[WN] Wat doet inteelt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna29

Wat doet inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 05:39

storrum schreef:
johanna29 schreef:
Vera, ben je bekend met de hengsten van Cassanova Quarter Horses http://www.casanovaquarterhorses.com/
Vind de BLAZING HOT zoon BLAZE EM ON uit een INVESTMENT ASSET moeder ook heel interessant!!

Vera schreef:
Toch niet helemaal goed gelezen ;)

Geen Hot Rodder Jet Set en geen Zippo (dus Zips Chocolate Chips, etc) want dat staat op haar papier, daar wil ik neit verder mee fokken.

En wie is de vader van Blazing Hot? Juist

@ XxNadiehxX En wie is de vader van Dont Skip Zip? .............

:D :D

Wat is er zo erg aan een beetje inteelt??? Door juist BEWZEN bloedlijnen met elkaar te kruisen haal je alleen maar het beste naar boven ;)
Laatst bijgewerkt door Ods op 19-05-10 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek topic gesplitst van http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=129&t=1288669

Vera

Re: Iemand bekend met hengst Absolute Investment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:23

Bambi heeft 2x Zips Chocolate Chip en 3x Zippo Pine Bar, dat vind ik meer dan voldoende ' inteelt'.
Aangezien Hot Rodder Jet Set ook op haar papier staat, wil ik gewoon niet een hengst die 1 van deze drie voorouders voert :)

Arrows

Re: Iemand bekend met hengst Absolute Investment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:54

Bambi heeft wel een goed papier hihi

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:58

johanna29 schreef:
Wat is er zo erg aan een beetje inteelt??? Door juist BEWZEN bloedlijnen met elkaar te kruisen haal je alleen maar het beste naar boven ;)

ERG enge gedachte... :oo Alsof bewezen bloedlijnen geen fouten kennen?? Want je haalt echt niet alleen maar het beste naar boven. Ik zou denken dat HERDA en HYPP dat inmiddels wel bewezen hebben.

Denk er ook aan, een pedigree van een paard is mooi om te zien en beslist iets waar je naar kijken kan, maar niet alle genen volgen dezelfde lijn als de pedigree. Er is een wezenlijk verschil tussen stamboom op papier en stamboom van genen.

Klein voorbeeldje die ik even gemaakt heb om het duidelijker te maken.
Hengst A is palomino bont, beweegt super en is geweldig van karakter

Hengst B is vos schimmel, beweegt voor geen meter en ook nog een rotzak,
zie hier BEIDE pedigree's
http://www.kipahoek.nl/Voorbeeld.htm

Valt het op dat het VOLLE BROERS zijn?? ;)
Even een klein voorbeeld om te tonen dat, ja, pedigree is belangrijk, maar staar je er niet blind op. Wat het paarde ZELF heeft, is belangrijkER. En denk eraan, kijk ook naar ALLE paarden in de pedigree. Niet alleen die bekende en die uitschieters.
Zelf staarde ik me er in het verleden ook "blind" op hoor! Maar dit was wel een eye-opener wat ik kreeg toen ik een goed boek over evolutie en het doorgeven van genen las.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:06

Citaat:
Want je haalt echt niet alleen maar het beste naar boven

Sterker nog, je hebt een gerede kans dat je ongewilde nieuwe dingen toevoegt. (kijk maar wat bij de Friezen gebeurt (is))

Ben het zeer eens met Jeddah.

Maar het is ook duidelijk dat Vera gelukkig ook niet op zoek is naar meer inteelt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:17

Ben het ook zeer zeker eens met Jeddah. Mijn wenkbrauwen schieten dan ook meteen in fronsstand als ik een hengstenadvertentie zie waarin een onbewezen "volle broer van" wordt aangeboden, vaak uiteraard tegen een fractie van het dekgeld van het bewezen familielid.

Wat ik overigens ook wel interessant zou vinden om te weten is of er ook dingen zijn die "een generatie overslaan". Ik vraag me dus eigenlijk af of de veulens van een hengst bepaalde beenstanden, beweging of karakter kunnen laten zien van zijn/haar opa of oma die in de vader niet tot uitdrukking komen (hetzelfde geldt uiteraard voor de merrie).

Maar goed, off-topic natuurlijk ;-)

On topic: Als je voor Only Invitational zou gaan, weet je iig dat je geen rood veulen zult krijgen, mocht daar je voorkeur naar uitgaan ;-) . Ik vind het een gave hengst!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:29

Om daar off topic even toch op verder te gaan, het ligt aan het gen, sommige genen komen enkel tot uiting in homozygote vorm (denk Herda) en sommige komen alleen tot uiting SAMEN met een ander gen (of meerdere andere genen) (denk appaloosa PATN gen).
We weten echter niet veel over elk individueel gen.
Daardoor kan het LIJKEN alsof het overslaat, maar het gen was natuurlijk wel aanwezig. ;)

@TM/Ods, eventueel topic splitsen?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:35

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:38

Als er verder niet met het paard gefokt word(of met totaal andere bloedlijnen) zou het dan een probleem zijn dat er bijvoorbeeld 2x dezelfde opa is? Mijn merrie heeft dit namelijk, en ik ben wel benieuwt.

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:29

geen goed....

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:18

Heb zelf ff gegoogled en kom uit op het volgende artikel over wat inteelt is en de gevolgen ervan zijn. (even geknipt).
Geldt voor honden, maar een gen is een gen, toch?

Inteelt werd gezien als de manier bij uitstek om de ‘goede’ genen te behouden, de ‘slechte’ weg te selecteren, en op die manier een homozygote populatie op te bouwen met enkel ‘gewenste’ kenmerken. In die visie zijn genen ‘goed’ of ‘slecht’, en gaat men er vanuit dat het mogelijk is om op één enkel gen te selecteren, zonder gevolgen voor de rest van het genen-pakket. Inmiddels weten we beter.

We weten nu dat genen niet alleen goed of slecht zijn, zwart of wit, maar het hele scala van grijs daar tussenin bestrijken. En ‘bijna goed’ is meestal niet te onderscheiden van ‘goed’. Tegen duidelijk ’foute’ genen kunnen we selecteren, maar met ‘net niet helemaal goed’ kunnen we weinig in de fokkerij. Inteeltdepressie – afnemende vitaliteit in een populatie – is voor een groot deel het gevolg van de ongemerkte opstapeling van zulke ‘net
niet helemaal goede’ genen.

We weten nu ook dat, wanneer we selecteren op één kenmerk, één gen, we ongewild diezelfde selectie toepassen op andere genen die er toevallig vlakbij liggen. Genen waarvan we doorgaans helemaal geen idee hebben wat ze precies beïnvloeden. Strenge selectie op één enkel kenmerk kan daardoor als resultaat hebben dat ongewenste eigenschappen plotseling wijd verbreid raken in een ras, of juist dat gewenste eigenschappen meeverdwijnen met een kenmerk waartégen we selecteren.Stel je voor dat we, wanneer we streng zouden selecteren vóór een bepaalde oogkleur, ongewild ook zouden selecteren vóór een genetische aanleg voor hartkwalen, of per ongeluk ook selecteren tégen die eigenschappen die de Labrador tot apporteur maken. Dit zijn uit de lucht gegrepen voorbeelden, maar ondenkbaar is het niet. Op diezelfde manier is bij een
ander ras de aanleg voor blaas- en nierstenen tot raskenmerk geworden: die aanleg blijkt meegelift te zijn in de selectie vóór het voor dat ras kenmerkende vlekkenpatroon. Voor dat vlekkenpatroon zijn alle honden van dat ras inmiddels fokzuiver. Voor die aanleg voor nierstenen helaas ook.

Een derde veronderstelling van de inteeltmethode is dat homozygotie (voor gewenste kenmerken uiteraard) een goede zaak is. En ook die veronderstelling is inmiddels door de wetenschap weerlegd. Rassen die gekenmerkt worden door een hoge mate van homozygotie, een hoge mate van genetische eenvormigheid dus, blijken op allerlei fronten kwetsbaarder te zijn dan minder ver doorgefokte rassen. De vitaliteit en de fertiliteit nemen af. Het ras krijgt te maken met een toename in gezondheidsklachten en een toename in gedragsproblemen. Door selectie is men er wellicht in geslaagd een aantal erfelijke kwalen uit te bannen, maar de erfelijke afwijkingen die nog wel in het ras aanwezig zijn komen voor bij veel honden van dat ras, en zijn nauwelijks nog terug te dringen.

Uit recent onderzoek blijkt onomstotelijk een relatie tussen inteelt en levensduur: hoe hoger de inteeltcoëfficiënt, hoe korter de gemiddelde levensduur.

Anoniem

Re: Wat doet inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:25

Ik sluit me aan bij Jeddah, Mac en anderen...

Daarnaast is IMO de markt aan goede en bewezen bloedlijnen groot genoeg om geen inteelt te hoeven hebben en toch een goed papier.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:32

inteelt is niet de veroorzaker van een genetish defect, maar de uiter hier van.
wanneer er inteelt en lijnteelt toe gepast word op langer termijn zal de genepole homosingoot worden, en dus een bepaalt type en karakter mee nemen, echter wanneer er in inteelt en lijnteelt een defect voor komt en bijde ouder dieren hebben er voor nakomenlingen gehad uit een andere combinatie kan dit 3 dingen beteken, 1 er is een mutatie onstaan in het splitsen van het kiemblad van de bevruchte eicel, 2 bij de ouders heeft een defect gen, of 1 van de ouders heeft dit, dit kan men uit zoeken door proefdekingen te doen, het veiligste is bijde dieren uit de fokkerij halen, echter dit zal nooit gebeuren, omdat het simpelweg te duur is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:39

Jeddah schreef:
Klein voorbeeldje die ik even gemaakt heb om het duidelijker te maken.
Hengst A is palomino bont, beweegt super en is geweldig van karakter

Hengst B is vos schimmel, beweegt voor geen meter en ook nog een rotzak,
zie hier BEIDE pedigree's
http://www.kipahoek.nl/Voorbeeld.htm

Valt het op dat het VOLLE BROERS zijn?? ;)
Even een klein voorbeeld om te tonen dat, ja, pedigree is belangrijk, maar staar je er niet blind op. Wat het paarde ZELF heeft, is belangrijkER. En denk eraan, kijk ook naar ALLE paarden in de pedigree. Niet alleen die bekende en die uitschieters.
Zelf staarde ik me er in het verleden ook "blind" op hoor! Maar dit was wel een eye-opener wat ik kreeg toen ik een goed boek over evolutie en het doorgeven van genen las.

Maar de voorouders van beide broers zijn zover dus te zien in het voorbeeld compleet onverwant en op willekeur bij elkaar gezocht.
Kijk je naar lijnen waar bewust gekozen is voor verwantschap, en niet directe verwantschap, dan zie je dat de resultaten later veel voorspelbaarder zijn en dat fokken iets minder gokken wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:50

Bij de mens is inteelt iig niet echt gezond! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:54

Wat is het verschil tussen inteelt en lijnteelt?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:56

jottum schreef:
Citaat:
Want je haalt echt niet alleen maar het beste naar boven

Sterker nog, je hebt een gerede kans dat je ongewilde nieuwe dingen toevoegt. (kijk maar wat bij de Friezen gebeurt (is))

Ben het zeer eens met Jeddah.

Maar het is ook duidelijk dat Vera gelukkig ook niet op zoek is naar meer inteelt.

wat is r met de friezen gebeurt dan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:59

Cassidy schreef:

inteelt is vader x dochter, broer x zus, enz
lijnteelt is nicht x neef, opa x klein kind, oom x nicht enz enz

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:02

Moll schreef:
Cassidy schreef:

Is iedereen het daarmee eens? Voor sommigen is de combinatie in de laatste regel ook nog inteelt...\
Dus de vraag aan iedereen hier: wanneer is iets inteelt, wanneer is iets lijnteelt, wanneer is iets voor jullie acceptabel en wanneer niet?
Gevallen als HYPP en HERDA kunnen ook opduiken als je aan lijnteelt doet...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:09

Cassidy schreef:

Moll is me net voor.. :D

geen idee of die definitie geheel juist is, maar voor mij is inteelt kruizen met directe bloedverwantschap bijv. broer X zus, vader X dochter. Lijnteelt is ook wel een soort van inteelt maar dan verder weg.
bijv. terug naar de moederlijn.
een hengstenkeuze waar ik over aan het nadenken ben, zou deze zijn, en dat zie ik dan niet als inteelt ,maar lijnteelt.
aan moederzijde: Estobar's overgrootmoeder is een volle zus van de overgrootmoeder van Fürstin Ninetta
http://www.allbreedpedigree.com/freewilly

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:10

Moll schreef:
Cassidy schreef:

Citaat:
Is iedereen het daarmee eens? Voor sommigen is de combinatie in de laatste regel ook nog inteelt...\
Dus de vraag aan iedereen hier: wanneer is iets inteelt, wanneer is iets lijnteelt, wanneer is iets voor jullie acceptabel en wanneer niet?

hoe ieder er persoonlijk tegen aan klijkt is voor ieder op zich, voor de opleiding erfelijkheidsleer en genetica is dit de defenitie.
nog maals, lijnteelt en inteelt zijn niet de veroorzaker van een genetish defect, het is de uiter hier van.
Laatst bijgewerkt door Moll op 21-05-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:10

Cassidy schreef:

lijnteelt moet je ook niet generatie na generatie toepassen, en het nadeel bij paarden is dat het allemaal veel langzamer duurt dan bij bijv. honden/katten etc

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:11

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:24

Kukkie schreef:
Even een voorbeelde van hoe het bij mensen 'verkeerd' gaat, die lijnenteelt: http://www.kennislink.nl/publicaties/ge ... mse-ziekte
Maar ach, het voordeel is dat er veel mensen een goede stem hebben en dat je nooit lang hoeft te raden naar iemands achternaam.

Citaat:
dat is in Volendam al tien tot twaalf generaties het geval
een generatie is gemiddels 20 jaar?

Daarnaast is die ziekte niet gekomen door lijnenteelt maar zichtbaar geworden, en dan mn in Volendam, vanwege de smalle basis.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:45

Herda komt niet van in/lijnteelt, niet alle zonen van King geven het, enkel enkele uit de cross met Miss Taylor, geen andere.
Na Poco Bueno zijn er meer die het hebben via Doc olena dan die uit Dry Doc, daar om was het eerst ook het ''Doc Olena disease''
I.v.m lijnteelt, als een en dezelfde hengst terug komt als opa, en dat is de mooiste of beste keus, zou ik er niet zo'n probleem mee hebben, ook met de vader t/o dochter en de moeder t/o zoon vererving.