Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
PBT schreef:Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad als ik een gebroken bit gebruikte. Inderdaad zelfs ook als hij stil stond, zonder enige druk op de teugels.
Ik ben lang op zoek geweest naar een ander bit en ben uitgekomen bij een stang met een medium tongboog. De shanks zitten vast, maar ik kan me voorstellen dat 'losse' shanks ook prima werken.
Mijn paard houdt zijn mond nu gewoon dicht en legt zijn tong niet meer over het bit. Ik rijd met een one-ear hoofdstel of met een hackamore.
simodi schreef:Onze ruin wordt nu gereden op een Billy Allen S-shanks. Hij doet echter regelmatig zijn mond open tijdens het rijden en trekt zijn tong terug, en heeft er dan vervolgens wat moeite mee om deze weer terug op de goede plaats te krijgen. Daarom rijden we meestal met een losse neusriem, zodat het bit stiller/stabieler ligt in zijn mond en hij wat minder met zijn tong gaat spelen.
Verder loopt hij heel rustig en ontspannen tijdens het rijden, het terugtrekken van de tong en mond openen gebeurt echter wel verschillende keren tijdens een rijsessie. Ook heeft hij geen problemen met het indoen van het bit.
We vinden dit toch niet helemaal een prettige oplossing.
Daarom hebben we nu als alternatief een Engels hoofdstel gekocht waaraan een vaste gevoerde neusriem zit. Dit is makkelijker en bovendien comfortabeler voor het paard.
Zou dit een handige (tussen)oplossing zijn?
Een shank kan toch ook gewoon aan een Engels hoofdstel of niet?
Ook zitten we te denken om eens een ander (model) shanks te proberen dat wat rustiger in de mond ligt dan de huidige. Iemand ideeen/tips wat in ons geval het proberen waard is?
NB Het paard wordt met een rustige hand gereden en doet het (tong terugtrekken) ook als je gewoon stilstaat met loshangende teugel.
Je hebt ook S of 7 shanks, maar dat werkte bij dat paard ook niet. Bit met hele brede shanks (was nog mooi ook, helemaal bewerkt
) pakte hij niet