[WN] want vinden jullie van....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M_en_M

want vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:25

van mensen die met een one ear of een two ear hoofdstel rijden.
is dat iets voor gevorderen of ook voor beginners??
was hier wel benieuwd naar eigenlijk.
en het doel daarvan?

MSQuincyTE

Re: want vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:03

Dat hangt van je paard af of die met zijn hoofd schudt of niet, dat heeft dus niks te maken of je beginner bent of gevorderde.
Of je koopt zo'n hoofd stel omdat je het mooi vind

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:35

Ik heb voor de wedstrijden een one ear. Vork
Gewoon omdat ik het mooi vind. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:58

MSQuincyTE schreef:
Dat hangt van je paard af of die met zijn hoofd schudt of niet, dat heeft dus niks te maken of je beginner bent of gevorderde.
Of je koopt zo'n hoofd stel omdat je het mooi vind

Ehm, waarom hangt t af of het paard met t hoofd schudt?

(Ik rij ook vaak een paardje met een one ear, vindt t wel mooi staan.)

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:56

eevita schreef:
Ehm, waarom hangt t af of het paard met t hoofd schudt?

(Ik rij ook vaak een paardje met een one ear, vindt t wel mooi staan.)

Omdat hij het dan af kan schudden. Ik heb zelfs een 'gewoon' westernhoofdstel waarvan de keelriem blijkbaar te lost zat eens op die manier verloren Haha!

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:05

dat vroeg ik me af ik zelf vind een one ear ook wel mooi
maar hetis dusmeer voor de sier eignelijkdan dat heteen eigenlijke betekenis er voor heeft, toch als ik het goed heb begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:35

Kaunos schreef:
Omdat hij het dan af kan schudden. Ik heb zelfs een 'gewoon' westernhoofdstel waarvan de keelriem blijkbaar te lost zat eens op die manier verloren Haha!

aha, oke. dat kan inderdaad, moet tie wel flink schudden lijkt me. Haha!

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:52

Hangt ook een beetje van de vorm van het hoofd van het paard af denk ik.

Bij mij eigen merrie staat one/two-ear gewoon heel mooi, en daar heb ik dus een one-ear voor.
Voor het paard van m'n vader, dat ik ook rijd, heb ik nu een mooie show-browband gekocht,
(van een bokker overigens Cool) omdat bij haar een frontriem met keelriem gewoon veel mooier staat.

Maar inderdaad, altijd uitkijken dat ie er niet afschuift, daarvoor dient een keelriem, in de western zie
je daarom meestal ook one/two-ears in combi met shanks en minder met trensbitten.
Niet eens alleen het schudden, maar je paard kan buiten ook onder een tak doorlopen, of zich even
schuren en het hoofdstel kan er al af schuiven.

Overigens heb je ook one-ear hoofdstellen met keelriem, maar dien vind ik dan persoonlijk weer minder.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:35

oke nou wel fijn zo van iedereen hun menig te weten
ik heb zelf ook een one ear thuis hangen moet daar nog even een anderbit in hangen en teugels en dan wil ik die wel gaan gebruiken volgens mij staat het om mijn paar ook wel erg mooi.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:59

Qua rijden maakt het volgens mij niet zo veel uit of je een one ear gebruikt of niet. Het maakt dus niet uit of je beginner of gevorderd bent. Ik rij zelf niet met een one-ear omdat ik het niet mooi bij mijn paardje staat.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:46

Ik heb een frontriem maar one ear vind ik ook erg mooi !

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:31

Ik heb een No-ear hihih.. Daar zit zijn shank aan.. die gaat niet af. Het hoofdstel waar de snaffel inzit heeft een frontiem en belangrijker nog.. een keelriempje..

Ik heb idd wel eens een hoofdstel loos paard gehad tijden een buitenrit. Even shaken en huppa.. bitloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:41

dapperdier schreef:
Het hoofdstel waar de snaffel

Shotime schreef:
in de western zie
je daarom meestal ook one/two-ears in combi met shanks en minder met trensbitten.

Ben nieuwsgierig, waarom zit er dan * dus blijkbaar bijna altijd* een shank aan vast? Ik zie het even niet, wellicht kunnen jullie mij antwoord op geven?
( toevallig? dat paard waar ik mee rijd met one ear zit ook een shank ook op)

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 09:33

mijn paard rij ik ook met een shank en ga het ook aan de one ear doen ik vind het elf wel prettiger rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:12

paarden die met een shank rijden zijn vaak gevorderd en kunnen wat makkelijker met een one-ear worden bereden omdat het hoofdschudden en schuren aan hun benen vaak door opvoeding minder is geworden of niet meer voorkomt. Dat zou een reden kunnen zijn? Mijn jonkie heeft een engels hoofdstel om en mijn ouwegie een one-ear zonder keelriem.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:44

ik dacht zelf ook dat als je met one-two ear rijd je vrij gevordert moet zijn, maar het meestal gewoon voor de sier Knipoog
Ik heb er nu ook een tijd mee gereden, 't is heel handig maar als je echt inteseif traint heb ik liever iets met een browband en keelriem Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:48

Ik rij ook met een one-ear en die blijft ook prima zitten als mijn merrie met haar hoofd schud.
Denk dat het ook met de vorm te maken heeft, ze heeft stevige oortjes waar hij achter blijft zitten.

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:56

Ik rijd met een one-ear omdat het mooi bij min paard staat. Hij kan behoorlijk schudden met zijn hoofd en gelukkig is hij het met het schuren nog niet verloren.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:01

Ik rij sinds het begin met een two-ear, ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken met een browband te rijden, dat staat gewoon echt niet bij mijn paard... Dus kwestie van smaak.
Eén keer in stap afgeschud toen ze zicht helemaal uitschudde, twee jaar geleden...

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:41

Wel leuk om zo veel verschillende reacties verschillende meningen te horen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:23

Ik rij ook met een one ear. Vind het gewoon mooi. Zo min mogelijk riempjes.
Eerste keer op buitenrit begon ze eens flink te schudden en floep! hoofdstel af! het bit had ze nog in en ik had de teugels nog in mijn hand. Dat was schrikken! Maar ik heb het een gaatje strakker gedaan en nu zit het echt goed. (en nee, niet zo strak dat ze constant met een verkrampte grijns rondloopt natuurlijk haha Haha! )
Eerst geoefend in de bak, jog en lope gaven geen problemen, ook schudden lukte nu zonder het hoofdstel kwijt te raken en zelfs even lekker schuren na het rijden kon nu. Ja
Ik rijd er nu altijd mee.
ik heb helaas geen duidelijke foto van het ene oortje. (voorpluk zit er vaak voor.)
Dit is de duidelijkste foto van mijn hoofdstel http://i87.photobucket.com/albums/k124/ ... G_3110.jpg

Ik zou zeggen zelf kijken of je er graag mee rijd, of je het mooi vind en goed vastmaken hahah

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:26

Om het afschudden van een one/two ear hoofstel te voorkomen kun je i.p.v. een keelriem ook een dun koordje (dunne veter bijv.) in de kleur van je paard van bakstuk naar bakstuk vast maken op de plek waar normaal de keelriem zit (van buckle naar buckle bijv.). Dit valt niet op (mits dun genoeg) maar geeft wel genoeg zekerheid dat'ie niet afgeschud kan worden. Truukje wat ook door US-trainers wel gebruikt wordt... Zeker op een buitenrit een extra zekerheidje als je weet dat je paard flink kan schudden...