[WN] Zadel enz voor trekpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Zadel enz voor trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:54

Binnenkort gaan we verhuizen, naar een huis met een wei erachter, en dan krijgen we waarschijnlijk een trekpaard erbij, een belg of iets in die richting. Dus ben ik al langzaamaan wat informatie aan het zoeken.
Ik heb zelf een barefoot op mijn tinker liggen, maar het trekpaard is voor mijn vader, en die is nogal zwaar, heeft niet zo'n goede zit, en we willen urenlange stapritten maken, dus een boomloos zadel vind ik dan niet zo geschikt voor hem.
Zijn er wel (tweedehands) merkzadels te vinden in die maat? En singels in die lengte? Ik heb me er nooit zo in verdiept omdat ik altijd heel blij ben geweest (en nog steeds) met mijn arizona Lachen

En hoe zit het met hoofdstellen? Een two-ear lijkt me het handigst natuurlijk, maar het is altijd afwachten of het paard daar blij mee is.
Bitten? Zijn er zo'n grote snaffle bitten te koop?
Is er een site voor extra grote spullen? Ebay vind ik niet echt geweldig. Een duitse site/winkel misschien?

DubbelFun

Re: Zadel enz voor trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:11

In Amerika wordt er meer op Draft's western gereden dan hier. Dus qua hoofdstellen/bitten etc zul je daar toch echt meer vinden.
Een boomzadel zou ik daar niet vandaan halen, want de kans dat het past is klein en dat kans dat je het hier weer kunt verkopen zo niet nog kleiner.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:54

Ik wil het zadel absoluut door een goede zadelmaker laten passen Ja

Zijn er misschien nog mensen op bokt die een belg hebben mét westernzadel? Ik zou graag horen waar ze die dan uit hebben gehaald, en welke maat Haha!
Maar ik ben bang dat het toch een barefoot of engels zadel gaat worden.

Het bit en hoofdstel zou ik dan inderdaad uit Amerika kunnen halen als ik hier niets meer kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:03

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:10

Bedankt! Ik heb de link in mijn favorieten opgeslagen Lachen

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:11

Als het niet persee een western zadel moet zijn kan je Excelsior proberen Lachen
Is wel een fijn zadel, en is er in maatje trekpaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:21

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:26

Als we echt geen westernzadel kunnen vinden dan zou het inderdaad een Excelsior of wintec xl kunnen worden Ja De wintec vind ik dan nog iets mooier.
Maar ik hoop toch nog op een westernzadel, dan zouden we ook eens een wedstrijdje mee kunnen rijden Lachen

Hoe zit het eigenlijk met een boomloze bob marshall? Kan die op extreem brede paarden, of moet je daarbij toch rekening houden met de breedte van de pommel ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:28

Ik kan moeilijk inschatten hoe breed een Belg of ander zwaarbloed paard is, maar voor héél brede paarden heeft BM een aangepaste (bredere) pommel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:29

Waaw bedankt voor de link engelina! Daar kan ik wel wat mee. Een billy allen bit tot 18,5 cm, super! En nog geen 6 euro verzendkosten, das nog minder dan hier in nederland Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:30

MysticTinker schreef:
Waaw bedankt voor de link engelina! Daar kan ik wel wat mee. Een billy allen bit tot 18,5 cm, super! En nog geen 6 euro verzendkosten, das nog minder dan hier in nederland Clown

graag gedaan heb zelf goede ervaringen met die site

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:31

Oke bedankt DD, dan kan ik dus ook marktplaats in de gaten houden voor BM Lachen Die zouden wat steviger zijn dan barefoots heb ik gehoord, dus dat zou op zich wel gaan.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:34

Hallo ten eerst wat leuk dat je ook een Trekpaard wil aanschaffen.

op het forum van http://www.trekpaarden.eu zit ook iemand die westernrijd met haar trekpaard ( en er zitten nog veel meer trekpaard liefhebbers, een aantal met boomloos zadel dus misschien kunnen meer mensen je daar je daar verder mee helpen ).

Zelf heb ik een wintec dressuurzadel er op liggen ( met een medium / small boom ). Dit bevalt mij erg goed!

Let bij het aanschaffen van een trekpaard trouwens wel heel erg op de kwaliteit van de benen!! zo'n beetje 80 % van de trekpaarden heeft last van CPL ( chronisch proggresief lymfodeum (of hoe je het ook schrijft )) dit is een erfelijke aandoening aan de benen waardoor ze huidplooien, wondjes en weet ik t al niet meer krijgen. ( hierover staat trouwens ook veel over uitgelegd op http://www.trekpaarden.eu ) Er is vrij weinig aan te doen, en het zal bij het ene trekpaard erger worden als bij de ander maar weg gaat het niet als ze het hebben.

hier is nog een informatieve site over CPL http://users.telenet.be/chronischprogressieflymfoedeem/
de mensen van de site doen onderzoek naar CPL.

er is hier op bokt trouwens ook een topic ( h'et trekpaarden topic ) waar ook trekpaard mensen kletsen.

op http://www.horseshophorsepower.nl is ook veel te koop in maatje xxl. Let ook op bij hoofdstellen e.d. vaak zijn die moeilijk te vinden in trekpaard maat. ze hebben vrijwel allemaal een xl nodig.

op http://www.kaltblutshop.de ( of zoiets ) hebben ze ook veel in grote maten te koop! Lachen

veel succes met jullie zoektocht naareen trekpaard! je zult er gegarandeerd veel plezier aan het ras beleven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:36

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:39

Bedankt voor de info en links pompompom Lachen Ik ga zeker eens op het forum kijken, en in het trekpaardenforum heb ik ook al wat meegelezen Lachen
Over CPL ga ik ook wat opzoeken, goede tip, bedankt!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:54

graag gedaan Lachen, ( wel foto's laten zien he als het trekpaardje er is!! Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:40

MysticTinker schreef:
Oke bedankt DD, dan kan ik dus ook marktplaats in de gaten houden voor BM Lachen Die zouden wat steviger zijn dan barefoots heb ik gehoord, dus dat zou op zich wel gaan.

Momenteel staat er eentje te koop daar, maar die zal niet de hele brede pommel hebben. Ik ken niemand in NL met een BM die dat heeft.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:30

bedankt voor de vele linkjes,ik maak vriendin erg blij morgen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:34

Ik zal zeker foto's plaatsen als ie er is, pompompom Haha!

Ik had inderdaad gezien dat er een bm te koop staat, maar ik wil hem sowieso eerst passen voordat ik hem koop. Misschien heb ik geluk en staat ie dan nog steeds te koop Haha!

westernappie, heeft je vriendin ook een westerngereden trekpaard?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:14

Leuk dat je een trekpaard wil gaan kopen! Ik heb er zelf ook een, alle voorgaande links zijn erg goed. Met de duitse kaltblutshop heb ik ook erg goede ervaringen, service en producten zijn erg goed en idd, ook de westernbitten gaan bij hun tot maatje 18,5, erg prettig!
Hier: http://www.greendistance.nl/index.php?id=31 verkopen ze allerlei endurance zadels in western type. De meesten gaan tot maatje trekpaard! Ze zijn wel een wat hogere prijsklasse, maar uitermate geschikt voor urenlange stapritjes Knipoog Zelf heb ik de massimo trail, een endurance zadel, maar wel met engels uiterlijk.
Edit: Nog een laatste tip: Begin niet aan het excelsior trekpaardzadel, dat is van vreselijke kwaliteit...
En natuurlijk lid worden van trekpaarden.eu! Alvast veel succes!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:49

beetje late reactie, maar ik heb sinds kort een westernzadel voor mijn Belg (Ardenner wel te verstaan). Een Hilason! Het is ook een boomloos zadel, met een behoorlijk brede pommel en hij is een stuk steviger als mijn Barefoot Nevada. Scheelt voor mij wel een stuk dat mijn trekpaard en mijn tinker allebei dezelfde bommaat hebben. Verder rijd ik wel ook uren met mijn Barefoot Nevada op mijn trekpaard, maar ik gebruik wel de Physio pad dan. Met dubbele inlages Knipoog

Ik heb een hoofdstel van Nickyu op Bokt, met grote conco's Haha!
Afbeelding

mijn zadel:
Afbeelding

Ook ik heb wel wat aan de links die hier gegeven zijn trouwens!! Leuke spulletjes gezien Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:02

Leuk Haha! is dat die rode ??
Overigens zou ik ook hieronder wel een goede pad gebruiken, eentje die de ruggegraat vrijlaat van druk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:10

yup, gebruik ik met rijden wel, maar dit was een showfoto voor Mirgino, waar ik het zadel van gekocht heb Knipoog Mijn barefoot pad gaat eronder. Tinkie mijn gewone grandeur, Toot de Physio. Daar doe ik dan de showblanket overheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:34

Dat is idd beter. Hij kleurt goed bij je Tink Haha!