aan de hand van een discussie met iemand die niks weet van paarden en mij, die niks weet van fokkerijen kwam het volgende aan bod:
Mijn stelling was: De hengst zelf MOET gepresteerd hebben wil deze hengst een leuke dekprijs kunnen krijgen en in aanmerking komen voor.. 'spermaopslag'.
Zijn stelling was: Wat een onzin, als de hengst goede nakomelingen levert die goed presteren in de sport kan de hengst ook een goede dekprijs krijgen en in aanmerking komen voor 'spermaopslag' (hoe noem je dat eigenlijk? invriezen enzo?)
Nou ben ik nu natuurlijk dus nieuwsgierig, hoe gaat dit werkelijk in zijn werk?
Ik weet van dressuur en springpaarden dat ze eerst door fysieke keuringen moeten gaan, als ze fysiek er goed uit zien en mooie gangen hebben en ook gezond zijn, kunnen ze door naar een volgende fase etc etc. Wordt er eigenlijk dan al een dekprijs vastgelegd? En wordt deze hoger na elke fase zo'n hengst doorkomt? Of wordt zo'n hengst pas echt interessant als deze ook presteert in de sport (en hij dus afhankelijk is van een goede ruiter).
En hoe werkt dit dan bij quarterhorses? Ik ben totaal geen expert hierin maar er zijn zoveel verschillende takken voor dit ras... Wat zijn de vereisten? Ik neem aan dat er niet op 'mooie gangen' en 'springvaardigheid' wordt getest, meer op het temperament en gezondheid en misschien later pas in de wedstrijden getest op de capaciteiten.
Of is het zo dat -ik hoop dat ik hier niemand voor de schenen shop- Halter een vorm is van showen zoals ze dat ook doen met bijvoorbeeld een gribaldi en zijn nakomelingen? Of is dat echt specifiek voor mensen die hier ook echt interesse in hebben en is er voor hengstenkeuringen iets anders nodig?
En dan dit nog, stel, je hebt een hengst die niet echt gepresteerd heeft in wedstrijden, wel helemaal in orde is lichamelijk en aan de standaard eisen voldoet voor fokken: Wat zijn die standaard eisen en wat is de dekprijs voor zo'n hengst gemiddeld gezien?
En dan uiteindelijk: Hoe gaan die dekgelden omhoog in gradaties?
Bijvoorbeeld:
Hengst die niet gepresteerd heeft
Hengst na presteren op gemiddelde wedstrijden
Hengst na presteren op nationale wedstrijden
" " internationale wedstrijden
En uiteindelijk, als ook is gebleken dat de nakomelingen ook goed presteren
Ik weet het, een lange vraag, voortgekomen uit een discussie tussen een vriend en mij daar mijn droom is ooit zelf een hengst te houden maar hierin nog volkomen in de kinderschoenen sta. Maarja, hij zit me nou te bekritiseren dat ik niet eens weet hoe meneer hengst met mevrouw merrie een kleine baby maakt en bazuint dat lekker rond