Mijn dochter heeft de overstap gemaakt naar western.
Nu willen wij een ander bit aanschaffen voor ons paard. Voor een zadel wordt eerst gespaard
.Ze heeft nu een dubbelgebroken watertrens. Het paard dan hè
. Zonder neusriem en met kinriempje. Het bit bevalt prima, maar die zwarte rubbers vinden we niet mooi en we zijn bang dat haar mondhoek tussen de ring zal komen als we de rubbers weghalen.Nu zit ik in tweestrijd tussen een dubbelgebroken D-trens of een Billy Allen. Ik weet alleen niet goed wat de uitwerkingen van beiden bitten zijn ten opzichte van de watertrens die ze nu heeft.
Bij het oppakken van de teugels, draaien de ringen van een watertrens door het bit, zodat het bit zelf niet of nauwelijks beweegt (als ik dat goed heb). Bij een D-trens geeft dat natuurlijk wel een lichte beweging, al is de western manier van rijden wel anders, dus misschien niet eens van belang.
Een Billy Allen, of een soort gelijk bit, is (meer) een ongebroken bit. Ik heb ergens eens gelezen dat het wat lastiger ‘sturen’ is met een ongebroken bit t.o.v een gebroken bit, maar bij een Billy Allen bewegen de kanten onafhankelijk van elkaar. Dat is dan weer anders dan bij een D-trens en misschien meer te vergelijken met een watertrens? Ook bij dit bit is dat misschien niet of minder van toepassing bij het westernrijden.
Het ongebrokenbit geeft dan weer minder inwerking op het gehemelte dan een dubbelgebrokenbit, wat al bijna geen inwerking heeft.
Oei, oei, wat ingewikkeld.
Ik weet ook dat elk paard anders reageert, maar het gaat nu even echt om de werking van de bitten. De keuze is eerst aan mij, daarna pas aan het paard.
Hebben jullie adviezen hierover of ervaringen hiermee?
Welk bit heeft de beste uitwerking tov het dubbelgebroken watertrensje, maar is tevens zo vriendelijk mogelijk en dan incombinatie met western (voorlopig tweehandig)
Met shanks willen we nog even wachten tot paard en ruiter wat meer ervaring hebben. Er is nu nog teveel correctie aan het bit nodig en eenhandig rijden is nog niet van toepassing.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze puzzel.
Ineke
. Mijn verhaal is misschien niet helemaal duidelijk.
in haar neus van de engelse neus riem, het één en ander meegemaakt in haar verleden. Ik wil haar niet ook nog eens het ongenoegen laten voelen van een klemzittende mondhoek. Of zie ik nu heel veel leeuwen en beren bij deze watertrens?