[WN] Weer een bit vraagje: Wie van de drie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oxbowbas

Weer een bit vraagje: Wie van de drie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:32

Ik heb een vraagje voor de bit-kenners.

Mijn dochter heeft de overstap gemaakt naar western.
Nu willen wij een ander bit aanschaffen voor ons paard. Voor een zadel wordt eerst gespaard Duivel .
Ze heeft nu een dubbelgebroken watertrens. Het paard dan hè Haha! . Zonder neusriem en met kinriempje. Het bit bevalt prima, maar die zwarte rubbers vinden we niet mooi en we zijn bang dat haar mondhoek tussen de ring zal komen als we de rubbers weghalen.

Nu zit ik in tweestrijd tussen een dubbelgebroken D-trens of een Billy Allen. Ik weet alleen niet goed wat de uitwerkingen van beiden bitten zijn ten opzichte van de watertrens die ze nu heeft.

Bij het oppakken van de teugels, draaien de ringen van een watertrens door het bit, zodat het bit zelf niet of nauwelijks beweegt (als ik dat goed heb). Bij een D-trens geeft dat natuurlijk wel een lichte beweging, al is de western manier van rijden wel anders, dus misschien niet eens van belang.
Een Billy Allen, of een soort gelijk bit, is (meer) een ongebroken bit. Ik heb ergens eens gelezen dat het wat lastiger ‘sturen’ is met een ongebroken bit t.o.v een gebroken bit, maar bij een Billy Allen bewegen de kanten onafhankelijk van elkaar. Dat is dan weer anders dan bij een D-trens en misschien meer te vergelijken met een watertrens? Ook bij dit bit is dat misschien niet of minder van toepassing bij het westernrijden.
Het ongebrokenbit geeft dan weer minder inwerking op het gehemelte dan een dubbelgebrokenbit, wat al bijna geen inwerking heeft.
Oei, oei, wat ingewikkeld.
Ik weet ook dat elk paard anders reageert, maar het gaat nu even echt om de werking van de bitten. De keuze is eerst aan mij, daarna pas aan het paard.

Hebben jullie adviezen hierover of ervaringen hiermee?
Welk bit heeft de beste uitwerking tov het dubbelgebroken watertrensje, maar is tevens zo vriendelijk mogelijk en dan incombinatie met western (voorlopig tweehandig)

Met shanks willen we nog even wachten tot paard en ruiter wat meer ervaring hebben. Er is nu nog teveel correctie aan het bit nodig en eenhandig rijden is nog niet van toepassing.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze puzzel.

Ineke

8nnemiek

Re: Weer een bit vraagje: Wie van de drie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:37

Ik denk dat je een paar dingetjes door elkaar haalt; billy allen en dubbelgebroken enz zijn mondstukken, en D-trens, watertrens enz dat heeft de maken met het soort bitringen. Je kan dus ook een D-trens hebben met een billy allen mondstuk.
Billy allen heeft inderdaad de voordelen van ongebroken bitten (bij gehemelte en mondhoeken) en ook de voordelen van gebroken bitten (bitringen onafhankelijk beweegbaar), dus dat is een erg fijn mondstuk.
Maar om western te rijden hoef je natuurlijk niet perse een ander bit als je paard goed op het oude bit reageert. Ik heb zelf een simpele dubbelgebroken bustrens van Harry's horse.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:39

als je paard het hier prima op doet dan zou ik niet voor 'het mooie' iets anders gaan proberen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:42

oxbowbas schreef:
Ze heeft nu een dubbelgebroken watertrens. Het paard dan hè Haha! . Zonder neusriem en met kinriempje. Het bit bevalt prima, maar die zwarte rubbers vinden we niet mooi en we zijn bang dat haar mondhoek tussen de ring zal komen als we de rubbers weghalen.

Hele volksstammen rijden met K&K dubbel gebroken bitten zonder rubbers. Er is helemaal geen reden om aan te nemen dat de huid er tussen gaat tenzij het niet goed past. Waarom probeer je dat niet eerst voordat je geld gaat uitgeven?

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:24

MysticTinker schreef:
Ik denk dat je een paar dingetjes door elkaar haalt; billy allen en dubbelgebroken enz zijn mondstukken, en D-trens, watertrens enz dat heeft de maken met het soort bitringen. Je kan dus ook een D-trens hebben met een billy allen mondstuk.

Hoi, Ik weet het verschil tussen de bitten en de ringen hoor Knipoog . Mijn verhaal is misschien niet helemaal duidelijk.
Ik wil dus de voordelen van het dubbelgebroken bit, gecombineerd met de voordelen van de watertrens(ring), maar niet het nadeel van de watertrensring - gemakkelijk door de mondtrekken en het vaak genoemde velletje knellen van de mondhoeken van het paard.
Het risico van door de mond trekken is volgens mij verkleind door de kinriem. Ik zit alleen nog met het klemrisico van de bitringen.
Ons paardje is een uitgekoerste draver en heeft, gezien haar reacties op bepaalde gebeurtenissen en de prachtige kuil Boos! in haar neus van de engelse neus riem, het één en ander meegemaakt in haar verleden. Ik wil haar niet ook nog eens het ongenoegen laten voelen van een klemzittende mondhoek. Of zie ik nu heel veel leeuwen en beren bij deze watertrens?

En voor de andere twee die gereageerd hebben. Lief bedoeld hoor Knipoog ,maar ze krijgt een nieuw hoofdstel voor haar verjaardag. Compleet met split reins, kienriem en bit.
Het hoeft dus niet persé, maar als ze dan toch iets voor haar verjaardag moet krijgen, dan krijgt ze iets voor haar grote liefde: haar paard. Het mag dus gerust wat kosten (een myler gaat me net weer iets te ver Knipoog ), maar niet ten koste van het paard, vandaar mijn vraag over de beste keuze.

Ik heb dus drie keuzes:
1. Het huidige bit: dubbelgebroken watertrens, maar dan zonder neusriem (wel kinriem) en rubbers, met het klem risico (naar mijn idee dan)
2. Een dubbelgebroken D-trens, zonder klemrisico, maar iets minder stabiel in de mond dan een watertrens, maar geldt dat ook bij de western manier van rijden.
3. Een Billy Allen D-trens. Voor- en nadelen ken ik niet. Paardje heeft nooit met een ongebrokenbit gereden. Vandaar mijn vraag aan jullie voor advies.

De verschillen zijn waarschijnlijk minimaal, maar ik wil het risico niet lopen dat er iets klem komt te zitten.
Het hoeft ook niet allemaal perfect mooi te zijn, maar het mag best een beetje Haha! .
Als de watertrens geen probleem geeft, blijft het gewoon de watertrens.
Als ik moet gaan onderzoeken wat een betere keuze is als er problemen ontstaan, ben ik een beetje laat.

grt, Ineke

Ineke

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:47

Met het bit blijven rijden waar ze anders ook mij rijd

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:42

Ergens hier op Bokt wordt ook gesproken over de nadelen van de rubbers die je nu gebruikt. Juist die kunnen weer zorgen voor schuurplekken en klem zittende velletjes!

Als de watertrens goed past en de gaten niet zijn uitgesleten is het risico minimaal dat er een velletje tussen gaat zitten. Dus in dat geval, rubbers eraf en gewoon mee blijven rijden als het paard er goed op loopt. Je kan natuurlijk ook een bit met een zelfde mondstuk gaan gebruiken, maar dan met bustrens ringen.
Een Billy Allen is een heel fijn bit voor veel paarden, maar dat wil ook niet zeggen dat elk paard er fijn oploopt.
Wat de myler bitten betreft, ook daar zal je precies moeten weten wat je nodig hebt, veel verschillende mondstukken/ ringen. Zo nu en dan kan je ze wel eens 2e hands op de kop tikken en er bestaan ook nep mylers.
Maar in principe zou ik , voorlopig, hetzelfde bit blijven gebruiken.

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:10

Bedankt voor de adviezen tot zover.

De bitringen zijn eraf. We gaan vanavond eens kijken hoe dat gaat. Volgens mij zijn die mondhoeken al zo stug van de afgelopen 8 jaar (ze is 10) dat er geen velletje meer zit wat er tussen kan komen. Alleen eelt.
Er verandert ineens zoveel voor ruiter en paard, dat het wellicht niet onverstandig is in elk geval het bit vertrouwd te laten zijn.

Ineke

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:30

Heeft toch wel zin gehad om de bitringen eraf te halen: volgens mij is het bit te klein.
De mondhoeken raken de ringen. Volgens mij moet daar toch 0,5 tot 1 cm tussen zitten?

Ik heb wel foto's gemaakt, maar die staan nog op mijn telefoon. Ik hoop ze morgen te kunnen plaatsen.

Heeft iemand een foto van een watertrens bij een paard wat wel goed past, zodat ik kan vergelijken?

Ineke

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 06:49

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:22

Mij lijkt het bit ook aan de krappe kant, maar dan zou het mét bitringen dus nog veel krapper geweest zijn ??

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:10

DubbelDun schreef:
Mij lijkt het bit ook aan de krappe kant, maar dan zou het mét bitringen dus nog veel krapper geweest zijn ??

Het viel me wel altijd op dat haar mondhoek soms een beetje door het gat van de bitringen kwam. Het leek me soms juist dat ze last moest hebben mét bitringen. Er niet verder bij nadenkend dat het bit te krap moest zijn.
Ook het in doen van het bit was lastig, omdat ze vaak de ringen in haar mond kreeg. Ik dacht dat dat door mijn onderhandigheid kwam.
Nu zie ik pas wat er aan de hand is Bloos

Dit bit heb ik gepast aan de hand van haar vorige bit. Een enkel gebroken watertrens. Wist ik veel. Ik dacht er goed aan te doen de maat van haar eigen bit aan te houden. Dat had ze immers al jaren.
We hebben haar sinds september 2007. Beestje heeft dus altijd met een te krap bit gelopen Bloos

Ga ik er nu dus iets aan doen.
Nu ik toch een ander bit moet kopen, kan ik net zo goed gelijk kijken wat nóg beter zou gaan bij haar.
We trekken namelijk wel snel de ringen door haar mond, maar dat is nu dus wel logisch.

Zou één maatje groter genoeg zijn? Of is twee maten hier beter op zijn plaats?

grt, Ineke

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:16

Waarom gelijk een D-trens en waarom geen ovale ringen dubbelgebroken bustrens? Ikzelf heb een paar dagen geleden deze besteld: Afbeelding

Die zou ook prima voldoen toch?

Op je maat-vraag: ik zou nav bovenstaande foto's een cm groter nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:21

Als je dan toch naar een nieuw bit gaat kijken zou ik een dubbelgebroken trens met D-monstukken adviseren. Waarbij ik geen voorstander ben van een plat tussenstukje, maar liever een busje of een bol tussenstukje.
Als je nog dusdanige imgrepen hebt dat je de ringen door de mond trekt is een kinriempje ook wel gewenst.

@Maanling: een D-vorm geeft dan net wat meer tegenhoud-effect als een Eggbutt.

Overigens is deze full cheek dan ook een heel fijn bit
http://cgi.ebay.com/TOKLAT-FULL-CHEEK-5 ... dZViewItem

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:38

DubbelDun schreef:
Als je dan toch naar een nieuw bit gaat kijken zou ik een dubbelgebroken trens met D-monstukken adviseren. Waarbij ik geen voorstander ben van een plat tussenstukje, maar liever een busje of een bol tussenstukje.
Als je nog dusdanige imgrepen hebt dat je de ringen door de mond trekt is een kinriempje ook wel gewenst.

@Maanling: een D-vorm geeft dan net wat meer tegenhoud-effect als een Eggbutt.

Overigens is deze full cheek dan ook een heel fijn bit
http://cgi.ebay.com/TOKLAT-FULL-CHEEK-5 ... dZViewItem

Ze heeft nu een al dubbelgebroken met een bol/dik tussenstukje. We gebruiken ook een kinriempje, al weet ik niet of die 'strak'genoeg zit. Het mag natuurlijk niet de bitringen naar elkaar toetrekken, maar tijdens het rijden bungelt het wel.

Ik heb het dan wel over de ringen van het bit hè. We trekken (gelukkig) niet de rubberen ringen door haar mond Haha!

Ineke

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:43

Dat bit lijkt mij ook aan de kleine kant

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:45

@oxbowbas : kinriempje hoeft ook niet strak, het hoort net 'aan' te liggen achter de kin. Meestal zit het iets losser omdat dan het bit makkelijker aangenomen kan worden.

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:59

Niet alle paarden kunnen de druk van die lange zijkanten waarderen, toch? Maar dat geldt eigenlijk voor alle bitten.

Hoe zit het dan met een Billy Allen D-trens?
Wat voor voordelen hebben de los van elkaar bewegende kanten? Van de werking van het bit heb ik nu wel een idee.

Zou ik voor een D- of een Bustrens ook één cm groter moeten nemen? De D moet toch aansluiten aan de mondhoeken of hoort daar ook ruimte tussen?

Ineke

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:04

Het voordeel van de los van elkaar bewegende delen is dat je hulpen veel specifieker kunt doorgeven.
Ik denk dat 1 cm wel het maximum is wat een bit groter mag zijn, teveel geeft onrust. Te weinig geeft weer schuren, dus het blijft goed meten.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:46

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:02

Ik heb een Billy Allen D snaffle aangeschaft. Dezelfde maat als haar dubbelgebroken bitje, maar groter hadden ze niet op voorraad en is ook niet een veel voorkomende maat. Ze heeft nu een 13,5 cm in haar mond. Dat moet minstens een 14 cm worden. Wow, wat een breedbek kikker Haha! En dat voor een dravertje van 1.55

Ik mag de Billy Allen uitproberen, wat natuurlijk helemaal geweldig is. Als het te krap is of als ze er niet goed op reageert, kan ik het ruilen.
Met dank aan Westernspul in Tinte.

grt, Ineke