[WN] Inwerking shanks

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Inwerking shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:47

Anya schreef:
eh chum, volgens mij heeft een langere shank inderdaad een langzamere inwerking, in de zin van: het paard krijgt meer waarschuwing bij een rustige ruiterhand. Maar een langere shank werkt ook harder in. Meer Leverage. En een gewoon gebogen shank (bijvoorbeeld van een grazerbit) gaat direct naar achteren.. andere hoek dan deze S-curve in de shank. Een S-curve komt verder naar voren uit op het laagste punt: meer leverage.

Zoals je ziet op de foto is de shank achter het bit bevestigd,en niet in loodrechte lijn eronder,dit beinvloed de ,,angle'' en de inwerking.
In combi met het relatief milde mondstuk valt het met deze wel mee,indien rustig gebruikt.

Citaat:
The cheek-to-shank angle also varies, with some straight up and down, others with the shanks curving backward. Some shanks have a dramatic S-curve. Cheek angle influences the angle at which the bit engages and thus way the horse carries its head.

Anya

Re: Lizzy in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:56

Volgens mij moet deze discussie eigenlijk bij Tack.. ik zal even temmen of er een split kan plaatsvinden. Want ik vind het wel interessant.

Mijn punt is dat er wel een curve is die naar achteren loopt, dus niet loodrecht... Maar dat de curve naar achteren van een gewoon curbbit (grazerbitje) tochh aanzienlijk meer gebogen is..
Afbeelding

waar bovenstaande s-curve shank na de s uiteindelijk rechter uitkomt, en door de s-curve relatief lang is (meer leverage) omdat een S nu eenmaal meer ruimte nodig heeft. En dat vergt, je zegt het al, een zachte hand.

Maar inderdaad het mondstuk is zacht.

Cer

Re: Inwerking shanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:21

Moderatoropmerking:
op verzoek gesplits