[WN] Hoe checken of de boom nog heel is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe checken of de boom nog heel is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:59

Sorry voor de vage titel. N.a.v. dit topic: Miss_Montana @ [TAO] Zadel in beslag genomen door politie!

Ik zou graag willen weten hoe ik het beste kan checken of de boom van een zadel kapot is of niet. Aangezien het zadel mee is genomen en op het bureau ligt hebben wij echt geen idee van hoe er nu wordt omgegaan met het zadel. We hopen dat ze er voorzichtig mee zijn maarja, ik neem niet aan dat die agenten veel verstand hebben van zadels. Laat staan van de breekbaarheid ervan Verdrietig

Dus heeft iemand tips over hoe ik dit kan checken?

[edit] Het is een continental zadel...

DubbelFun

Re: Hoe checken of de boom nog heel is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:03

Ik heb net het voortraject zitten lezen. Behoorlijk zotte situatie lijkt me.

Als het een flex-boom is dan gaat onderstaande truc niet lukken, maar een gebroken boom is te kontroleren door het zadel met de zitting naar je toe, knop omlaag op de grond te zetten, nu plaats je je knieën tegen de zitting en met wat kracht probeer je de cantle naar je toe te krijgen. Voel je duidelijk beweging dan is het niet goed.

We hebben het dan over een breuk in de breedte van de bars. Maar ook in de lengte kan een breuk zitten. Vaak zit er dan ook speling in één kant van de cantle of pommel.

Overigens is het maar de vraag of je kunt vaststellen dat een breuk 'vers' is en dat je kunt bewijzen dat die er al niet zat vóór het zadel bij de politie terechtkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:06

Pff daar zeg je me wat DD, dat ook nog idd... Thanks voor de tip iig. Zodra het zadel terug is ga ik het meteen uitproberen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:20

Een heel ander soort tip:
Als je familie/kennissen/vrienden hebt die een röntgenapparaat beschikbaar hebben, kun je een röntgenfoto van de boom maken. Ik twijfelde of mijn boom gebroken was (dit was wel een dressuurzadel, geen western), maar de zadelmaker zei dat hij nog heel was. Toevallig werkt een stalgenoot van me ergens waar een rontgenapparaat beschikbaar was. Foto's gemaakt: En ja hoor, er zat een grote scheur in de boom!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:01

Citaat:
Sorry voor de vage titel. N.a.v. dit topic: Miss_Montana @ [TAO] Zadel in beslag genomen door politie!

Ik zou graag willen weten hoe ik het beste kan checken of de boom van een zadel kapot is of niet. Aangezien het zadel mee is genomen en op het bureau ligt hebben wij echt geen idee van hoe er nu wordt omgegaan met het zadel. We hopen dat ze er voorzichtig mee zijn maarja, ik neem niet aan dat die agenten veel verstand hebben van zadels. Laat staan van de breekbaarheid ervan

Dus heeft iemand tips over hoe ik dit kan checken?

Ben benieuwd naar een aanvulling van jouw kant in genoemd topic..

Als de boom van jouw zadel kapot is als ie terugkomt.. dan was ie al ver kapot oid..
Ook al zou je gooien met een degelijk zadel.. dan breekt de boom nog niet.
Dat zadel wordt meegenomen en in een ruimte gedeponeerd. Daar zal ie bekeken worden en in afwachting van.. blijven liggen. Het is geen pandjeshuis of een winkel oid.. Koe
Wat denk jij dat ze er allemaal mee gaan doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:05

Ik heb vooral van verschillene bokkers altijd gehoord dat een boom ontzettend breekbaar is. Een keer goed uit je handen laten kletteren en je kan bijna een nieuw zadel kopen. Kennelijk is dit dus niet waar Verward