[WN] welke quarterhengst op engels volbloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zvl13

welke quarterhengst op engels volbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 01:34

Sinds december heb ik een mooi, klein volbloedmerrietje van net 5 jaar. Ze kwam recht van de renbaan en is voorbestemd om sportpaardje te worden. Helaas is ze eind maart door de afrastering gevlogen en kampen we nu nog altijd met een blessure als gevolg daarvan. Van training gaat dit jaar niets meer komen, ze zal voor onbepaalde tijd rust moeten houden. Nu wilde ik toch al een veulen van haar fokken, weliswaar pas over een jaar of 5, maar ja. Ik wil een iets minder heet veulen (minder heet dan de moeder..), met voldoende atletisch vermogen. Het wordt gefokt om polocrosse te kunnen spelen, dus het heeft een koel hoofd, een sterke achterhand, wendbaarheid en lef nodig.
Mijn merrie is klein en fijn gebouwd, ze is een typische sprinter, kort in de rug met afhangend kruis. Ik wil een hengst die een klein postuur doorgeeft (merrie is 1,58, groter moet het veulen ook niet worden idealiter), geen bulldog type maar meer volbloedlijn, atletisch vermogen en een koel karakter.
Ik ben niet op de hoogte van quarter fokkerij in nederland, heeft iemand een hengst suggestie?

quarterH

Re: welke quarterhengst op engels volbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:34

je wil haar pas over 5 jaar laten dekken?
dan zou ik dan gaan kijken. heeft nu helemaal geen zin aangezien 5 jaar best lang is en er dan veel veranderd in hengstenland :-)

maar als je echt een volbloed met papier hebt, dus TB dan kun je zelf een papier krijgen als je een quarter erop zet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:24

Dat kan alleen als die volbloed is ingeschreven bij de amerikaanse Jockeyclub en dan nog krijg je een geel gerand papier met een T-nummer, wat voor veel mensen niet het 'originele' AQHA-papier is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:27

@ qH: volgens mij was het haar plan om over 5 jaar een veulen te fokken, maar vanwege de blessure van de merrie wordt dat volgend jaar? Dat begreep ik tenminste:P

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:27

Niet doen???Ze is fijntjes gebouwd en een Quarter meestal niet...Ik wou ook wat grover fokken met mijn fijn merrie.Bevalling ging moeilijk en ze heeft na die tijd vrij veel last gehad van een te grote opening.Urine liep er bij elke pas en kuch uit.Gelukkig is het goed gekomen maar de DA zei,doe maar niet weer!
Als ik ooit weer dek,gaat er een fijnere hengst op :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:31

quarterH schreef:
je wil haar pas over 5 jaar laten dekken?
dan zou ik dan gaan kijken. heeft nu helemaal geen zin aangezien 5 jaar best lang is en er dan veel veranderd in hengstenland :-)

maar als je echt een volbloed met papier hebt, dus TB dan kun je zelf een papier krijgen als je een quarter erop zet.

Ik begrijp zelf uit het eerste bericht dat ze oorspronkelijk van plan was om over 5 jaar te dekken, maar nu de merrie met een blessure loopt en nog even aan het revalideren is, de TS dit eerder wil doen.
Ik zou zelf voor een volbloedhengst gaan, ook daar zitten koele characters tussen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:34

of een warmbloedhengst met scheutje volbloed. ze zijn nu gewild in fokkerij omwille van hun uithoudingsvermogen en werkwilligheid

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:10

ok dan heb ik het niet goed begrepen.
dat 'gele' papier kan een normale worden als het beestje presteerd in de showring dus heeft wel degelijk waarde, zeker voor de hunter classen.

victory ben ik niet met je eens. er zijn heel veel quarters die helemaal niet grof en breed gebouwt zijn.
denk dat jij dan een reiner of foundation gefokte erop hebt gezet.
maar er zijn horses hoge slanke pleasure quarters te vinden die ook cool zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:18

Met 10 performance punten kan een T-papier idd omgezet worden naar een 'echte' blauwe :D
Maar hier in NL zul je niet zo snel aan 10 punten komen denk ik.
Overigens vraag ik me af of dat ook de insteek van de TS is :D
Hooguit dat het verkooptechnisch interessanter is.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:27

quarterH schreef:
ok dan heb ik het niet goed begrepen.
dat 'gele' papier kan een normale worden als het beestje presteerd in de showring dus heeft wel degelijk waarde, zeker voor de hunter classen.

victory ben ik niet met je eens. er zijn heel veel quarters die helemaal niet grof en breed gebouwt zijn.
denk dat jij dan een reiner of foundation gefokte erop hebt gezet.
maar er zijn horses hoge slanke pleasure quarters te vinden die ook cool zijn.

Sorry,ik heb een KWPNer :o
En dan heb ik het mis en is mijn uitspraak een vooroordeel....
Naar mijn idee is een slank volbloed merrietje,slanker dan de slankste quarter??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:22

DD tuurlijk kun je 10 punten halen hier.... is echt niet zo onmogelijk hoor... je moet alleen wel een beetje goed zijn en wat shows rijden natuurlijk :p

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:25

DubbelDun schreef:
Met 10 performance punten kan een T-papier idd omgezet worden naar een 'echte' blauwe :D

Die tegenwoordig "goudkleurig" is *D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:25

Ik ken meer mensen die in 1 show meer dan 10 punten bij elkaar gereden hebben, dus zelfs in Europa is dat mogelijk :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:16

Victory2000 schreef:
Naar mijn idee is een slank volbloed merrietje,slanker dan de slankste quarter??

Quarters heb je in alle maten. Ook zo rank als een slank volbloedmerrietje....

kawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:32

smart star dixie is een erg mooie hengst, hij is best klein en is erg wendbaar, de veulens die hij heeft geleverd zijn erg mak, cool in hun hoofd en willen graag leren. hij is erg gespierd en ondanks dat het een hengst is is hij zelf ook erg braaf.

Playty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:17

Wij hebben nu 2 veulens staan van cool looking tc staan ( onze eigen hengst) en die waren heel dun en fijn toen ze net geboren waren en nu zijn ze een heel stuk breder terwijl ze net 3 maanden zijn. Dus een quarter kan ook gewoon als je weet dat de veulens meestal klein zijn met de geboorte.
Kwa karakter zijn ze hier heel mak en cool in het hoofd.
en draaien heerlijk om hun eigen as heen.
vader zelf is ook heel cool vind alles leuk en goed.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:48

Playty schreef:
en draaien heerlijk om hun eigen as heen.

Huh? :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:56

Volgens mij is ze in de war met de paarden van de plaatselijke draaimolen..
}> :P

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:11

En wat als je de spiermassa van pappa krijg en het heethoofdige karakter van mamma.
Ik ben zelf niet zo op kruisingen te groot speculeer gehalte.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:27

ponies schreef:
En wat als je de spiermassa van pappa krijg en het heethoofdige karakter van mamma.

Hè bederf het nu niet.... :+

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:32

ponies schreef:
Ik ben zelf niet zo op kruisingen te groot speculeer gehalte.

Zoiets heb ik dus.. daar moet je wel mee om kunnen gaan... }>

kawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:04

ja, als je zo gaat denken kan je geen enkel paard je merrie laten dekken. er zit altijd wel iets in en als het niet direct van de ouders is dan kunnen ze het ook nog over dragen van hun ouders weer.
in fokken moet je af en toe gewoon risico's nemen.
en als je het niet probeert weet je nooit of iets een goeie match is of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:49

Er zijn genoeg risico's die je bij het fokken gaat nemen, maar ik ben het er niet mee eens dat je niet naar character van de ouders kunt kijken en ongeveer kunt inschatten hoe het temperament van het veulen gaat zijn, temeer veulens ook heel veel van het gedrag van de moeder afkijken en daar van leren...

zvl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 01:05

hee, wat een reacties allemaal, bedankt allemaal. Ik hoop idd niet dat het veulen mamas heethoofd krijgt en papas spieren :-)

@ Cassidy; heel waar, de merrie is nu sinds half december in de heropvoeding en dat lukt heel aardig. Bijten, trappen en overheen lopen is er niet meer bij, er wordt zelfs lief geknuffeld. Als haar gedrag niet gebeterd zou zijn, had ik uberhaupt niet aan een veulen gedacht. Maar je kunt maar hopen op koel karakter he..

zvl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 01:12

@kawaii;

even filmpje gekeken van smart star dixie, idd erg mooie hengst, maar misschien wel aan de zware kant. Ik zie liever iets hoogbeniger, iets minder bulldog type. Cutting/reining bloed lijkt me op zich wel een goede keuze gezien de sport die ik wil doen (uiteraard geen garantie dat veulen dat dus ook heeft, but one can always try..)