[WN] Ander zadel......maar past het wel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Ander zadel......maar past het wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 18:50

Ik heb op ebay dit Circle Y showzadel gekocht met equitation seat. Ik ben helemaal tevreden over de staat en het uiterlijk van het zadel voor de prijs die ik ervoor betaald heb.
Mijn andere zadel heeft een 16" seat maar daar had ik teveel ruimte in. Dit zadel heeft een 15" seat en lijkt ietwat te krap als ik rijd of lijkt dat maar zo? Misschien moet ik er nog aan wennen. Wat vinden jullie vanaf de foto? Dit zadel heeft verder ook een equitation seat, dus van voren wat hoger oplopend, wat ik in het begin best raar vond maar later niet eens meer merkte. Zit wel fijner tijdens een stop.
Verder leek mij de pasvorm redelijk goed zo kaal op Jay voor zover mijn kennis gaat maar zou ook graag jullie mening willen horen, ook al is dit niet altijd even makkelijk te zien vanaf een foto.
Ik heb er vanmorgen gewoon mijn normale training mee gereden en ze liep eigenlijk heel erg fijn dus heb niet het idee dat haar iets in de weg zit, alhoewel het zadel met 1" vilten pad wel wat anders lag (strakker) dan zonder.
Zaterdag ga ik met Jay en het zadel naar een zadelmaker die bij ons in de winkel werkt om te vragen wat hij ervan vindt en dinsdag laat ik mijn trainer ook eens kijken. Ik wil het gewoon zeker weten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wranglerbutt

Re: Ander zadel......maar past het wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:29

15" seat kan je zo te zien wel hebben Ja Mooi zadel, btw! Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:18

Zadel lijkt op de schouders iig voldoende ruimte te hebben. In hoeverre de rugvorm ook goed is kun je zo niet zien.
Hou de zweetplekken in de gaten en kijk hoe gelijkmatig die zijn en overal evenwijdig aanwezig.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:00

Zeker een mooi zadel!! *LOL*
Voor mijn amateuristische oog lijkt hij helemaal niet slecht te liggen, hij sluit netjes aan, komt aan de achterkant niet omhoog en belemmert de schouder niet..., maar ik heb heel even een algemene opmerking die ik hier wil plaatsen.
Ik heb namelijk in de afgelopen tijd dertien (!!!) zadels op mijn paard gepast die allemaal in zekere zin niet helemaal lekker leken te liggen wanneer mijn paard gewoon stil stond. Net iets te veel ruimte bij de schouders, iets opwippend aan de achterkant wanneer je hem aansingelt... Toch is het bij het rijden anders. De zweetplekken bij een aantal zadels waren nagenoeg egaal en mijn paard leek ook lekker onder het zadel te lopen. Bovendien merk ik een duidelijk verschil tussen de 'vorm' van de rug in stilstand en in actie. Tijdens het rijden bolt de rug toch iets op door verzameling, iets wat je niet hebt bij een paard in ontspannen toestand, gewoon op de poetsplaats.
Waar moet je dan vanuit gaan? In het geval van Splash lijkt het zadel voor het oog prima te liggen in stilstand, maar als een paard gaat lopen en verzamelt, wat doet dat dan met het zadel? Ik zit namelijk een beetje met mijn handen in het haar. Misschien dat ik te kritisch ben en te hard bezig ben een goedpassend zadel te vinden, maar waarom zulke verschillen tussen stilstand en het rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:56

Bij het aanpassen op een stilstaand paard hoort er ook iets ruimte bij de schouders te zijn voor de beweging. Te nauw aansluiten is dus niet goed, maar te veel ruimte ook niet.

De ruimte die je nodig hebt voor de rug is niet alleen afhankelijk van het paard, maar ook van de rijstijl.
Een westernzadel heeft erg weinig ruimte bij de ruggegraat, iets wat een engels zadel wel heeft. En zelfs daar luistert het al erg nauw hoe de kussens gevuld zijn.
Met een westernzadel zit je met de 'rock' oftwel de buiging die de bars over de rug maken. Teveel rock drukt op de rug, te weinig geeft bridging.
Bij 'technisch' rijden zal de rug meer omhoog komen als met creabea-rijden. Iets om rekening mee te houden idd.

Hoeveel de rug omhoog komt tijdens rijden is afhankelijk van het paard, maar dus ook van de verzameling die de ruiter vraagt. Een paard met een wat langere rug zal meer bolling kunnen tonen als een korte rug.
Dit is tijdens het aanmeten van een zadel ook haast niet te berekenen, alleen een PLIP of een warmtescan kan daar helderheid in geven.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:36

Nou, ik vind het er helemaal niet goed uitzien op de foto hoor! Dus als je het zadel kwijt wil kun je het wel naar mij opsturen! Nagelbijten / Gniffelen
Geintje!! Tong uitsteken
Prachtig zadel om te zien en lijkt idd groot genoeg voor je Ja voor de pasvorm op je paard lijkt het zo ook wel oke op de foto's, gewoon goed op de zweetplekken letten na het rijden en kijken hoe je paard eronder blijft bewegen en reageren.
En een zadelmaker er naar laten kijken is natuurlijk ook niet verkeerd, komt vast goed!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:01

Thanks allemaal!
Ik ben er ook helemaal blij mee. Aan de kleinere seat moet ik waarschijnlijk gewoon wennen want 16" is gewoon te groot.
Ik laat er zeker nog de zadelmaker naar kijken en dinsdag rijd ik ermee in de les.

@MissPK Lachen

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:21

ah en als die dan niet past op het paard van misspk, ligt het vast pima opd ie van mij, is ie al mooi inde buurt ROFL
prachtig zadel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:31

@susan: jij bent toch 'om' Knipoog

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:49

niet overtuigd hoor Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:53

Misschien wil Splash wel ruilen Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:26

DubbelDun schreef:
Misschien wil Splash wel ruilen Knipoog

Met wat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:10

Met Suus haar huidige zadel Haha!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:00

Ik heb net dezelfde zadel gehad, alleen zonder het zilver. Ik heb ze 4 jaar gehad, maar heb ze moeten verkopen omdat ze niet meer op m'n paard paste.
Kvind die van jou wel veeel mooier met dat zilver erop Knipoog En ze ligt ook mooi op je paardje, vind ik