[WN] build-up pad met uitneembare vulling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjuutje

build-up pad met uitneembare vulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:25

Haai,

Misschien weet hier iemand of het kan en of het bestaat;

Ik moet voor mijn zadel een build-up pad gebruiken omdat het zadel te wijd is bij de schouders (jawel, een custommade zadel, paard is netjes opgemeten en daar is wsl een foutje gemaakt, het past niet en heeft ook nooit goed gepast Huilen ). Nu kan ik mijn zadel laten verbouwen bij een andere zadelmaker maarrrrr, mijn paard zal misschien nog wat groeien dus ik wacht liever nog 1,5 jaar. In de tussentijd maar een build-up pad gebruiken en dat gaat goed momenteel. Echter, ik vindt dat dikke onhandige ondingen en vroeg me af of er ook zoiets te krijgen is met uitneembare vulling. Dan kan ik het dikker maken daar waar de vulling dikker moet zijn (schouders) en na een langere rit of na veel regenval, de pad uit elkaar halen en laten drogen c.q. wassen.

Met een normale pad met losse inlages is zoiets goed mogelijk, maar ja, ik moet dus die opvulling erbij hebben.

Iemand ervaring met experimenten waarbij bijv. de inlages aan de voorzijde wat dikker waren of alleen op dat punt extra inlages in een pad gedaan?

Of misschien bestaat er een andere optie (behalve dus verbouwen van mijn zadel want dat gaat echt wel gebeuren als de maker oooooooit nog eens uit Amerika vandaan wenst te komen Boos! Boos! Boos! ) die hetzelfde effect heeft?

DubbelFun

Re: build-up pad met uitneembare vulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:42

Alweer een customverhaal waar je niet vrolijk van wordt Verdrietig

@ua pad: je hebt diverse merken die buildup pads hebben met losse 'build-up'. Maar in jouw geval zou misschien een opblaaspad ook goed kunnen werken.
Nadeel van een build-up met losse delen is dat je heel precies de delen op de juiste plek moet leggen én dat je niet precies weet hoe dik ze moeten zijn. Verder is het probleem dat soms de randen te 'hard' zijn (niet mooi qua hoogte oplopend) waardoor je drukkingen kunt krijgen.
Als laatste is het moeilijk in te schatten wanneer je geen build-up meer nodig hebt en vaak gaat dat ook niet ineens; je moet langzaam aan minderen in dikte en dat kan niet met vaste delen.
Een luchtpad blaas je dus op zo hoog als nodig, heeft mooie overgangen naar de lagere delen en als je minder hoogte nodig hebt dan kun je dat traploos zelf instellen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:14

Zou wanneer je dit uitprobeert ook zeker een keer rijden met een PLIP pad.

Je kunt natuurlijk ook tijdelijk met een ander zadel rijden. Bijvoorbeeld een boomloos zodat hij wat makkelijker daar spieren kan ontwikkelen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 18:24

Met boomloos in combinatie met mijn rijden en mijn paard heb ik hele slechte ervaringen dus dat wordt niets. Wil ik niet eens overwegen.

Dat luchtverhaal klinkt interresant inderdaad maar wist niet dat dat ook mogelijk was voor westernzadels.
Het testen met de plip heb ik nu meerdere keren gedaan. Diegene die bij mij komt met de plip adviseert om dan zonder pad te gaan rijden maar dat wil ik niet omdat in mijn visie een pad is wat het kussen is bij een engels zadel. Dus die heb ik getest met een coolbackpad eronder maar de afdruk kwam niet zo netjes uit. Het leverde inderdaad bij de schouders iets druk op wat zichtbaar werd bij de plip test maar dat was niet overdreven.

Ik test tegenwoordig al mijn zaken met de hartslagmeter. Normaliter heeft mijn paard in draf een hartslag tussen de 110 en 120 en als de pad niet goed ligt en dus mijn zadel vervelend voor hem is heb ik zomaar een hartslag van 168 of soms nog hoger. Daarbij geeft hij goed aan wanneer het niet goed ligt en gaat een soort van hupsen. Met dat verhaal ben ik vrijwel direct naar de bewuste zadelmaker(ster) gegaan maar door communicatiestoornissen en nu helemaal geen communicatie meer, is er niets aan gedaan. Weg geld, weg goed passend zadel Boos!

Afijn, als ik dus een pad ga proberen schuif ik de hartslagmeter er even onder en ga dan rijden, dan weet ik het snel genoeg!

Maar even boven alles uit, dit is beslist niet mijn ideaal en ik baal hier enorm van. Heb bewust een bult geld uitgegeven voor een GOED passend zadel, speciaal op maat gemaakt zoals ik het wilde, een zadel geschikt voor endurance en western wedstrijden. Het uiterlijk is goed gelukt.....
Ik hoop dan ook dat als mijn paard echt helemaal uitgegroeid is, ik mijn zadel alsnog wat smaller kan laten maken maar waar en door wie ik dat moeten laten doen.... misschien is verkoop de beste optie maar ook dat is een lastig probleem gezien ik geen contact meer heb met de maker van mijn zadel en dus niet iemand kan aanbieden om het zadel te passen met de naakte kale boom....

als ik die persoon die nu ergens in Amerika rondhangt ook te pakken krijg Hamer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:32

@Sjuutje: voor een korte tijd kun je best zonder pad rijden JUIST om die kleine oneffenheden goed te kunnen zien. Op een zadel wat op het oog al helemaal NIET past hoef je die meting ook niet te doen.

Er zijn diverse merken die opblaaspad's verkopen, er heeft er zelfs wel eens eentje op Bokt gestaan meen ik. Over die van Parelli zijn de forums in Amerika iig érg tevreden. Maarja het kost ook niet weinig Verdrietig

Je gevoel over dat custom-made kan ik helemaal begrijpen. Momenteel is er nog iemand in je omgeving met hetzelfde probleem, misschien staan jullie samen sterker ??
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
http://www.parelli.com/product.faces?catId=22

Overigens heb je van Skito ook een pad die je via shims kunt ophogen waar je wilt.
En ook Ortho-Flex heeft een pad met 'zakjes' aan de voorkant waar je shims in kunt doen van verschillende groottes.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:44

Volgens mij moet een verkoper toch reageren in zo"n geval. Kun je hem echt niet in amerika vinden.

Dat passen van een zadel met behulp van een hartslagmeter heb ik nog nooit gedaan. Kan alleen voor mezelf spreken, dat ik volgens mij bij te krappe schoenen niet direkt een te hoge hartslag krijg.
Ik zal het eens proberen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:36

In dit geval werkt die hartslagmeter perfect want mijn paard heeft er echt hinder van als ik met een endurance training bezig ben. Het verschil is enorm duidelijk te zien, scheelt ongeveer 45 hartslagen in de draf!

Daarbij heb jij dan "alleen maar" te krappe schoenen en is dat niet vergelijkbaar met een te wijd zadel waarop een mens van 60 kilo zit die ook nog eens beweegt en waarbij die beweging direct voelbaar is in de rug, het zwakste gedeelte van het dier...

Nee, deze zadelmaker is met de noorderzon vertrokken met de mededeling dat hij nog wel bereikbaar zou zijn en zeker terug zou komen naar Nederland. Nu, daar wacht ik dan maar op....

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:41

DubbelDun schreef:
@Sjuutje: voor een korte tijd kun je best zonder pad rijden JUIST om die kleine oneffenheden goed te kunnen zien. Op een zadel wat op het oog al helemaal NIET past hoef je die meting ook niet te doen.

Oke, dat wist ik niet. Zal ik dat de volgende keer zeker doen. Is de afdruk dan wel representatief omdat je juist normaliter met een zadelpad rijd?

Citaat:
Er zijn diverse merken die opblaaspad's verkopen, er heeft er zelfs wel eens eentje op Bokt gestaan meen ik. Over die van Parelli zijn de forums in Amerika iig érg tevreden. Maarja het kost ook niet weinig Verdrietig

Inderdaad, niet te betalen. Ben ook een CorrecTor pad van Lewis huppeldepup aan het testen en dat geeft ook goede resultaten. Alleen ook die zijn duur, wel goedkoper trouwens dan die parelli dingen.

Citaat:
Je gevoel over dat custom-made kan ik helemaal begrijpen. Momenteel is er nog iemand in je omgeving met hetzelfde probleem, misschien staan jullie samen sterker ??
ja, ik weet wie. Zal binnenkort weer eens contact met die persoon opnemen.

Citaat:
Overigens heb je van Skito ook een pad die je via shims kunt ophogen waar je wilt.
En ook Ortho-Flex heeft een pad met 'zakjes' aan de voorkant waar je shims in kunt doen van verschillende groottes.

Deze laatste 2 zal ik eens opzoeken op internet.
Bedankt voor je info.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:47

Hoi,

Ik heb een Pro-Lite-Pad gekocht bij Horseman Outfitter en een
zadel dat op maat gemaakt is, mijn paard heeft geen bespiering
nog omdat hij jong/pas beleerd is dus daarom is het zadel iets ruim
en heb ik er zo'n pad bij (waar je 3 vullingen bij krijgt)
dat bevalt mij prima en die pad is er in verschillende uitvoeringen!
kijk eens op www.horseman.nl misschien kan je er wat mee?

Succes in elk geval!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:18

BelgenGek schreef:
Hoi,

Ik heb een Pro-Lite-Pad gekocht bij Horseman Outfitter en een
zadel dat op maat gemaakt is, mijn paard heeft geen bespiering
nog omdat hij jong/pas beleerd is dus daarom is het zadel iets ruim
en heb ik er zo'n pad bij (waar je 3 vullingen bij krijgt)
dat bevalt mij prima en die pad is er in verschillende uitvoeringen!
kijk eens op http://www.horseman.nl misschien kan je er wat mee?

Succes in elk geval!

hmm, niet zo'n overzichtelijke site alhoewel ik de naam van de westernshop wel ken. Ik kan de pad die jij bedoelt dan ook niet vinden. Zal hem eens googlen...

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:27

Bedoel jij soms een pad voor onder een "engels" zadel? Kan hem ook op google niet vinden voor een westernzadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:41

DubbelDun schreef:
sjuutje schreef:
Oke, dat wist ik niet. Zal ik dat de volgende keer zeker doen. Is de afdruk dan wel representatief omdat je juist normaliter met een zadelpad rijd? .

De indruk is JUIST representief omdat er geen storende ruis van een pad tussen zit. Wél is het belangrijk dat je zelf goed in balans kunt rijden, je paard niet scheef gebouwd is en over een effen ondergrond loopt.
Ik heb al een aardig archiefje van PLIP-metingen opgebouwd waar je de verschillende drukpunten kunt zien, maar ook hele mooie gelijkmatige belastingen.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:18

Ik heb zelf een tijd een Medi-Cheval pad gehad om de ruimte achter de schouders een klein beetje mee op te vullen. Voor het oog is het een relatief simpele pad, maar hij heeft openingen waar speciale inlagestroken in kunnen van verschillende formaten en vormen. Omdat de stroken mooi afgerond zijn en je je arm makkelijk door de openingen van de pad heen kunt steken, kan je de stroken heel gemakkelijk netjes neerleggen. Daarbij is de onderkant van de pad heel huidvriendelijk en is de pad heel simpel te wassen in de wasmachine, omdat hij lekker flexibel is. Ook deze pads zijn niet goedkoop, maar ik heb er wel vreselijk veel baat bij gehad. Je kunt ze bekijken via http://www.medi-cheval.de, directe link http://www.medi-cheval.de/Western_News/ ... _news.html en hier de inlages

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:30

Bij zo'n corrector pad kun je toch ook wat shims plakken??

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:27

Dinopino schreef:
Bij zo'n corrector pad kun je toch ook wat shims plakken??

ja dat klopt, dat heb ik ook gedaan toen ik hem mocht testen. Ik krijg hem van de week nog eens om te testen het feit blijft alleen dat hij best prijzig is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:32

Maar je kan hem dan toch ook weer verkopen wanneer je zadel weer past.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:09

van Mattes heb je ook western pads met 3 vakken om shims in te stoppen, die shims zijn van flexibele kunsstof, en de pads zijn met schaapswol onderlegd met ruggegraatsvrijheid
op www.e-a-mattes.com vind je de online catalogus (eerst op gebouw klikken, dan op paard), staan ongeveer op pg 50 van de eerste catalogus (in de tweede vind je trouwens alle kleuren waaruit je kan kiezen)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:41

ik kom regelmatig op ebay DLD diverse van dit soort pads tegen, misschien loont het zich om daar eens te shoppen?

verzendkosten voor een pad uit duitsland zijn overigens rond de 20,-

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:56

interessant dit over die pads met deze mogelijkheden!