Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

).
). troi schreef:Tja, tot op zekere hoogte blijft alles een mening natuurlijk.
En dan is er nog de vraag met wat voor doel je hem hengst zou laten, voor de hobby fokkerij (dat kan natuurlijk altijd maar moet je niet heel veel merries per jaar verwachten) of voor de meer 'professionele' fokkerij in dat laatste geval zul je dus fiks het wedstrijd circuit in moeten. Ik zou hem zo lang als het prettig in de omgang is en het praktisch is (qua mogelijkheden tot omgang met andere paarden ed) gewoon hengst laten (ga ik met mijn kanjer ook doen tenminste).
Voor eens 1 eigen veulen, of eens voor de grap, het paard van je buren laten dekken, is ook geen reden om hem hengst te laten, kan je beter een paard kopen, weet je ook nog wat je krijgt!
(en misschien een paardenhengst zijn ook niet
)

spicegirl schreef:@ikdoemaarwat- blijkbaar zeg je ook maar wat. ik ga geheel met vanes mee. vanes spreekt trouwens uit ruime ervaring (ik ook btw)
tenzij je een absolute topper hebt, is ie als dekhengst kansloos.en dan is de spoeling nog dun.dan moet je hem al redelijk vroeg bij een goede trainer zetten, en hem laten uitbrengen.hengsten van een particulier op L3/4 niveau zijn kansloos...dus wat is het nut om hem hengst te laten?
alleen maar om te zeggen dat het een hengst is? daar kom je met rijden dan wel achter.

ikdoemaarwat schreef:overigens ken ik genoeg hengsten die zonder problemen te rijden zijn
tenzij je er een waardeloze ruiter opzet natuurlijk

_Vanes_ schreef:Omdat een hengst hebben helemaal niet leuk is!![]()
![]()
(en misschien een paardenhengst zijn ook niet
)
Je hebt altijd net wat extra meer voorzieningen nodig, betere omheiningen, betere boxen, "houtje-touwtje/ simpel weitje" kan dan niet meer....
Een hengst staat uiteindelijk alleen, in de paddock/ klein weitje (als hij geluk heeft) en in de box. Hij kan nooit samen in een groep, maar het is de vraag of de hengst wel lekker alleen kan blijven. Misschien wordt hij daar heel nerveus van , en dan heb je weer een maatje nodig (hengst of ruin) die bij hem blijft in de box/paddock ernaast.
Je bent niet overal welkom met een hengst.
Je moet extra attent zijn in de buurt van Merrie's.
Extra attent met kinderen (en honden), het blijft een (zeer terratorium-bewust) dier.
Uiteindelijk is een hengt houden een duurdere optie, castreren is op zijn hele levensduur goedkoper!![]()
Een Ruin kan wel in de groep, is overal welkom en veel ongecompliceerder in de omgang en training, dus veel meer geluk en rust voor het beestje zelf en zo ook voor de eigenaar/gebruiker!