[WN] Hunter under Saddle.. wat wel en wat niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dropje2

Hunter under Saddle.. wat wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:55

Beste mede-bokkers,

Ik heb me laten verleiden tot het rijden van het onderdeel Hunter under Saddle met mijn Paint-meisje Gestoord en ik zou graag van diegene die dit onderdeel al vaker heeft gereden, wat informatie willen omtrent optoming van het paard en van mezelf Knipoog Haha! en de manier van rijden.

Verlichte zit, doorzitten, gewoon lichtrijden?
Ik heb al wat tips gekregen van o.a. DubbelDun (Bedankt hiervoor Ja ), maar wat draag je bv onder je jasje? Een Blouse met kraagje of een pully? Draag je een plastron met zo'n speld (ergens heb ik nog zo'n geval liggen volgens mij). Onder het veelzijdigheidszadel dus een dekje, niet vierkant, maar mag een zadelvorm of moet het perse zo'n bontje zijn? Wat moet ik op mn hoofd? Moet het zo'n nieuwe helm zijn of mag de ouderwetse, maar wel goedgekeurde "champignon" ook?

Alle opmerkingen, tips en trucks zijn van harte welkom! Lijst
Alvast bedankt! Doei, doei

Francis

Re: Hunter under Saddle.. wat wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:57

-Lichtrijden, netjes rechtop maar niet 'pleasure' zeg maar (dus niet zo strak 'achterover'. licht 'voorwaardse' zit mag, niet voorover gaan zitten).
-Onder je jasje blouse met plastron of zo'n speciale blouse met ingebouwd boordje/plastron zoals je tegenwoordig hebt.
-Dekje zadelvormig of met speciale nummerhouder. Hoeft geen bondje, mag ook anders.
- Op je hoofd een goedgekeurde cap, oud model mag ook (vind ik zelf netter da'n zo'n enorme helm).

Vergeet niet dat je géén witte broek aan mag... heb je je oude witte nog en niks anders, was em dan een tijdje in sterke thee, dan issie ook cremekleurig.
Verder qua optoming engels hoofdstel met hoge neusriem ZONDER sperriempje.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:07

Dank je wel Francis! Go jij! Go jij!

Ik heb een licht grijze rijbroek, mag dat ook of moet het echt creme zijn?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:04

Nee, grijs mag ook, creme, taupe, zachtgeel, groen (huntergreen), en donkerblauw voor de broek.
Jasje mag tweed zijn, of groen, blauw, grijs of zwart.
Zwarte of bruine laarzen en zwarte, bruine of blauwe cap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:44

Mag een blauw cap wel?? Ik dacht alleen een bruine of zwarte Haha!

Edit: even op gezocht Haha!
Citaat:
Optional Appointments
English attire, if the prospect is a Hunt Seat prospect.
English coats - tweed or melton.
Conservative wash jackets (in season).
Breeches or hunt jodphurs.
High english boots or jodphur boots.
Hunting cap (dark blue, black or brown).
Hunt derby (black or brown).
Stock tie, tie or choker.
Safety helmet - helmet with harness properly attached under the chin is
required for all youth participating in any warmup/schooling area or class
(including open) involving jumps (english division classes only).
Banding and/or braiding of mane or tail.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:10

Bij de APHA mag het.. ik heb ook een blauwe (m'n 'huntercap' dan.. .nooit gebruikt, maar goed, hij mág wel Haha! )

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:59

als ik het dus goed lees zie ik nergens staan welke kleur broek wel of niet mag Verward

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:03

Jawel hoor Suus, in het berichtje van Francis staat het duidelijk ; wit en zwart mag dus bv niet en ik ben bang dat paars ook niet geheel op prijs wordt gesteld Haha! Knipoog

Verder begrijp ik ook dat er nog verschillen zijn in de APHA regelementen en de andere Westernverenigingen waar dit onderdeel wordt uitgeschreven, om het handig te maken Knipoog

Moet je trouwens handschoentjes aan?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:09

Over het algemeen komen de regels van APHA en AQHA aardig overeen, maar dat kan ik niet garanderen omdat ik de AQHA regels niet uit m'n hoofd weet en geen rulebook heb. Zou je dus even voor op de site moeten kijken (als 't rulebook zo on-line beschikbaar is).
Handschoentjes mogen, moeten niet. Zorg er dan wel voor dat áls je handschoenen draagt, je mouwen lang genoeg zijn of de handschoenen lang genoeg, wat ik persoonlijk nl. érg storend vind is zo'n stukje blote pols.

Susan, even mijn eerste berichtje nog doorlezen, daar staan de kleuren in. Bij de Appies hebben ze geloof ik de opmerking 'natuurlijke kleuren', maar da's een beetje relatief, want alle kleuren komen in de natuur voor, maar je mag ook alleen met die gedekte tinten rijden. Alleen mag blauw en grijs bij de appies geloof ik niet. Maar dat durf ik niet zeker te zeggen...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:21

ja francis maar wara basseer jij dat op, ik kan het nml in het rulebook niet terug vinden, is dat een ongeschreven regel of een hard feit wara je om ge dqd kan worden?
en id dik vraga het omdat ik een mellowpaarse rijbroek heb, bij de dawra mocht ik daar wel mee hunteren Knipoog
oh en paul heeft mijn cremerijbroek in gebuik ROFL

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:40

Hartelijk bedankt in ieder geval voor alle tips Francis Haha!

Nou alleen nog maar eens kijken wat mn meissie vindt van zo'n iel zadeltje op dr rug ( en ik maar hopen dat ik wel kan blijven zitten Clown )

Het hoofdstel is het moeilijkst aan te komen, vanwege die hoge neusriem. Nou ja, we zien het wel, bedankt in ieder geval!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:59

Susan, wat niet in het rulebook staat kun je dus ook niet om ge-DQd worden. Rdenen voor DQ staan altijd in het rulebook.
Ik baseer het op 't feit dat het in de oudere rulebooks nog wel stond. Waarom de kleuren voor rijbroek en jasje er nu niet meer in staan weet ik niet, maar vroeger (tot voor 1 of 2 jaar terug nog) stond er echt een rijtje kleuren die toegestaan waren. Kan je m'n oude rulebooks nog wel laten zien...
Nu het er niet meer in staat zóu dat betekenen dat je 'vrij' bent in het kiezen van je kleur. Maar daarbij moet je dan weer niet vergeten dat je een HUNTER klasse rijdt en dat je dus geacht wordt je daar naar te kleden... beetje 'jacht' dus... en daar horen die bepaalde kleuren wel bij.
Dus hoewel de kleuren niet meer specifiek genoemd worden, zou ik me er toch aan houden, omdat zoiets dan toch een 'ongeschreven regel' blijft en judges iets extreems meestal niet waarderen.
Net als bijv. het dragen van een jodphurbroek. Het mag, staat als toegestaan kledingstuk ook in het rulebook, maar op het moment dat je als volwassene een jodphurbroek draagt, kun je wel commentaar verwachten van de judge. In princiepe mag hij je er niet op beoordelen, maar stél dat je net zo goed bent als iemand anders en het gaat om details, dan zou zoiets als 'not done' ervaren kunnen worden door een judge en kan het je een plek schelen.
Vroegere vriendin van mij was de eerste die 't ooit gedaan heeft (door een verbrijzeld been kan zij slecht laarzen aan) en de judge maakte in eeste instantie een opmerking dat het niet mocht. Ik ben toen met het rulebook naar de judge gegaan om te laten zien dat dat niet klopte, maar dan nog vinden ze het voor een volwassene 'not done'. Jodhpurs zijn voor kids.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:12

In het rulebook van de AQHA staat het wel specifiek genoemd, dus "breeches are to be of traditional shades of buff, khaki, canari, light grey or rust"

en qua cap: "black, navy blue or brown hard hat".

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:35

Francis schreef:
Bij de Appies hebben ze geloof ik de opmerking 'natuurlijke kleuren', maar da's een beetje relatief, want alle kleuren komen in de natuur voor, maar je mag ook alleen met die gedekte tinten rijden. Alleen mag blauw en grijs bij de appies geloof ik niet. Maar dat durf ik niet zeker te zeggen...
Ik heb het een keer opgevraagd bij de ApHC, als er mensen behoefte aan hebben kan ik de mail wel even terugzoeken Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:00

Ja Storrum, capkleur en laarzenkleur staat bij de APHA ook nog steeds genoemd. Dat wat DD hierboven gequote heeft is van de APHA.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:51

Francis schreef:
Ja Storrum, capkleur en laarzenkleur staat bij de APHA ook nog steeds genoemd. Dat wat DD hierboven gequote heeft is van de APHA.

Breeches is toch (rij)broek....(althans volgens mijn engels/nederlands woordenboek dan...)
Ik heb het niet over laarzenkleur gehad nog volgens mij? Knipoog

Maar die (of jodphurs) moeten brown of black zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:01

Breeches is rijbroek, daar staat geen kleur bij, kleuren heb ik genoemd naar de oude regels.
Hunt derby zijn rijlaarzen, die moeten zwart of bruin zijn.

Denk dat we een beetje langs elkaar heen gaan Storrum, m'n tweede berichtje is dacht ik toch een duidelijke opsomming. Eerste regel daar gaat over de broek, tweede over 't jasje, derde over laarzen en cap.