Om te beginnen kun je idd het beste een snaffletje pakken. Enkelgebroken kan, dat wordt ook wel 'trainingsbitje' genoemd. ikzelf ben overgestapt op een snaffle met rolletje omdat dat zachter is en die van mij daar beter op reageert. ALs je van de dresuur in de western 'overstapt' moet je erom denken dat de dresuurmondstukken vaan dikker zijn en de western dunner, dus die werken harder in als je met constante aanleuning rijdt.
De D- verwijst naar de vorm van de ringen. Je hebt ze met ronde ringen en met D vormige. Beide mogen op wedstrijden gebruikt worden.
Shanks: de mondstukken. Er zijn er met tongbogen endergelijke, dara kan ik je weinig over vertellen, de één zegt tong vrijheid, maar dat metaal raakt wel vaak het verhemelte. Ik heb zelf een rechte met een rolletje van Myler ( zij kunnen je trouwens heel goed adviseren!) Het rolletje zorgt er dus voor dat de scharen onafhankelijk bewegen ( en dus druk op 1 kant van het hoofdstel komt) Bevalt mij erg goed, net als de snaffel eigenlijk.
De S-schaar is handig als je paard neigt de scharen vast te pakken, maar ze hebben verder geen inwerking op de funcite van het bit.
Hoe langer de schaar des te kleiner de hand moet bewegen om een effect in de paardenmond te veroorzaken.
Hunterbitten kan ik je ook niet mee helpen.