[WN] Aanschaf westernzadel, maar geen ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivanhoo

Aanschaf westernzadel, maar geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 13:18

Wie kan me helpen? Voor onze D pony (New Forest/Arabier) wil ik graag een westernzadel aan gaan schaffen. Ik heb alleen zelf niet zoveel ervaring en weet dus niet wanneer een zadel goed past. Aangezien dit het eerste westernzadel wordt voor deze pony kan ik er geen duizend euro voor betalen omdat we eerst willen zien of het wel bevalt. Dan kan ik later altijd nog een duurder zadel aanschaffen. Maar hier in de buurt weet ik niemand die een (goedkoper) zadel wil komen passen op onze pony. Deze vraag ligt ook al bij Arthur, omdat ik voor onze andere pony inmiddels ook al zo'n 4 keer op en neer ben gereden naar hem met steeds weer niet passende westernzadels. Maar ik wacht al ruim een maand, en ik wil toch wel graag aan de slag met deze pony. En omdat ik nu zekerheid wil over de juiste pasvorm van het zadel heb ik liever dat iemand met verstand hier eens ter plekke op de pony komt passen, want ik kan mijn pony niet vervoeren. Uiteraard worden de reiskosten en de tijd vergoed, maar ik kan dus niet ineens een zadel van over de duizend euro aanschaffen. De pony staat vlakbij Venray, Noord Limburg. Kent er iemand een westernzaak die wel langs wil komen en ook goed advies geeft? Dan ontvang ik graag een berichtje.

Groetjes Jolanda

sjabby

Re: Aanschaf westernzadel, maar geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:22

euro-horse.nl
prima ervaringen mee, en heeft ook tweede hands zadels

Je schrijft wel dat je er geen 1000 euro aan uit wilt geven, dan zou ik toch liever naar een tweede hands kijken dan naar een goedkope nieuwe.

succes met je zoektocht, groetjes

DubbelFun

Re: Aanschaf westernzadel, maar geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:22

@Ivanhoo: Als ik lees wat voor type paard je hebt dan zou je wel eens een probleem kunnen krijgen met een 'standaard' westernzadel. Zowel NF's als Arabieren staan niet bekend om hun lange ruggen. Een redelijk normaal zadel is al snel 60/65 cm. En dit is ook nog afhankelijk van je eigen broekmaat. Verder is een arabier ook niet het makkelijkste paard om een zadel te vinden wat zowel op de schouders als op de rug goed past (brede schouders maar vaak een ovale rugvorm).
Voor 1000 euro zou je wel een goede 2e hands moeten kunnen vinden, of zelfs een nieuw zadel van een wat minder bekend merk. Helaas zijn 2e handsen vaak niet in ruime mate voorradig bij één verkooppunt en nieuwe zadel van minder bekende merken zijn er niet in alle boommaten.

Als je niets tegen boomloos hebt zou ik aanraden dit eens te proberen, van de meeste soorten kun je testzadels uitproberenen er zijn ook van een aantal merken westernmodellen.
Misschien zit er wel een Bokker bij je in de buurt waar je hem eens van zou kunnen proberen.