[WN] GBED

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

GBED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:32

Al lezende leert men en ik kom er dus kort geleden achter dat er een Q/P erfelijke ziekte is waar ik het bestaan nog niet van wist.
Fijn dat deze rassen zoveel dramatische ziektes kunnen dragen, er zijn toch wel heel veel foutjes gemaakt in de fokkerij van deze rassen!
Maar goed, hoe zit dit?
Omdat ik Sweet Spot of Cash voor de fok wil inzetten wil ik niet voor zeer onprettige verassingen komen te staan. Ik heb hem net op OLWS laten testen ( hij heeft in de vaderlijn Overo zitten) , daarvoor was hij gelukkig negatief. De fokker had mij al verteld dat de vader van Spot ook negatief was, maar ik wilde het toch 100% zeker weten.

Dus ik zou graag wat meer willen weten over GBED en hoe noodzakelijk het is om Spot hierop te testen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:33

Van UC Davis (waar je ook kunt laten testen):
UC Davis schreef:
Glycogen branching enzyme deficiency (GBED) occurs in newborn foals. This fatal disease is seen in Quarter Horses and related breeds. The foals lack the enzyme necessary to store glycogen (sugars) in its branched form and therefore cannot store sugar molecules. This disease is fatal as the heart muscle, brain and skeletal muscles are unable to function.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:38

Mijn merrie bleek op alle tests negatief te scoren, oftewel geen drager te zijn van de erfelijke aandoening waarop ik testte, maar dus wel op die ene die ik er voor de extra bij had gedaan, GBED. Het juichen om de voor mij positief uitgevallen uitslag van HERDA (N/N dus) was toen snel vergaan, aangezien een drager van GBED in combinatie met met name een hengst uit een King of Zantanon lijn kans geeft op een veulen die niet levensvatbaar is.

Even simpel gezegd heb je, wanneer je fokt met een drager van GBED * drager van GBED 25% kans op een veulen dat geen glucose in het lichaam kan opnemen en dus niet kan aansterken na de geboorte. De spieren blijven slap wat ervoor zorgt dat het veulen kracht tekort komt om te rennen, te lopen en in sommige gevallen zelfs te staan. Een veulen zal nooit langer dan achttien weken blijven leven, echter overlijdt het veulen gewoonlijk binnen een week na de geboorte of zelfs al in de buik van de merrie, waardoor GBED een reden blijkt te zijn voor menig abortus bij QH merries.

Toen ik op zoek ging naar een hengst voor mijn merrie, ondervond ik dat maar zeer weinig hengsten op GBED zijn getest en vooral in Amerika de hengstenhouders niet willen meewerken aan de uitvoering van de test, ook al verzekerde ik ze dat ik de test volledig zou vergoeden. Ze zijn doodsbang dat (de naam van) hun hengst 'schade' oploopt.

Een link die je meer info kan verschaffen over GBED is: http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/gbed/home.html

Tien procent van de Quarter Horses zijn, zo schat de Universiteit van Minnesota, drager van het GBED gen.

Citaat:
Glycogen branching enzyme deficiency (GBED) is a disorder first recognized by clinicians at the University of Minnesota that causes muscle weakness in Quarter Horse and related breeds. The clinical presentation of this disease is variable. Late term abortion or stillbirth is described for GBED. Recent research suggests that at least 3% of abortions in Quarter horses are due to GBED. Some foals are born alive but are often weak and require warming and assistance to nurse after birth. These foals may appear healthy for a time but eventually the may develop seizures, become too weak to stand, or in some cases, they die suddenly. Owners may note that GBED foals are less active than other foals. In spite of aggressive treatment, all known cases of GBED have been euthanized or died by 18 weeks of age.

The disease eventually causes death because the foals lack the enzyme necessary to store glycogen (sugars) in its branched form and therefore cannot store sugar molecules. This disease is fatal as the heart muscle, brain and skeletal muscles are unable to function.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:57

Een paar jaar geleden zijn een stuk of wat veulens in mijn kennisenkring plots
overleden aan een hartstilstand(werd gedacht) , allemaal van dezelfde vader ,
zou dat ook gbed kunnen zijn geweest?
Vond het toen zo raar dat ze allemaal op erg jonge leeftijd zomaar doodgingen ,
en dus van dezelfde hengst.....

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:03

Dat zou kunnen, dat klinkt in ieder geval aannemelijk, maar natuurlijk kan het net zo goed andere oorzaken hebben. Toch zijn veel dierenartsen nog niet op de hoogte van GBED en wijten ze het overlijden of de abortus vaak onterecht ergens anders aan, aldus de universiteit van Minnesota.
Ik heb sinds ik op bokt heb gezet dat ik mijn merrie heb getest en wat de tekenen zijn van GBED sowieso al redelijk wat pb's gekregen van bokkers waarvan op twijfelachtige wijze veulens waren overleden, en daar was al best een lijn in te zien....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:02

Spot voert ook King/ Zantanon bloed en als ik de verhalen zo lees zou testen dus geen overbodige luxe zijn. Als dit inderdaad een ziekte is die afkomstig is van King/ Zantanon is de kans dus groot dat veel Q/P drager kunnen zijn, King was, op zijn zachtst gezegd een invloedrijke hengst.

Maar een drager gekruist met een N/N levert dus geen zieke veulens op?

Dan ga ik maar weer haren trekken en opsturen en maar weer hopen dat Spot N/N is!
Het kan ook bij het van Haeringen heb ik al gezien, alleen kan ik daar nooit prijzen vinden, ga ze maar eens bellen.

Je wordt op deze manier wel angstig om nog te gaan fokken, nu er steeds meer bekend wordt over ziektes bij de Q/P's. Laten we hopen dat er niet nog meer dodelijke ziektes "ontdekt" worden die deze paarden onder de leden kunnen hebben.

Edit; Bij van Haeringen kost de test 75,- ex. BTW , bij UC Davis $ 50 ( ca. 37,- euro)! Wat een prijsverschil!

SantasRanch

Re: GBED

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:15

Ik heb ook haren opgestuurd naar van haeringen voor onze hengst, HERDA en GBED, gelijk samen maar gedaan.
Aangezien ik hier op bokt al wat gelezen had over GBED, dus gelijk maar alles testen dacht ik zo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:25

Vraag ik me af of ik dan ook meteen op Herda moet laten testen; Poco Bueno was een zoon van King, dus......

@ Santas Ranch, heb je wat gehad aan de info over de granen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:32

Testen kun je beter in Amerika laten doen door een door het stamboek erkend lab.
Buiten dat de kosten lager zijn als in NL weet je iig zeker dat áls het stamboek ooit deze afwijkingen op de pedigree's gaat vermelden (zoals nu bijde AQHA met HYPP het geval is) dat jouw test iig geen weggegooid geld is geweest.

Als er meerdere veulens van dezelfde hengst jong overlijden hoeft dat geen gbed te zijn, de hengst kan ook bijv. een hartafwijking hebben die fataal is bij de veulens. Zonder onderzoek blijft dat koffiedikkijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:39

Dat ga ik nu dus ook doen, de andere tests heb ik in Engeland laten doen, maar dat lab is een onderdeel van Animal Genetics.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:45

IK heb begrepen dat van Haeringen de test voor Herda ook doorstuurt, dus waarom niet meteen in de USA laten testen?

En ik zou het hele gamma aan testen meenemen, Herda en GBED. HYPP kun je achterwege laten als er geen Impressive in de bloedlijn zit. PSSM is dan weer wel iets waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed, de test is dan ook ingrijpend, en niet iets wat je doet om iets uit te sluiten omdat er spierbiopten moeten worden genomen. Maar PSSM is iets wat ook bij de Quarters steeds meer de kop opsteekt, en waar te weinig naar wordt gekeken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:00

V. Haeringen stuurt het idd wel door, maar ze zijn niet een door de AQHA geaccepteerd lab. Dus de resultaten worden nooit in de file meegenomen.

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:30

Ja dat had ik ook begrepen, maar had het toen al opgestuurd naar van Haeringen.
was echt dom want voor mijn merrie heb ik wel alles naar AQHA gestuurd voor DNA. dus had ik ook voor de hengst kunnen doen. nu zal ik dus dubbel moeten doen. nou ja, zo leer je weer wat haha

en idd vorig jaar een impressive paardje gekocht en daar staat op zijn papier al HYPP N/N.

@ Elcid, Ja ze staan nu op Lucerne, granen, en super goed hooi!

Thanks.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:00

Cassidy schreef:
PSSM is dan weer wel iets waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed, de test is dan ook ingrijpend, en niet iets wat je doet om iets uit te sluiten omdat er spierbiopten moeten worden genomen.

Ik heb een van mijn paarden voor PSSM laten testen en dat is inmiddels ook gewoon per DNA test met haarwortels mogelijk...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:03

PSSM bestaat in meerdere vormen en de harentest laat niet alle vormen zien, dus helemaal waterdicht is die test niet. De enige test die 100% uitsluitsel geeft is een biopt, maar dat is idd behoorlijk ingrijpend.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:07

Op zich is de spierbiopt zelf niet heel ingrijpend, als wel de gedachte hieraan ;) Het probleem is dat het zéér precies komt hoe de biopt wordt genomen, omdat hij anders zelfs negatief kan tonen, terwijl hij positief is! En aangezien er hier in NL nog maar heel weinig ervaring mee is, zou ik het risico niet nemen.
De harentest staat inderdaad nog in de kinderschoenen, dus ook dat sluit helaas niet alles uit.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:11

Zit even geinteresseerd mee te lezen. Heb mijn paarden wel op herda getest,gbed moet ik misschien ook maar doen,maar wat is PSSM?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:15

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:57

catalyst1 schreef:
maar wat is PSSM?

Die vraag had ik dus ook, ik ga eens even lezen. Is dit terug te voeren op bepaalde bloedlijnen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:56

Nog meer leesvoer ElCid :D .

Volgens mij komt PSSM veel vaker voor dan wordt gedacht. Vooral de milde vorm wordt denk ik vaak afgedaan als "een paard dat een beetje gevoelig is op de spieren" of "een paard dat niet mee wil werken" en da's niet zo raar eigenlijk want de symptomen kunnen heel vaag zijn.

Omdat je een biopt moet nemen, vind ik het testen op PSSM wel ingrijpender dan andere tests, die dmv een haar kunnen. Het lijkt me daardoor geen test die je standaard laat doen bijvoorbeeld als hengstenhouder.

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:02

Ik vind het heel interesant, ga me er echt in verdiepen.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:17

Vind ik ook. Er is weinig duidelijke info te vinden. Jammer. Ik hou dit topic in de gaten.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:23

Hier vindt je een heel topic over PSSM ;) Scheelt een hoop 'herhalingstypen'.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:21

@ElCid: testen bij UC Davis is de beste optie, zeker wbt een amerikaans ras. Altijd goede en snelle services gehad!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:55

ElCid schreef:
Fijn dat deze rassen zoveel dramatische ziektes kunnen dragen, er zijn toch wel heel veel foutjes gemaakt in de fokkerij van deze rassen!

Er is een verschil tussen weten wat je ras mankeerd omdat je onderzoek verricht en daar veel geld in stopt en denken "ach een dood geboren veulen kan gebeuren"!

De AQHA en de APHA , zo wie zo de hele paardensport wereld in de VS, steken geld in onderzoek waardoor jij weet welke ziektes er kunnen voorkomen.

Je geeft nu eigenlijk aan dat die rassen en stamboeken die geen aandacht besteden aan het feit dat er per jaar paard sterven door onbekende oorzaak wel goed bezig zouden zijn met fokken. Omdat je het niet weet wil het nog niet zeggen dat het er niet is!

Ik hoorde laatst nog iemand zeggen "ach zo zielig een dood geboren veulentje (geen amerikaans ras)". Op de vraag "wat de oorzaak was en of daar niet naar gekeken werd" krijg je dan een lege blik en waar dat goed voor zou zijn dan?".
Als het een amerikaans ras zou zijn geweest dan zouden er hier ,gelukkig, al tig mensen zijn die zouden zeggen was het geen....... laat eens testen op..... of laat als dat niet meer kan laat de merrie testen op... en eventueel de hengst.

Niet leuk dat het voor komt maar binnen "onze" ras verenigingen zijn er in elk geval al een hele boel mogelijke antwoorden voorhanden en is herhaling te voorkomen, puur omdat je weet waarom je die combinatie niet nog eens gaat doen!
Weten wat er in je ras aan aandoening voorkomt is dus heel belangrijk juist om goede fokprogrammas op te kunnen stellen!

Omdat andere rassen niet weten wat er binnen hun populatie allemaal voor kan komen wil niet zeggen dat dat programma niet net zo verkeerd is. Sterker nog als je niet kijkt naar dit soort dingen zul je nooit echt gezonde lijnen op kunnen zetten. Fokken is kijken naar de toekomst verbeteren van je ras, maar als je dan vergeet om van het verleden te leren heeft je ras totaal geen toekomst! Natuurlijk zijn er fouten gemaakt in het fokprogramma maar dat was puur omdat men niet wist wat het was en niet kon testen wat het was en het dan wel en dan eeuwig niet meer voor kwam. Maar daar heeft men gelukkig niet de ogen voor gesloten en is er onderzoek gestart nu leven we in een tijd dat we snel de link kunnen leggen tussen bloedlijnen en mogelijke afwijkingen. Dat is vooruit gang, dat is echt kijken en werken naar een betere toekomst.

Ik hou bv mijn hart vast voor de toekomst van het KWPN, als je toch ziet hoe eenzijdig hengsten goed gekeurd worden dat is bijna eng. Ik hoor van hobby fokkers dat ze zich verplicht voelen naar Duits bloed uit te wijken puur omdat ze bij de keuze binnen het KWPN nu al bijna altijd met lijnteelt bezig zijn. Dit vraagt om enorme problemen voor de toekomst!

Waarom kan ik dat zo zeggen? en waarom kan dat hier bijna iedereen die wat van erfelijkheid weet makkelijk beredeneren? Omdat wij weten dat het kan gebeuren, omdat er onderzoek is gedaan naar HYPP en alle afstamelingen van Impressive, omdat er onderzoek wordt gedaan naar HERDA en alle afsamelingen van Poco Bueno.
Dat er aandacht is besteed aan het feit dat witte veulens direct stierven en dat er ogenschijnlijk gezonde veulens plots dood om kiepten.

Al met al is het niet leuk dat er ziektes te vinden zijn binnen onze rassen maar aan de andere kant mogen we in ons handen klappen dat wij weten wat er heerst en hoe het te omzeilen!