlijk lijkt het me een beter doel om een band met je paard te hebben en van dingen beide kunnen genieten, want als je als baasje het heel erg leuk vind om naar het Z te rijden wie zegt dan dat je paard dat ook vind...?

AllstarLove

Berichten: 1249
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Nes-Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:38

troi schreef:
@rianne, uiteraard is de APHA paint een ras (heb er zelf een..) maar pinto wordt als verzamelnaam gebruikt voor alles dat bont is. Dat er ook een stamboek voor is (waar vrijwel iedereen bij mag horen) wil niet zeggen dat het niet een vergaarbak is met allerlei verschillende types. Waar je afhankelijk van wat voor type jij hebt je dus alles mee kan doen.

Ja dat snap ik. Maar eigenlijk ieder paard kan aan dressuur doen, het zijn oefeningen die ze allemaal kunnen.
Maar me sommige gaat het wat makkelijker! :D Of zo denk ik erover.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:41

Als je Z wil gaan rijden neem dan een paard dat daar voor gefokt is.

Natuurlijk zijn er paints die dit ook kunnen, maar de goede paint spoeling is in Nederland al heel dun (ten opzichte van Amerika) en de kans dat jij tussen die paints ook nog één gaat vinden die de Z kan halen is gewoon heel klein en eigenlijk niet reëel.

Dus doe je zelf en je toekomstige paard een plezier en kies of een ras geschikt voor jouw doelen of een doel geschikt voor het ras.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:47

Ik heb wel eens een quarter in het L zien lopen en ik vond dat dierenmishandeling. In het L heb je heus geen enorme oprichting nodig, maar de nek als hoogste punt is voor zo'n beestje al een hele opgave. De diagonaal middendraf lijkt dan ook eindeloos voor zo'n dier. Een westernpaard zit nu eenmaal anders in elkaar dan een dressuurpaard. Doe jezelf een lol en ga met een paard rijden dat zodanig in elkaar zit dat hij het werk gemakkelijk aankan.

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:52

Loes000 schreef:
volgens mij kan dat best.

vraag me alleen wel af waarom je minimaal in het Z wilt komen..?
persoonlijk lijkt het me een beter doel om een band met je paard te hebben en van dingen beide kunnen genieten, want als je als baasje het heel erg leuk vind om naar het Z te rijden wie zegt dan dat je paard dat ook vind...?


Er zijn nou eenmaal ook mensen met ambities!

HT...heel toevallig komt die van mij uit NL.

Vudress...waarom denk jij dat een paint maar 1 bouwtekening heeft?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:37

Bekijk de paint in mijn profiel eens,kan een goed reiningproef lopen, maar ook dressuren,
En dan bedoel ik galoppirouettes,appuiementen,changementen om de 2 passen,traver,renvers the lot,maar ook passage.
En een middendraf is ook geen probleem,echter het zal er nooit zo uitzien als van een topdressuur gefokt paard. Maar in hoeverre dat een probleem is hangt af van je ambitie.
Als echt op niveau wil presteren kan je beter en goedkoper een dressuurpaard kopen.
Je loopt anders tegen het zelfde probleem aan als mensen met een fries of een andere exoot in de dressuur.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:47

pinto is geen ras, maar een type. alle bonten worden geregistreerd, en verdeeld in types (walking horses,western etc.)
en de dressuur in de VS staat op een laag niveau, vergeleken met hier. het omgekeerde van de western dus :D
ze hebben eenvoudig niet de draf, en de confirmatie voor de hogere dressuur.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:01

Uiteraard kun je zo'n beest de trucjes aanleren, dat kan elk paard. Alleen om te scoren in de dressuurring moet je een opwaarts beeld hebben dat er gemakkelijk uitziet. En dat wordt een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave. Daar is zo'n dier niet voor gemaakt.

Een Fries heeft het voordeel dat het veel front en uitstraling heeft, dat kun je van een quarter niet zeggen. Die vergelijking gaat dus mank.

Koper

Berichten: 30565
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:06

En een paintkruising dan? Paint x warmbloed oid? Dan heb je dressuuraanleg en vlekken (met wat geluk)

Anoniem

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:08

Waarom dan niet gewoon meteen een Samber oid?

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:10

CherokeeChum schreef:
Bekijk de paint in mijn profiel eens,kan een goed reiningproef lopen, maar ook dressuren,
En dan bedoel ik galoppirouettes,appuiementen,changementen om de 2 passen,traver,renvers the lot,maar ook passage.
En een middendraf is ook geen probleem,echter het zal er nooit zo uitzien als van een topdressuur gefokt paard. Maar in hoeverre dat een probleem is hangt af van je ambitie.
Als echt op niveau wil presteren kan je beter en goedkoper een dressuurpaard kopen.
Je loopt anders tegen het zelfde probleem aan als mensen met een fries of een andere exoot in de dressuur.

Er zijn anders best veel Friezen die leuk mee komen in het Z hoor....
Een extra handicap met een gevlekt paard is wel dat de jury het allemaal wat minder goed kan zien....die vlekken kunnen heel storend zijn...

Anoniem

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:11

Vooral als ze voor de ogen van de jury zitten :j