[WN] Haflinger afgevallen, zadel schuift :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Haflinger afgevallen, zadel schuift :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:04

Mijn haflinger is gelukkig eindelijk wat gewicht kwijt Haha! , op zich heel fijn.
Maar het zadel ligt naar mijn idee niet meer zo mooi/goed als toen ze wat dikker was. Verdrietig

Namelijk, tijdens het rijden beweegt het zadel mij net iets te gemakkelijk naar links/rechts, met als gevolg dat 2 wk geleden mijn bijrijdster er in de galop naast lag.
Haflinger ging met een behoorlijk tempo door de bocht in de bak, niet erg maar wel gevaarlijk als het zadel niet blijft liggen, (deze schoof naar de zijkant vd buik), nooit eerder gebeurd maar wel verontrustend.

Kan een andere PAD of kleine maat singel een oplossing zijn of moet ik het in een andere hoek zoeken?
Mijn haflinger is niet veel afgevallen, maar waarschijnlijk wel genoeg om het zadel niet meer netjes te laten passen (?)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Haflinger afgevallen, zadel schuift :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:21

Als je zadel niet meer past is het erg vervelend maar dan past het niet meer.
Een pad of singel is geen goede oplosser, tenzij je op rugproblemen van je paard wacht.
Dan maar een nieuw zadel. Als het namelijk echt zo schuift dan kan het niet goed liggen op je paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:50

Een pad en singel kúnnen een zadel wat stroever laten liggen, maar het is niet de bedoeling dat die een niet-goed liggend zadel ineens beter laten liggen.
Op een paard zonder schoft kan een zadel met opstappen weleens wat minder vast liggen, maar als het tijdens rijden van links naar rechts beweegt zou ik het eerder in de balans van de ruiter zoeken.

Haal er eens iemand bij die er wat meer verstand van heeft en laat je zadel en je paard nameten. Of huur eens een PLIP-pad zodat je zelf kunt zien of je zadel wel een juiste drukafbeelding geeft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:26

Bedankt voor de reacties,

We gaan eerst maar eens kijken of het door de ruiter komt die haar erbij rijd, omdat ik dit probleem niet zo heb met dit zadel.
Mocht dit niet de oorzaak zijn, laat ik het zadel nog maar eens goed nakijken door een expert.

Toen ze wat dikker was, lag het zadel weliswaar steviger maar een zadelmaker zei mij toen, dat ze zeker niet aan mocht komen omdat ie voor bij de schouder anders te krap zou worden, dan zou je eerder denken als ze iets gewicht kwijt dat het beter is, maar dat lijkt nu niet het geval.

Heb van de week een andere pad eronder gelegd (die ik al langer had maar een tijd niet gebruikt had) en toen schoof het zadel niet meer.
Nogmaal bedankt, we gaan er nog eens goed naar kijken, of het nu het zadel is wat niet goed meer ligt of dat er wellicht gewerkt kan worden aan de balans van de ruiter.