Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:24

Hallo,

aan de hand van een discussie met iemand die niks weet van paarden en mij, die niks weet van fokkerijen kwam het volgende aan bod:
Mijn stelling was: De hengst zelf MOET gepresteerd hebben wil deze hengst een leuke dekprijs kunnen krijgen en in aanmerking komen voor.. 'spermaopslag'.
Zijn stelling was: Wat een onzin, als de hengst goede nakomelingen levert die goed presteren in de sport kan de hengst ook een goede dekprijs krijgen en in aanmerking komen voor 'spermaopslag' (hoe noem je dat eigenlijk? invriezen enzo?)

Nou ben ik nu natuurlijk dus nieuwsgierig, hoe gaat dit werkelijk in zijn werk?
Ik weet van dressuur en springpaarden dat ze eerst door fysieke keuringen moeten gaan, als ze fysiek er goed uit zien en mooie gangen hebben en ook gezond zijn, kunnen ze door naar een volgende fase etc etc. Wordt er eigenlijk dan al een dekprijs vastgelegd? En wordt deze hoger na elke fase zo'n hengst doorkomt? Of wordt zo'n hengst pas echt interessant als deze ook presteert in de sport (en hij dus afhankelijk is van een goede ruiter).

En hoe werkt dit dan bij quarterhorses? Ik ben totaal geen expert hierin maar er zijn zoveel verschillende takken voor dit ras... Wat zijn de vereisten? Ik neem aan dat er niet op 'mooie gangen' en 'springvaardigheid' wordt getest, meer op het temperament en gezondheid en misschien later pas in de wedstrijden getest op de capaciteiten.
Of is het zo dat -ik hoop dat ik hier niemand voor de schenen shop- Halter een vorm is van showen zoals ze dat ook doen met bijvoorbeeld een gribaldi en zijn nakomelingen? Of is dat echt specifiek voor mensen die hier ook echt interesse in hebben en is er voor hengstenkeuringen iets anders nodig?

En dan dit nog, stel, je hebt een hengst die niet echt gepresteerd heeft in wedstrijden, wel helemaal in orde is lichamelijk en aan de standaard eisen voldoet voor fokken: Wat zijn die standaard eisen en wat is de dekprijs voor zo'n hengst gemiddeld gezien?

En dan uiteindelijk: Hoe gaan die dekgelden omhoog in gradaties?

Bijvoorbeeld:
Hengst die niet gepresteerd heeft
Hengst na presteren op gemiddelde wedstrijden
Hengst na presteren op nationale wedstrijden
" " internationale wedstrijden
En uiteindelijk, als ook is gebleken dat de nakomelingen ook goed presteren

Ik weet het, een lange vraag, voortgekomen uit een discussie tussen een vriend en mij daar mijn droom is ooit zelf een hengst te houden maar hierin nog volkomen in de kinderschoenen sta. Maarja, hij zit me nou te bekritiseren dat ik niet eens weet hoe meneer hengst met mevrouw merrie een kleine baby maakt en bazuint dat lekker rond :$ misschien een goed moment om het hele zaakje even goed uit te gaan pluizen! Dus wie mij een handje verder wilt helpen in dit doolhof: HEEL graag!

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:50

Quarters worden helemaal niet getest, iedereen die een hengst heeft mag er mee fokken (soms is dat helaas...)
De hengsten die het goed doen op shows zijn meestal duurder dan de hengst van de buurman, iedereen mag dat zelf bepalen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:21

Met elke hengst mag gedekt worden en iedereen mag zelf de prijs bepalen.
Vooral dat eerste vind ik erg jammer eigenlijk :D

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:20

In principe is de stelling dat met elke hengst gedekt mag worden niet helemaal juist/volledig. Europese wetgeving stelt dat elke hengst die merries dekt van derden goedgekeurd moet zijn. In Belgiƫ is deze Europese wetgeving ook al opgenomen in de Belgische wetgeving. De BQHA houdt dan ook sinds kort hengstenkeuringen. De vraag is natuurlijk wie de controle uitoefent op de dekkende niet-goedgekeurde hengsten en of deze controles ook uitgevoerd worden. Het standpunt van de AQHA bijvoorbeeld, die geen keuring vereist, maakt het extra moeilijk. Het al dan niet goedgekeurd zijn van een hengst heeft geen invloed op het verkrijgen van registratiepapieren. Enkel zal het Europees paardenpaspoort geen vermelding maken van de stamboom indien de hengst niet goedgekeurd is. Volgens het paspoort zal het veulen geen rasdier zijn. Maar wie hecht daar belang aan?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:24

Tja, zelf ben ik ook een echte leek m.b.t. dekken hoor!

Maar misschien wel leuk om te weten dat er verschillende 'typen' Quarter Horses zijn, die weer gefokt worden voor een specifieke westerndiscipline. Zo zijn er verschillende bloedlijnen die 'geschikt' zijn voor de Pleasure, of juist de reining, et cetera.

Er is veel informatie over verschillende bloedlijnen/ afstamming van de verschillende disciplines. Zelf heb ik belangstelling voor de Pleasure, Horsemanship en Trail en ben ik op zoek gegaan naar verschillende 'geschikte' bloedlijnen voor mij destijds toekomstige paard. Erg leuk om te doen overigens.

Halter is niet helemaal vergelijkbaar met een hengstenkeuring. Onder andere omdat 'dat type Quarter' weer andere kenmerken heeft dan bijvoorbeeld een 'Hunter-Quarter'.

Op de website van de AQHA kun je onder 'forms' een aantal brochures vinden die misschien interessant zijn.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:28

Binnen de quarter en paint fokkerij gaat men uit van marktwerking. Een 'betere' hengst zal populairder zijn en dus meer nakomelingen geven (en dus ook meer geld kunnen vragen en dus duurder worden). Maar de vraag is wat je zoekt. Wil je een wedstrijd topper of wil je een braaf recreatie paard. Mijn pown is niet de zoon van een wedstrijdtopper (waarbij het natuurlijk nog maar de vraag is of dat perse met talent te maken heeft!) maar is wel van een dier met een heerlijk karakter. Dat zocht ik ook in een paard voor mijzelf (ben niet wedstrijd gericht) dus is hij voor mij een super vaderdier.

Kwestie van prioriteiten dus!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:31

Er zijn in het verleden Quarterhengsten geweest die zelf niet zoveel gepresteerd hebben, maar hele goede nakomelingen hebben geleverd.

Modestromingen heb je - zoals bij ieder stamboek - ook bij de Quarterfokkerij. Als een hengst een wedstrijd of meerder wedstrijden heeft gewonnen en zichzelf in de picture heeft gelopen, vervolgens uit de sport gaat en als dekhengst wordt ingezet, is er een hele promotiecampagne nodig om hem echt in de picture te houden. En dat kan aardig in de papieren gaan lopen....

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:37

troi schreef:
Maar de vraag is wat je zoekt. Wil je een wedstrijd topper of wil je een braaf recreatie paard. Mijn pown is niet de zoon van een wedstrijdtopper (waarbij het natuurlijk nog maar de vraag is of dat perse met talent te maken heeft!) maar is wel van een dier met een heerlijk karakter. Dat zocht ik ook in een paard voor mijzelf (ben niet wedstrijd gericht) dus is hij voor mij een super vaderdier.


Helemaal mee eens. Toen ik me een beetje ging verdiepen in al die bloedlijnen heeft dit ook een rol meegespeeld. Natuurlijk kun je niet alle paarden van een bepaalde afstamming over 1 kam scheren en uitzonderingen bevestigen de regel. Maar sommige bloedlijnen/ karakter passen beter bij de ene ruiter dan bij de andere.
Dit geldt overigens ook voor hoe ze gefokt zijn. Bijvoorbeeld: mijn paard heeft wat cuttingbloed in z'n kont zitten. En van cutters wordt gezegd dat ze nog wel 'ns druk/nerveuzig kunnen zijn. Maar ja; daar merk ik bij die van mij dus weer helemaal niks van :D

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:05

Een verantwoorde fokker/hengsten eigenaar zorgt dat zijn hengst/merrie 100% is op benen, goed gebouwd is, gezond en goed in de kop etc. Daarbij de gen testen laat uitvoeren die betrouwbaar zijn zodat je weet hoe of wat. Een dekhengst promoten is niet goedkoop inderdaad. Ik zal zelf nooit dekken met een hengst die niet gepresteerd heeft mits hij mischien bewezen kinderen heeft rondlopen. Wil niet zeggen dat een hengst die presteerd wel goed kinderen fokt. Dat mag wel duidelijk zijn.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:31

Callisto04 schreef:
Europese wetgeving stelt dat elke hengst die merries dekt van derden goedgekeurd moet zijn.

Kun je ergens laten zien waar dat staat c.q. of er ook staat wat een keuring dan moet inhouden ??
En zoals het er nu staat mogen er dus alleen merries 'van buiten' niet zonder keuring gedekt worden, maar de eigen merries van een hengstenhouder wel.... en wie garandeert dat dat goed fokmateriaal is ???

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:33

anika schreef:
Een verantwoorde fokker/hengsten eigenaar zorgt dat zijn hengst/merrie 100% is op benen, goed gebouwd is, gezond en goed in de kop etc. Daarbij de gen testen laat uitvoeren die betrouwbaar zijn zodat je weet hoe of wat. Een dekhengst promoten is niet goedkoop inderdaad. Ik zal zelf nooit dekken met een hengst die niet gepresteerd heeft mits hij mischien bewezen kinderen heeft rondlopen. Wil niet zeggen dat een hengst die presteerd wel goed kinderen fokt. Dat mag wel duidelijk zijn.


Ben het met je eens, gezondheid is als eerste belangrijk. En verder, als ik op jouw site kijk naar je magnifieke paarden dan hebben we het ook over een heel ander fokdoel/prijsklasse paarden, bijna een andere wereld dan de mijne. Ik vind dat trouwens ook 1 van de mooie dingen binnen deze rassen dat dat gewoon naast elkaar kan bestaan en dat daardoor er voor ieder wat wils rondloopt.

Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:43

Bedankt voor alle reacties!
Dus als ik het goed begrijp kan je voor elke dekking een X bedrag vragen, waarschijnlijk het vaak voorkomende 350 euro voor hengsten die niet gepresteerd hebben (geloof dat er geen beleid is in nl zoals deze is met de BQHA).
Heeft deze hengst gepresteerd en blijft presteren dan schiet de dekprijs omhoog.
Heeft deze hengst ook nog eens goed presterende nakomelingen dan schiet die prijs nog meer omhoog.
Heeft hij alleen goede nakomelingen dan zal het ongeveer gelijk staan aan goede prestaties zoals in de eerste optie.
Maar in deze gevallen, aan welke dekprijzen zou je dan moeten denken?
Ik zie soms bij KWPNners prijzen van 2500 euro rondvliegen, dat is echt abnormaal lijkt mij, waar zou ik dan aan moeten denken bij quarters?

Voor mij persoonlijk: Als ik met zoiets als dit van start ga zou ik wel voor erkenning gaan als die mogelijk is met de betreffende hengst. In nl begrijp ik is tot op heden nog geen keuring verplicht om in het stamboek opgenomen te worden... Toch?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:52

Tja, het wisselt qua prijzen, elke eigenaar mag dat zelf bedenken. Als ik zou moeten gokken denk ik dat het begint met 500 euro (en dan vaak wat lager voor merries buiten het ras als die gedekt worden).

Je bent opgenomen in het stamboek als pa en ma dat zijn, en verder zijn er geen eisen en geen keuringen. Nergens niet. Gaat tegen het hele idee van de marktwerking in. Waarom dit regelen, merrie houders kunnen toch prima zelf nadenken en oordelen?

Qua prijzen, de echte toppers gaan wel over dat bedrag heen hoor, aantal voorbeeldjes (en dan ben ik nog geen expert dus er zullen nog wel duurdere zijn:
http://www.spooksgottagun.com/Breeding.html - in eu 3000 dollar
http://www.einsteinsrevolution.com/ - in us 3500 dollar (dus komt in eu nog aaridg wat bij)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:08

Ja, prijzen varieren enorm. 500 euro voor een onbekende hengst zonder prestatie en zonder presterende nakomelingen (maar ook hier zie je soms prijzen van 1000 euro per dekking voorbij komen). De meeste dekgelden zitten tussen de 1000-2000 euro. Voor heel goed presterende hengst en nakomelingen zit je soms al rond de 3000-5000 euro/dollar.

Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:11

Wat een prijzen zeg... Doet bij mij toch de vraag rijzen: Wat weerhoudt mensen om te doen? Als je voldoende geld of grond hebt voor de stalling voor 2 paarden heb je voor 3500 dekgeld met een beetje geluk al een goede hengst te pakken die, met een beetje training zijn eigen stalling terug zou kunnen verdienen

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:15

Om wat te doen? Een dekking van een topper te kopen? Hetzelfde wat mensen ervan weerhoudt om een dekking van totilas (ik noem maar wat) te kopen.. Je weet niet wat het veulen gaat doen qua prestaties en financieel rendement. En je moet ook maar een verd*mt goede trainer zijn om een dier echt goed te laten lopen.

Verder, quarters en paints zijn dure paarden, dat zie je natuurlijk terug komen in de dekgelden. Voor een onbeleerde gemiddelde (qua bloedlijnen) 3-jarige quarter betaal je minstens 4000 euro. Dat zit vermoedelijk bij de KWPN-ers toch anders..

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:18

Nou idd... 3500 euro dekgeld, dan 3 jaar wachten, stalling 200 euro per maand, dan training. Beetje trainer kost 800 per maand... reken maar uit. En dan moet ie nog niets gaan mankeren.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:19

en gezondheid staat helaas niet bovenin het lijstje.er zijn zat goed fokkende/presterende hengsten, met erfelijke ziektes, waar weinig tot nix van vermeld word.
er zijn uiteraard ook verantwoordelijke hengsteneigenaren..

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:25

In NL (en in Belgiƫ ook niet overigens) bestaat geen stamboek voor Quarters, het moeder/hoofd stamboek zit in de VS, en daar zijn dus geen keuringen voor nodig om in het stamboek te worden opgenomen.
Inderdaad moeten pa en ma ingeschreven staan en DNA getest zijn om te mogen dekken/fokken, de nakomeling kan dan gewoon geregistreerd worden.
Dat de BQHA keuringen eist is een ander verhaal maar je kunt het veulen gewoon registreren bij het moederstamboek in de VS.
*herinnert zich nog heftige discussie met 'groot aandeelhouder' bij de BQHA poosje geleden, die zwetste ook zo heerlijk over keuringen.....*

Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:33

Ik bedoelde eigenlijk, waarom niet een leuke hengst kopen (of de gok wagen met een merrie en hengst beiden met goede afstamming) en dus nog onbeleerd en een beetje trainen, in wat wedstrijden uitbrengen, of misschien niet eens, afhankelijk van de persoon, en als de hengst aan minimale eisen voldoet (goed in de kop, goed beenwerk etc) ter dekking aanbieden. Zelfs als de hengst niet heel goed presteerd zou hij in theorie zijn stalgeld terug kunnen verdienen met dekken. Ik vraag me dus af waarom zo weinig mensen dit doen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:43

omdat er misschien te weinig mensen in NL met quarters fokken? En er dus niet genoeg dekkingen zijn om het stalgeld terug te verdienen? en diegenen die fokken wel een bewezen hengst uitzoeken of naar het buitenland gaan? Omdat er al best een hoop hengsten rondlopen die ook op die manier begonnen zijn? Ik weet het niet.....

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:04

Er zijn maar zeeeeerrrrrrrr weinig hengsten die zichzelf op deze basis terug verdienen en in Europa ken ik er geen. Deze groote mannen zitten in USA en zijn echt op 1 hand te tellen volgens mij. Daarbij iedereen die met paarden te maken heeft weet wat voor onverwachten kosten je kunt tegen komen etc. Het is niet alleen stalgeld wat je moet rekenen maar zo veel meer!. Jezelf rijk rekenen met een hengst of op 0 uitkomen en laten we even uitgaan van de no named hengst want dat lees ik tussen de lijnen door gaat in mijn ogen echt niet het aantal merrie's dekken om zichzelf terug te verdienen. Nogmaals dat lukt niet eens bij de meeste wel bekende hengsten ondanks alle promo's, goede prestaties en goede kinderen. Waarom dan wel gewoon met just a hengst?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:09

Beetje trainen gaat niet voldoende zijn om een paard in de top mee te laten lopen. Wedstrijden zijn niet zo dik gezaaid en vaak op grotere afstanden, en op internationale wedstrijden in Europa krijg je ook te maken met deelnemers die paarden kant en klaar uit Amerika laten overkomen. Natuurlijk moet je dat er dan nog uit gaan rijden, maar bij een paard dat op oudere leeftijd wordt geimporteerd en een goede basis heeft, heb je iig het risico niet dat hij de leeftijd niet haalt of door eventuele blessures geen showcarriere kan opbouwen.

Zoals hier al eerder is aangegeven, is er voor ieder wat wils. Maar wil je een hengst zijn stalgeld terug laten verdienen, zul je toch flink reclame moeten (laten) maken, en om uit de kosten te komen dan toch meer dan een aantal dekkingen moeten verkopen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:31

er zijn veel te weinig fokkers daarvoor. goede hengsten zijn al blij als ze 10 dekkingen per jaar krijgen en dat is al veel.
en als ik jou verhaal hoor ga je dan een hengst hebben met dekgeld van 500 euro die alleen in de recreatiewereld zal dekken.
dit gaat m niet worden meid.

Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Verschillende gradaties in dekprijzen bij quarterhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 23:46

Nou, duidelijk genoeg :) het was slechts een gedachtegang, maar ben blij dat ik nu wat meer duidelijkheid heb. Zoals ik al zei kwam het voort uit een gesprek tussen mij en een vriend, het is wel eerder door mijn gedachte geschoten maar daar is het ook altijd bij gebleven. En dat zal het waarschijnlijk ook blijven :p.
Ik heb in ieder geval die vriend wat beter kunnen informeren, haha, sla ik ook niet zon stom figuur, maar thanks for the info! Beter voorkomen als genezen he, heb er toch wat van geleerd!