[WN] advies over bit (onrustige mond)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

advies over bit (onrustige mond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:11

Een van onze paarden, een 7 jarige ruin, werd ‘al’ op een scharen bitje (trens) gereden toen wij hem kregen. Maar hierop was hij erg onrustig in de mond en eigenlijk was hij ook nog niet nageeflijk hierop. Verder had hij moeite met inbuigen.
Op advies van onze lesgever moest hij terug naar een gewone trens om hem hierop nageeflijk te krijgen. We zijn nu 8 maanden verder en op zich is hij wel nageeflijker geworden, al kost het in het begin wel even werk om hem los te werken. Maar het kauwen en onrustig zijn in de mond is gebleven en wordt des te langer je rijdt steeds erger.
Nu hebben we op advies van iemand een Myler snaffle met rolletje geprobeerd met wat extra tongvrijheid (het onrustig zijn in de mond zou namelijk veroorzaakt worden doordat de tong te weinig ruimte had). Het inbuigen en het optillen van de schouder is met dit bit inderdaad wel verbeterd, dit gaat makkelijker. Maar het kauwen en onrustig zijn in de mond is gebleven en wordt ook nu weer des te langer je rijdt steeds erger. We rijden nu ca 3 weken met de Myler.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, heeft iemand een idee waarom hij zo onrustig in de mond blijft? Of is het gewoon een fase waar hij doorheen moet (omdat hij eigenlijk nog steeds niet heeft geaccepteerd dat er iets in zijn mond gehangen wordt)? Of moet het rijden met de Myler nog meer tijd hebben? Of moeten we toch een ander bit/trens proberen?.... Verward

Hij is van zich zichzelf redelijk voorwaarts en werkwillig en heeft verder geen fysieke problemen oid (is nagekeken door een fysio) en is dit voorjaar nog behandeld door de tandarts.

Shotime

Re: advies over bit (onrustige mond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:56

Kan natuurlijk ook een tick zijn die hij heeft overgehouden van vroeg rijden op shank snaffle, wat
overigens een heel scherp bit is omdat de shanks het notenkraker-effect versterken.

Misschien een bit proberen dat niet zo bewegelijk is, mijn merrie houd bijv. niet van al dat bewegende spul in haar mond.
Of misschien eens bitloos proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:26

Rij hem eens een tijdje bitloos en kijk of hij dan hetzelfde gedrag vertoont.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 11:38

@Shotime: wat voor bit heb jij dan?

Bitloos rijden, een hele nieuwe uitdaging...daar had ik nou nog niet direct aan gedacht, we zijn ook zo gewend aan het rijden 'met'. Haha!
Enig idee hoe we daar het beste mee zouden kunnen beginnen? Met een bosal rijdt je in het begin toch eerst zowel met bit als met bosal? weet iemand misschein een informatieve link hierover?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:54

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:09

@DubbelDun: thnx! dat ziet er wel interessant uit en betaalbaar ook!

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:02

Spike van mij was ook altijd zo onrustig in de mond. Ben met Myler trens gaan rijden en nu is het eigenlijk zo goed als over. Heeft wel een hele tijd geduurd.
Toen ik het kocht had hij ook erg weinig vertrouwen in het bit. Was volgens mij bij de vorige eigenaar niet echt lekker behandeld.

Het heeft dus alles met elkaar een hele tijd geduurd (ik heb het over maanden/jaar), maar nu is het vertrouwen er weer helemaal en is de rust teruggekeerd.

Dus volgens mij, geduld.

Succes

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:24

@Bep: dat heeft nog wel even geduurd dus voordat het resultaat gaf...maar eind goed, al goed dus!

heb afgelopen weekend met onze trainer overlegd en die raadde ons ook aan om toch de komende maand(en) met dit bit door te gaan omdat, gezien zijn eerdere 'behandeling', het paard wrs vertrouwen moet krijgen in de ruiter en dat kost gewoon tijd. Het kan een gewoonte zijn geworden, dat kauwen en dat duurt ff voordat ie dat afgewend is.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:27

Ga eens kijkne of hij alle 4 de ruin/hengst tanden nog heeft zoja laat dan de onderste twee eerst eens trekken door een DA dan zul je zien dat de onrust zo weg is want vaak word vergeten dat die tanden er nog zitten en die zorgen voor ontzettend veel ongemak.

Deze tanden zijn de wapens voor hengsten als ze om de merries met elkaar moesten vechtne maarja hie rin nl is dat allang verleden tijd dus moeten deze scheurtanden getrokken worden.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:58

Ik las dit topic aangezien mijn ruin af en toe (als hij geen zin meer heeft) vaak eens aan het bit "trekt" of overdreven onbenullig kauwt. Dit doet hij maar heel even en bij het woordje EUHHH ... stopt hij direct.

Zijn gebit is nagekeken en is OK bevonden. Hij dit doet voornamelijk als meneer naar stal wil, het hem te moeilijk wordt. Hij heeft het al sinds de vorige eigenaar gedaan maar krijg het idee dat hij het sinds kort erger gaat doen.
Is het een kwestie van "tegen draads zijn" of zit hem het bit echt niet fijn? Merk wel dat hij bitloos minder erg onrustig is, maar ook dan doet hij het af en toe.

Is het een optie om een bit met een "recht" mondstuk te nemen? Zoals een Myler?

Of zou een correctional oplossing kunnen bieden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:12

Waarom zou je per-sé een bit erin willen hangen , als het dier het duidelijk niet goed accepteerd , dus niet fijn vindt ?

Bitloos heb je ook zoveel mogelijkheden en de tong van het paard kan weer ongestoord in de mond liggen , hoeft de ruimte niet meer te delen met een stuk metaal , dus dan hoeven ze ook niet meer constant bezig te zijn met proberen dat stuk metaal eruit te werken Lachen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:55

Onrust in de mond kan ook van een probleem uit de rug komen.
Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan.....

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:53

als TS zal ik ook ff reageren.. Clown

wij zijn inmiddels een paar maanden verder en we merken dat ons paard duidelijk rustiger is geworden op het bitje, dus de gewone trens (ook geen Myler trouwens). daarbij doen we ook veel aan grondwerk om het respect en vertrouwen op te bouwen.dus in ons geval had het gewoon ff meer tijd nodig.

ik denk ook dat problemen ergens (anders), bijv. gebitsproblemen of problemen in de rug zich kunnen uiten in het rijden en het kauwen op het bit, vanwege pijn of frustratie zeg maar
ook het oppakken van een moeilijkere oefenng uit zich soms in meer kauwen op het bit maar bij herhaling van de oefening, en het makkelijker worden van de oefening, wordt het kauwen ook minder (bij ons paard tenminste)

@indian Horse: dergelijke problemen zijn mi een kwestie van uitproberen wat het beste werkt, een gewone trens, myler-trens of desnoods bitloos, uitsluiten of er probemen zijn (tandarts, fysio) natuurlijk daarbij inbegrepen maar er een correctional in doen lijkt mij niet de juiste oplossing!

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:18

Ik ben ook aan het overstappen op bitloos. Bevalt prima!

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:29

Mijn merrie heeft haar onderkaak gebroken als 2 jarige, met als gevolg een heel gedoe met het mondje. Ik heb lang op een bosal gereden, en nu op een myler shank met rolletje. Dat gaat goed, zodra ik er een gewone snaffle in doe wordt ze heeel boos.Ze doet zowieso heel druk met haar mondje, lipklapperen als ik te veel van haar vraag (lope-overs bijvoorbeeld) Dan doe ik een stapje terug en ontspant ze weer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:32

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:01

@Vera: heb je enig idee wat het maakt dat ze hier wel rustiger op is, is het het materiaal (RVS) of de vorm? Of misschien beide..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:15

Misschien ook wel het gewicht want het is een "zwaar" bit. Maar mijn 3 jarige is er echt superblij mee (voor zover een paard blij is met een bit Knipoog ) En het is gelazerd, dat schijnt ook speciaal te zijn.
Maar je kunt Cornelie hier op Bokt er alles over vragen; zij weet het precies.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:14

Het kan zoals je zelf al aangeeft ook gewoon een uiting van stress of frustratie zijn. Mijn merrie accepteert haar bit prima (een gewone trens overigens) maar begint er heel druk op te kauwen als het moeilijk voor haar wordt of als ze in de stress raakt. Ga ik daarna weer iets makkelijks doen, dan is het over. Het hoeft dus niet per se met het bit zelf te maken te hebben.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:54

@Vera: bedankt

@Mac: Inderdaad helemaal mee eens, omdat dit bij onze ruin dus eigenlijk ook het geval is.

Een ander paard van ons had echter duidelijk voorkeur voor een compleet andere bit (hij deed o.a. steeds zijn tong over het bit) en die was heel erg 'blij' Knipoog met een myler snaffle met rolletje.

Zoveel paarden zoveel bitten.... Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:01

Nou, dat is absoluut waar! Diezelfde merrie moet dus echt niks hebben van .... de Myler comfort snaffle (met rolletje) Nagelbijten / Gniffelen Haha!