[WN] gebroken boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bianca5055

gebroken boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 08:41

Een tijdje terug merkte ik dat mijn 6 jaar oude Garland zadel wat begon te kraken/piepen.
Iets wat die voorheen nooit gedaan heeft.
Na wat onderzoek bleek het gekraak te komen van het leer rondom de knop.
Geen goede plek om te kraken.
Na dus wat gewrongen te hebben aan het leer ontdekte ik dat de fork dus een grote scheur bevat.
Boom kapot dus.
Nu is mijn vraag of iemand dit wel eens heeft meegemaakt en of ik dit kan verhalen op garantie ofzo.
Vind het zelf namelijk wel erg snel dat de boom echt kapot is.
Ik heb er trouwens niks bijzonders mee gedaan en altijd voorzichtig mee omgegaan, dus normaal gebruik lijkt me.

DubbelFun

Re: gebroken boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:56

Ik denk dat je na 6 jaar moeilijk kunt bewijzen dat je er altijd netjes mee bent omgegaan. Er zullen maar weinig zadels zijn die 10 jaar garantie geven, soms houdt het bij 5 jaar wel op, meestal bij één jaar.
Maar als je het gekocht hebt bij een goede winkel zou je er altijd mee terug kunnen gaan en kijken wat je via hun bij de fabrikant gedaan kunt krijgen. Niet geprobeerd is altijd misgeschoten tenslotte Haha!
De winkel zelf hoeft niet meer als één jaar garantie te geven, dus hen kun je niets kwalijk nemen.

bianca5055

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 08:05

Ik heb het zadel gekocht via arthur's western store.
Maar ik ben nu eerst via de productent aan het kijken of ik iets kan verhalen.
Vind het namelijk toch raar dat een boom zomaar doormidden breekt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:14

Waarom ga je niet even voor advies terug naar de winkel...zij zijn tenslotte je aanknopingspunt met de producent.
Dubbeldun heeft gelijk..."niet geschoten is altijd mis" Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:17

Dikke kans dat je geen garantie krijgt... idd omdat niet is aan te tonen dat het niet door bijv. een val van het zadel komt. Maar je kunt het idd gewoon proberen, misschien heb je geluk Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:56

val van een zadel en dan boom breken zou je toch ook aan het zadel moeten kunnen zien? beschadigingen in het leer bijvoorbeeld? Als haar zadel er goed uitziet zonder krassen dan zou het geen vallen moeten zijn geweest, hij moet toch wel raar en hard vallen wil de boom breken....?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:00

Een boom kan ook breken doordat er frictie in de bars is ontstaan. hoeft dus niet door een val te komen.
Overigens heef TS het over een scheur in de Fork. Bij een gebroken boom denk ik eerder aan de bars.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:12

Bij frictie in de bars dan had het paard toch ook last moeten hebben van het zadel, drukplekken bijvoorbeeld?
scheur in de fork zou dan geen problemen hoeven geven met rijden misschien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:23

Als de Fork echt doormidden is dan heb je geen starre verbinding meer met de bars en gaat het zadel dus juist dieper over de schouders zakken (voor zover het leer dat toe staat).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:29

dus dan is het wel boom gebroken? mjn perceptie van een boom is overigens de hele ´starre constructie´ in een zadel en niet alleen de bars Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:31

Tja whats in a word, Haha! in elk geval zit je hoogstwaarschijnlijk aan een nieuw zadel vast.

bianca5055

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:43

Sorry voor de late reactie maar ik was op vakantie.

Ik heb zodoende dus nog geen tijd gehad om naar arthur te gaan, hopelijk lukt dat deze week nog.

Bianca heeft geen drukplekken gekregen, anders had ik eerder het zadel na gekeken, maar wel schouderklachten. Ik dacht dat dit kwam door ouderdom en overbelasting. Ik rij namelijk regelmatig een trec wedstrijd en de laatste keer in de ardennen zijn we afgekeurd door de vet vanwege onregelmatig lopen.
Wat ik al wel gemerkt heb is dat ze al een stuk beter loopt met mijn andere zadel, gelukkig heb ik 2 paarden en dus ook 2 zadels en ondanks dat dit zadel ook niet optimaal ligt, loopt ze al wel stukken beter.

ik hou jullie op de hoogte.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:47

Hoi Bianca5055,
We doen toch weer veel dingen gelijk Tong uitsteken .
Ik heb gister te horen gekregen dat de boom van mijn dameszadel ook stuk is.
Hij lag al een tijdje niet meer ideaal en ik heb hem voor klein restauratie werk mee gegeven aan een vriendin die ook dameszadel rijd en op een tuigenmakerij werkt.
Nu heeft zij hem open gehaald en blijkt hij aan het scheuren te zijn Verdrietig .
Nu even kijken hoe ernstig het is, en of het nog te herstellen is, anders moet ik weer op een nieuwe, lange speurtocht naar een "nieuwe".