[WN] Paard trekt tong onder bit vandaan en opent mond, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Paard trekt tong onder bit vandaan en opent mond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:23

Onze ruin wordt nu gereden op een Billy Allen S-shanks. Hij doet echter regelmatig zijn mond open tijdens het rijden en trekt zijn tong terug, en heeft er dan vervolgens wat moeite mee om deze weer terug op de goede plaats te krijgen. Daarom rijden we meestal met een losse neusriem, zodat het bit stiller/stabieler ligt in zijn mond en hij wat minder met zijn tong gaat spelen.
Verder loopt hij heel rustig en ontspannen tijdens het rijden, het terugtrekken van de tong en mond openen gebeurt echter wel verschillende keren tijdens een rijsessie. Ook heeft hij geen problemen met het indoen van het bit.

We vinden dit toch niet helemaal een prettige oplossing.
Daarom hebben we nu als alternatief een Engels hoofdstel gekocht waaraan een vaste gevoerde neusriem zit. Dit is makkelijker en bovendien comfortabeler voor het paard.
Zou dit een handige (tussen)oplossing zijn?
Een shank kan toch ook gewoon aan een Engels hoofdstel of niet?

Ook zitten we te denken om eens een ander (model) shanks te proberen dat wat rustiger in de mond ligt dan de huidige. Iemand ideeen/tips wat in ons geval het proberen waard is?

NB Het paard wordt met een rustige hand gereden en doet het (tong terugtrekken) ook als je gewoon stilstaat met loshangende teugel.

PBT

Re: Paard trekt tong onder bit vandaan en opent mond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:16

Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad als ik een gebroken bit gebruikte. Inderdaad zelfs ook als hij stil stond, zonder enige druk op de teugels.
Ik ben lang op zoek geweest naar een ander bit en ben uitgekomen bij een stang met een medium tongboog. De shanks zitten vast, maar ik kan me voorstellen dat 'losse' shanks ook prima werken.
Mijn paard houdt zijn mond nu gewoon dicht en legt zijn tong niet meer over het bit. Ik rijd met een one-ear hoofdstel of met een hackamore.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 17:20

PBT schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad als ik een gebroken bit gebruikte. Inderdaad zelfs ook als hij stil stond, zonder enige druk op de teugels.
Ik ben lang op zoek geweest naar een ander bit en ben uitgekomen bij een stang met een medium tongboog. De shanks zitten vast, maar ik kan me voorstellen dat 'losse' shanks ook prima werken.
Mijn paard houdt zijn mond nu gewoon dicht en legt zijn tong niet meer over het bit. Ik rijd met een one-ear hoofdstel of met een hackamore.

Is een bit met tongboog dan hetzelfde als een correctional of toch nog anders?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:17

er zijn zoveel verschillende (scherpe) bitten met een tongboog en ook correctionals hebben een tongboog, maar de werking is niet altijd gelijk. Ook de ligging van het bit in de mond kan heel erg verschillen, misschien ligt dit bit wel niet goed in zijn mond waardoor hij zijn tong eroverheen gooit?
je kunt beter je instructeur vragen welk bit je moet gebruiken, misschien heeft hij/zij er wel even eentje voor je te leen.
laat je aub goed voorlichten ook over het hoe en waarom van een bit voordat je gaat experimenteren.

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:40

Mijn bit lijkt op een grazer bit.
Ik heb er helaas geen plaatje van.
Met je trainer overleggen is natuurlijk een goed idee. Ik was het helaas niet met de mijne eens. Die zei: Doe maar een neusriempje om, dan kan hij zijn mond niet meer open doen ..........

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:29

Kijk eens bij myler bitten je kunt ze uitproberen via de bitbank vaak gaat het om paarden met een dikke tong of kleine mond ze kunnen dan niet goed slikkenen doen dan mond open en tong achter onder of over het bit, geef je ze meer tongvrijheid(via de boog) dan is het probleem over en lopen ze veel beter als bonus

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:44

Bedankt voor je duidelijk uitleg wat de tongboog betreft. Zo werkt het inderdaad. Mijn paard eet nu zijn shanks op........
Weer een ander probleem om op te lossen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:36

daar heb je weer 7 of s shanks voor

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:18

simodi schreef:
Onze ruin wordt nu gereden op een Billy Allen S-shanks. Hij doet echter regelmatig zijn mond open tijdens het rijden en trekt zijn tong terug, en heeft er dan vervolgens wat moeite mee om deze weer terug op de goede plaats te krijgen. Daarom rijden we meestal met een losse neusriem, zodat het bit stiller/stabieler ligt in zijn mond en hij wat minder met zijn tong gaat spelen.
Verder loopt hij heel rustig en ontspannen tijdens het rijden, het terugtrekken van de tong en mond openen gebeurt echter wel verschillende keren tijdens een rijsessie. Ook heeft hij geen problemen met het indoen van het bit.

We vinden dit toch niet helemaal een prettige oplossing.
Daarom hebben we nu als alternatief een Engels hoofdstel gekocht waaraan een vaste gevoerde neusriem zit. Dit is makkelijker en bovendien comfortabeler voor het paard.
Zou dit een handige (tussen)oplossing zijn?
Een shank kan toch ook gewoon aan een Engels hoofdstel of niet?

Ook zitten we te denken om eens een ander (model) shanks te proberen dat wat rustiger in de mond ligt dan de huidige. Iemand ideeen/tips wat in ons geval het proberen waard is?

NB Het paard wordt met een rustige hand gereden en doet het (tong terugtrekken) ook als je gewoon stilstaat met loshangende teugel.

misschien denk ik te makelijk maar mijn paard had het ook en toen heb ik een gewoon engels tonglepel bit gekocht????

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:33

tienus, mag je een paard ook showen daarmee? Ik denk het namelijk niet, maar weet het niet zeker!

Somodi: heb ook een paard gereden die elke keer de shanks vastpakte, ik heb gewoon shanks gekocht met hele brede shanks Lachen Je hebt ook S of 7 shanks, maar dat werkte bij dat paard ook niet. Bit met hele brede shanks (was nog mooi ook, helemaal bewerkt Haha!) pakte hij niet Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:07

Een tongboog ligt verder achter op de tong en maakt het dus moeilijker om de tong over het bit te werken. Tonglepel idem.
Het standaard mondstuk wat je gebruikte past niet in de mond van je paard. Zoek naar een ander type mondstuk (maar wel zonder kunstgrepen/hulpstukken) dunner of dikker, ongebroken, lichter van gewicht, ander materiaal, etc. Myler bitbank is inderdaad een goede optie als je met een bit moet/wil blijven rijden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:58

Het 'probleem' is inmiddel zo goed als over, hij doet het bijna niet meer. We hebben de kinketting vervangen door een leren riempje en het bit een gaatje hoger gezet.