[WN] Zadel op maat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demian

Zadel op maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 09:57

Over een paar maanden ga ik beginnen met het longeren en zadelmak maken van mijn 3 jarige (New Forest x Arabier). Zoals het er nu naar uitziet heeft hij zo'n korte rug, dat m'n Bob Marshall roundskirt niet gaat passen. Nu overweeg ik om meteen een zadel op maat te laten maken, zodat het iig goed past. Nu vroeg ik mij af hoe snel hij daaruit kan groeien? Ik weet dat het zadel nog wat aan te passen is, alleen de boom natuurlijk niet.

DubbelFun

Re: Zadel op maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:51

Jammer dat je BM niet gaat passen. Hoelang is die eigenlijk (en wat voor zittingmaat) ??

Ook de boom is wel iets aan te passen, maar dat brengt zoveel 'gesloop' met zich mee (en kosten) dat moet je eigenlijk helemaal niet willen.
Een 'op maat zadel' zou ik niet aan beginnen vóór zijn 6e jaar. Dan is hij helemaal uitgegroeid en is volop getrained. De kans dat het daarna niet meer past is een stuk minder als wanneer je daar met zijn 3e jaar al aan begint.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:29

De zitting van de BM is 16 inch. Ik ben bang dat als ik een 'gewoon' tweedehands of nieuw zadel koop dat het dan niet goed past en hij er last van krijgt. En deze zijn ook nog erg duur in verhouding tot een maatzadel?

Ik denk niet dat zijn rug nog 'langer' wordt? Hij is nu 2,5. Hierbij een foto Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:55

Maar wat is de totale lengte van je BM. De mijne (vierkante skirt) is 65 cm.
En hoelang is de rug van je paard van hoogste punt schoft tot heupbeen gemeten ??

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 14:27

Ik zal het even opmeten als ik op stal ben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:32

Ik zou nog niet zo bang zijn dat zijn rug niet langer wordt. Tussen 3 en 5 komt nog aardig wat groei. Bij mijn Paint heeft dat zeker gescheeld in de lengste van haar rug. Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:05

Ik zou met zo'n jong paard geen zadel op maat laten maken, tenzei je een geldboom in de tuin hebt

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:07

Ik ga dit even volgen, ik heb namelijk een NRPS hengst waar ik ook een nieuw zadel voor nodig heb maar hij is pas 3 en ook een korte rug Knipoog

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 08:44

Ik heb m'n paard en zadel even opgemeten. De rug van Demian is ongeveer 55 cm en het zadel ongeveer 65 cm... In juli wordt Demian 3 jaar.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:50

Demian schreef:
Ik heb m'n paard en zadel even opgemeten. De rug van Demian is ongeveer 55 cm en het zadel ongeveer 65 cm... In juli wordt Demian 3 jaar.

Mooi paardje in iedergeval Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:26

Demian schreef:

Van hoogste punt schoft tot aan het heupbeen 55 cm ??? Dat is wel erg kort ja. Dat zou betekenen dat je zadel niet langer zou kunnen zijn als 40/45 cm. In westerntermen zit je dan aan een kindermaat 12/13"

Jouw roundskirt is dus gewoon net zo lang als een square skirted BM.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:34

chantal08 schreef:
Demian schreef:

Mooi paardje in iedergeval Knipoog

Dank je Haha!

DubbelDun schreef:
Demian schreef:

Van hoogste punt schoft tot aan het heupbeen 55 cm ??? Dat is wel erg kort ja. Dat zou betekenen dat je zadel niet langer zou kunnen zijn als 40/45 cm. In westerntermen zit je dan aan een kindermaat 12/13"

Jouw roundskirt is dus gewoon net zo lang als een square skirted BM.

Ja, hij heeft idd een erg korte rug, vandaar dat ik me sterk aan het afvragen ben of die BM ooit gaat passen en overweeg ik een maatzadel... Wel balen als t niet past...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:44

Nou dan wens ik je echt sterkte want met zo'n korte rug zal het moeilijk worden om een voor jepaard passend zadel waar jij ook in past te maken.
Als je weet dat een 'normale' westernboom meestal 23" lang is (58,5 cm) en dat de kortere arab-versie 21" is (53 cm).
Het kortste wat ik ooit gehoord heb is een endurance WN-model met een boom van 19,5" (49,5 cm). Als je dan minimaal 7 cm van het heupbeen af wilt blijven dan redt je het dus al niet.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:50

Ow, da's niet erg bemoedigend. Misschien kan ik toch niet zo goed meten... Of maar hopen dat hij in het weideseizoen nog wat groeit, anders moet ik dressuur rijden Bloos! Hunteren Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:53

Ik hoop dat je niet goed gemeten hebt Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:23

Ik zou écht nog even afwachten. Ja Hij is nog lang geen drie schrijf je en moet dus echt nog een heel end.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 11:50

Jeddah schreef:
Ik zou écht nog even afwachten. Ja Hij is nog lang geen drie schrijf je en moet dus echt nog een heel end.

Hahaha, ja, ik ben me al over van alles druk aan het maken. Eerste eigen paard Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:54

Een zadel op maat heeft nu nog geen zin.. Bereid je maar voor op diverse tweedehands zadels naarmate hij zijn daadwerkelijke vorm gaat krijgen. De groeischijven van zijn rugwervels zijn nog niet volgroeid, hij kan dus nog alle kanten op, breedte, lengte en hoogte..