[WN] Singel voor gevoelige huid. Anatomisch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singel voor gevoelige huid. Anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:02

Mijn merrie blijkt toch een wat te gevoelig huidje te hebben voor de singel. Na 1x rijden is het wat dik en soms ietwat rood. Na meerdere keren rijden in korte tijd gaat de huid kapot.

Ik heb momenteel een neoprenen singel en wil dus wat anders. Ik vroeg me daarom af wat jullie ervaringen zijn qua materialen. Ik heb ooit een bontsingel gehad (nep) die was op zich wel fijn, maar iets te warm en dik voor de zomer.

Daarnaast vroeg ik me eigenlijk af or ze bij de westernsingesl ook anatomisch gevormde singels kennen of dat die zeldzaam zijn?

Tot slot zou het ook fijn zijn als er ook een ander materiaal dan leer is. (mag ook wel aangeraden worden, dan koop ik er eventueel twee). Dit omdat leer niet zo heel goed bestand is tegen zeewater.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen Lachen

foxy80

Re: Singel voor gevoelige huid. Anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:07

Maya schreef:
Ik heb ooit een bontsingel gehad (nep) die was op zich wel fijn, maar iets te warm en dik voor de zomer.

Kijk, en daarom moet je dus geen nep kopen
Dat drukt ineen en gaat niet meer ademen

Bij Mattes vind je anatomische en extra uitgelijnde singels van echte lamswol, die kan je gewoon in zijn geheel wassen in de machine (wolwasprogramma) ivm zeewater uitspoelen
Voor foto' s kun je op www.hipponet.be terecht

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:09

FRA heeft een hele mooie elastische singel!
Schuurt niet, is speciaal voor paarden uitgevonden met gevoelige huid. Maar ook voor paarden met singelnijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:15

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:18

ja klopt Lachen die bedoel ik Maya

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:22

Ik heb ook een paard met gevoelige huid en rijd met Mohair singel. Dat is pure wol dat van nature iets elastisch is. Sinds ik met die singel rijd, heb ik nooit meer wondjes gezien op de singelplek. Ik heb de roperversie, die is ook gevormd, met in het midden een heel breed stuk, en dan smaller uitlopend naar de uiteinden.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:37

Wij hebben ook een Mattes anatomische singel èn pad bij Hipponet gekocht, over beide bedrijven errug tevreden! En makkelijk te wassen in de wasmachine Cool Tja, de prijs........niemand heeft mij verteld dat een paard houden èn rijden weinig geld kost Knipoog

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:48

Ik heb ook net een Mattes singel bij Hipponet besteld. Ik heb al een Professionals Choice lamswollen singel, maar aangezien ik twee paarden heb, die allebei wat gevoelig zijn, wilde ik er toch nog een tweede bij. Ik ben heel benieuwd hoe de Mattes singel is. Groot voordeel vind ik, dat hij in anatomische vorm te krijgen is (en hij is goedkoper dan de Prof. Choice!!!).

Paarden houden en rijden is inderdaad niet echt een goedkope hobby....

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:06

ik zweer bij vilt of schaap, natuurlijke materialen werken echt nog steeds het best Party!!
zo zonde want ik heb zo'n mooie paarse nepbonten singel maar ja Knipoog

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:31

susan schreef:
ik zweer bij vilt of schaap...........
Ik heb tot 2x aan toe een schaap onder Max gebonden maar het was niet zo een succes kan ik je vertellen....dat beest blèrde het uit bij het aansingelen en bij de stops kwam het hoofd in de bodem!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:33

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:35

Mijn paardje had hetzelfde van een neopreen singel. Ik heb dr een lamswollen singel van Professionals Choice gekocht en ze heeft nergens meer last van!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:03

Schapen volop bij buurman, maar denk niet dat die gecharmeerd is als ik die ga lenen Clown

Anyway. Bedankt voor alle reacties, heb al een aantal mooie links gekregen die ik nader ga uitzoeken Ja

Gera : Ik moet zeggen dat ik gevoelsmatig mijn twijfels heb over die strengen... Doet me denken aan de touwsingels van vroeger bij engelse zadels.

Mattes vind ik op zich ook wel erg mooi en interessant, maar ik twijfel of die een lang leven beschoren is als hij mag badderen in de zee.

Voor degenen die een Professionals Choice hebben / hadden, welke bedoelen jullie precies? Ik meen dat dat een merk is, dus dan zullen er vele verschillende types zijn? Of is dat niet zo? Waar kan ik die trouwens vinden?

Ik heb ook nog deze singel aangeraden gekregen, het huismerk van Busse Reitsport ( http://www.busse-reitsport.de/sortiment.php )

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:07

Pannenkoek schreef:
Wij hebben ook een Mattes anatomische singel èn pad bij Hipponet gekocht, over beide bedrijven errug tevreden! En makkelijk te wassen in de wasmachine Cool Tja, de prijs........niemand heeft mij verteld dat een paard houden èn rijden weinig geld kost Knipoog

Kijk dat hoor ik nou graag Haha!

Ik ga niet beweren dat het materiaal met een regelmatige zeespoeling er even fluffy zal blijven uitzien als een singel die alleen in de bak wordt gebruikt, maar mits goed onderhoud moet dit tot een minimum beperkt blijven. Bovendien wordt de wol die tegen de buik zelf aan zit hier niet door getroffen lijkt me.
Het allerbelangrijkste is trouwens niet de wol, maar de extra uitgelijnde versie. Die maakt geen contact meer met het been, ook niet bij extreme bewegingen

en helaas, ik weet het ook maar al te goed, paardrijden kost geld Boos!

trouwens, de professional' s choice is zowat hetzelfde als mattes qua materiaal
ik denk dat je niet gauw iets zult vinden dat 'zeewaardig' is, maar ik neem aan dat je niet elke dag gaat zwemmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:11

Waar bestaat goed onderhoud dan uit bij een dergelijke Mattes singel? Verward Clown

Ik ken anatomisch nu vanwege mijn andere merrie met een dressuurzadel, die heeft dus verschillende anatomische singels, en dat is idd geweldig. Dus wil het nu ook graag voor m'n westernzadel.

Ik badder een aantal keer per jaar, maar ga dan wel diep, dus de singel is dan volledig doorweekt. Ben wel zuinig op m'n spullen, maar de zee is ook gaaf Clown

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:16

Maya schreef:
Voor degenen die een Professionals Choice hebben / hadden, welke bedoelen jullie precies? Ik meen dat dat een merk is, dus dan zullen er vele verschillende types zijn? Of is dat niet zo? Waar kan ik die trouwens vinden?

ik heb deze: http://www.profchoice.com/images/prd/ful/ful_wcs.jpg daar vond ik het fijne aan dat je het wol gedeelte los kon halen en goed kan wassen. Ik heb de mijne nu bijna 2 jaar en hij is nog als nieuw!
Zijn hier in NL wel een stuk duurder uiteraard Boos! op de site van PC staat hij voor 69.95 USD, ik heb er hier in NL 99 euro voor betaald Boos!

Zijn bij verschillende winkels hier in NL te krijgen hoor, even zoeken Knipoog

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:47

goed onderhoud: leg hem gewoon plat te drogen als hij vochtig is
duw hem niet bij elkaar of onder iets anders zodat hij geen lucht krijgt om te drogen (maar dat doe je ook niet met dekjes etc)
was hem in de machine op wolwas of met de hand
stop hem nooit in de droger

tegen zeewater moet hij zeker tegen kunnen, is krimpvrij hoor Haha!

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:17

Hoi, de singel die je noemt van Busse Reitsport heb ik.
Ik vind het echt een heel fijne singel en is goed schoon te maken enzo.
Maar helaas krijgt mijn paardje er in de zomer soms toch een wondje van (wat nu het geval is),
dus anatomisch gevormd betekend niet gelijk geen wondjes Verdrietig .
Vandaar dat ik nu ook aan het zoeken ben naar een andere singel en overweeg die van Mattes.
Ik lees hier in ieder geval veel positieve berichten over Mattes.

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die die elastische supersingel van FRA gebruiken bij hun gevoelige paarden en hoe die bevalt?

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:14

@ Foxy80: mij is juist verteld dat als je een droger met wolprogramma hebt, dat dat juist perfect is om de wol weer als nieuw te krijgen. Ik doe dat dan dus ook met mijn Mattes pad, sinds ik een droger heb en het resultaat is inderdaad als nieuw. In de droger wordt eigenlijk ook alleen de wol droog, de huid en zelf het stof moet daarna nog nadrogen, maar de wol is superfluffy.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:06

Mloez schreef:
ik heb deze: http://www.profchoice.com/images/prd/ful/ful_wcs.jpg daar vond ik het fijne aan dat je het wol gedeelte los kon halen en goed kan wassen. Ik heb de mijne nu bijna 2 jaar en hij is nog als nieuw!
Zijn hier in NL wel een stuk duurder uiteraard Boos! op de site van PC staat hij voor 69.95 USD, ik heb er hier in NL 99 euro voor betaald Boos!

Deze singels zijn in nederland Eur 78,- dus ik ben bang dat je er inderdaad teveel voor betaald hebt.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:20

Dat meen je niet! Dan heb ik er inderdaad teveel voor betaald!! pffff.. weet ik ook weer dat ik niet meer naar de betreffende winkel hoef te gaan voor zoiets :S

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:41

vonnie1 schreef:
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die die elastische supersingel van FRA gebruiken bij hun gevoelige paarden en hoe die bevalt?

Is dat niet gewoon een singel van Westip?? Hij lijkt er iig sprekend op. Bij Buitenzinnig kun je die kopen. Ik gebruik hem nu al meer dan een jaar en ben er erg tevreden over. Paardjes lopen er goed mee, geen wondjes en geen gezeur met aansingelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:30

Mloez schreef:

Oei dan heb je er idd best veel voor betaald. Ik heb er €69 voor betaald gewoon in NL, vind het alsnog een dure prijs voor een singel. Maarja, je weet dat je met PC gewoon goede kwaliteit koopt. Dus het is het wel waard! Ik gebruik deze singel sinds Februari, heel zacht en ook met het warme weer kan je hem gewoon gebruiken. Dat lamsvel is echt heel comfortabel voor je paard, ook is het makkelijk te wassen omdat je het los kan halen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:38