[WN] Continental equiflex endurance; wat voor pad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Continental equiflex endurance; wat voor pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:47

Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort een continental equiflex zadel. Het is een endurancetype. Om precies te zijn type 131.

Nu vraag ik mij af wat anderen onder dit zadel gebruiken qua pad.
Ook wil ik graag weten of er korte westernpads (roundskirt?) zijn met ruggengraatvrijheid (met inlages misschien?).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met info.

Voor degene die niet weten om wat voor zadel het gaat hier een afbeelding:
Afbeelding

vonnie1

Re: Continental equiflex endurance; wat voor pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:03

Hoi, ik heb ook een Continental equiflex zadel.
Ik heb er nu een Toklat coolback pad onder (round).
Er kan b.v. ook een HAF endurance pad onder. Ik ben zelf nu aan het kijken voor een Mattes pad.
Deze zijn er in heel veel verschillende uitvoeringen en kleuren, ook kan je kiezen voor inlages.
Mooi zadel heb je hoor, heb jij nou een bruine zitting?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:43

Dank je voor het antwoord. Ik was al bang dat er niemand meer zou reageren. het zadel op deze foto is niet mijn zadel. maar ik heb wel dit type zadel. Die van mij is alleen iets lichter. Inderdaad wel met een bruine zitting. Ik zal de verschillende pads die je op noemt eens op zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:51

Western pads zijn er in diverse maten vana ponymaat 24 tot 32" . Ook zijn er vele uitvoering waarvan de gewone vierkante de bekendste is. Maar er zijn ook met een gecontourde rug, met ruggegraatvrijheid, teruggesneden schoft (cut back) en verdikkingen op de schouders (build-up).
Het hoeft niet duur te zijn, maar dan moet je wel even verder zoeken als de eerste de beste westernwinkel.
Op Ebay.de vind je vaak koopjes.

Bijv.:
http://cgi.ebay.de/Grandeur-Satteldecke ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Westernpad-guter-Zus ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Westernpad-mit-Einla ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Westernpad-PROTEKTOR ... dZViewItem

Om maar een paar te noemen Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 00:03

DubbelDun, dank je. Ik wist wel dat er verschillende pads waren. Want de cutback en de builup kende ik al. Maar ik wist niet of je ze met inlages en ruggengraadvrijheid had. Ik heb zelf gewoon 'standaard' pads. Maar ik heb niet het idee dat die optimaal werken onder het zadel. Ik zal e-bay inderdaad eens in de gaten houden. Wat is naar jouw idee aan te raden qua pad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:26

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:07

Ik vermoed dat je op WN-TR meer nuttige reacties zal krijgen, dus ik verplaats even je topic Lachen

HAR -> WN-TR

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:56

Ik zou zeker een stevig pad gebruiken. Ik heb zelf zo'n zadel gehad toen ik nog endurance reed en bij lange ritten, zeker bij warm weer, heb je echt wel de steun van een goede pad nodig.
Ik heb er 1 of 2 x een Toklat coolback onder gehad en dat beviel dus echt niet, zadel ging schuiven en zakte te ver op de paardenrug.
Als het materiaal nl. te warm wordt gaat het wel heel flexibel worden.
Uiteindelijk heb ik het zadel weggedaan omdat het mij niet goed beviel, maar dat heeft ook met bouw van mijn paard te maken. IK ken ook mensen die er wel erg over te spreken zijn, maar gebruik dus wel een stevige pad, liefst met inlages of bijv. een Haf, die geven ook automatisch ruggegraat vrijheid.

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:34

Ik heb er nu een Toklat coolback pad onder, en dat bevalt goed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:41

ElCid schreef:
Ik zou zeker een stevig pad gebruiken. Ik heb zelf zo'n zadel gehad toen ik nog endurance reed en bij lange ritten, zeker bij warm weer, heb je echt wel de steun van een goede pad nodig.

Dat idee heb ik dus ook.

Citaat:
Ik heb er 1 of 2 x een Toklat coolback onder gehad en dat beviel dus echt niet, zadel ging schuiven en zakte te ver op de paardenrug.
Als het materiaal nl. te warm wordt gaat het wel heel flexibel worden.

Die Toklat coolback is vrij dun of niet?

Citaat:
Uiteindelijk heb ik het zadel weggedaan omdat het mij niet goed beviel, maar dat heeft ook met bouw van mijn paard te maken.

Maar waarom beviel het dan niet zo goed? Paste het gewoon niet? Of was er echt specifiek iets aan het zadel zelf wat jouw niet zo beviel?

Heel erg bedankt voor jouw bericht!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:22

Mijn paard heeft een hele rechte, korte rug met hele hoge schoft, het zadel is een beetje rond. Na verloop van tijd, zeker met warm weer vond ik het zadel te weinig steun geven en leek het wel een boomloos zadel, maar dan zonder de specifieke voordelen daarvan. Daardoor werd de druk slecht verdeeld en kreeg mijn paard er last van.
Nu heb ik weer een gewone ( houten/ rawhide) boom in een custom made zadel. Maar dooe de uitzonderlijke rugvorm van mijn paard heb ik lang moeten zoeken en kwam dus uiteindelijk bij custom uit. Al het andere was te lang, te weinig schoftruimte, te weinig schouderruimte, etc.
In het begin zat het zadel heerlijk en voelde ik mijn paard heel goed maar door de pittige training van mijn paard veranderde er bij hem ook heel wat, dat werkte dus niet met dat zadel. Waarschijnlijk omdat de pasvorm ( voor mijn paard dan) toch minder goed was als in 1e instantie gezegd werd.
De Toklat is te dun/ flexibel hiervoor, dat is mij overigens toen ook verteld door de ( gerenomeerde) zadelpasser/ verloper waar ik later een beter passend ( lees; steviger) pad erbij heb gekocht.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:58

Hoi, ik had dit zadel op mijn andalusier liggen het beviel erg goed, helaas is hij overleden. Mijn paard had ook een erg korte rug, maar niet recht, maar juist iets hol, en bijna geen schft, ik had er een pad met memoryfoam onder liggen, dat zette zich als het warm werd helemaal naar de vorm van het paard, vond het een fijne pad.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:31

vonnie1 schreef:
Hoi, ik heb ook een Continental equiflex zadel.
Ik heb er nu een Toklat coolback pad onder (round).
Er kan b.v. ook een HAF endurance pad onder. Ik ben zelf nu aan het kijken voor een Mattes pad.
Deze zijn er in heel veel verschillende uitvoeringen en kleuren, ook kan je kiezen voor inlages.
Mooi zadel heb je hoor, heb jij nou een bruine zitting?

Wat Vonnie zegt over Mattes klopt helemaal, en deze pads hebben standaard ruggegraatsvrijheid en zijn van 1ste klas schaap, en je kan ze dus met inlages krijgen (3 pockets of 1 grote pocket)

Wat de kleuren betreft, kan je bij Mattes kiezen uit 17 kleuren stof en 18 kleuren wol
Blauwe wol met knaloranje stof? Geen probleem Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:59

Even sparen... en dan komt er een Mattes hoor. maar oje, wat een keuze in kleurtjes. Dat wordt lastig kiezen.

Wel heb ik nog een vraag over de roundskirt en de rechte versie. Op zich zou een roundskirt heel mooi zijn onder mijn zadel denk ik. Maar ik wil ook graag op trektocht gaan volgend jaar. Ik heb de ervaring dat het heel fijn is als de westernpad ondersteuning geeft aan de zadeltassen. Maar dan zou ik denk ik toch een rechte pad moeten nemen? (of twee natuurlijk, maar dat is ook zo'n uitgave Knipoog )

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:07

een grote maat round skirt geen oplossing?
die is qua ruglengte 5 cm langer
of heb je ze vooraan hangen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:14

Nee, achter tassen. Dus misschien zou het wel een oplossing zijn om een grote roundskirt te nemen. Ik vraag me alleen af of dat er nog steeds mooi uit ziet ook (tja, oog wil ook wat). Wat ben ik eigenlijk moeilijk aan het doen he?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:18

vooraan blijft het qua maat dan hetzelfde, dus daar merk je niks van
het wordt alleen wat langer naar achter, maar dat zit onder de tassen, dus dat zie je ook niet

voor maten, kleuren, andere modellen, hier de online catalogus van Mattes (op gebouw klikken, vervolgens op paard en dan catalogus fur alle reitsportfans, de kleuren staan bij de zusatz catalogus)
http://www.e-a-mattes.com

en nee je doet niet moeilijk Knipoog vragen zijn er om te beantwoorden

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:58

De maten staan daar inderdaad duidelijk in dus ik zal de boel eens na meten. Dank je!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:17

Ik heb er gewoon een standaard pad onder liggen. Je hoeft i.i.g. niet persé een speciale pad te kopen.