[WN] Welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:23

Hallo,,

zoals al eerder vermeld wil ik overgaan op western.
Niet echt proffesioneel maar gewoon recreatief..momenteel heeft mn paard een gewoon trensje inliggen maar heb soms het idee dat hij me daar doorheen loopt..weet iemand misschien een bit met een ietwat zwaardere inwerking maar ook weer niet zo zwaar dat hij me naarloop van tijd er ook doorheen loopt?

Margee

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 08:59

Ik zou eerst maar eens overgaan, met echte serieuze begeleiding. Western rijden hangt echt niet af van wat je in zijn mond hangt. Bovendien kan het wel eens blijken niet eens meer nodig te zijn om te wisselen van bit.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:44

Eerst in je gewonen rijden maar een 'bitwijs' paard rijden. kan zijn dat je daarvoor al aan een ander bit moet. Als een paard door het bit heenloopt is dat een rijtechnisch iets en dat los je op de lange duur niet op met een ander bit, maar met training en les.

Ik heb drie bitten, een snaffle ( enkelgebroken) een myler shank ( stang) en een shank snaffle. Die laatste is mijnsinziens het scherpst en zit er bijna nooit in omdat ik er een onrustig paard van krijg. De andere twee wissel ik af. Op wedstrijden rij ik op 1 hand, dus shank.

Als je nu engels rijdt en overgaat op een westernhoofdstel, vergeet dan niet dat je ook ineens zonder neusriem rijdt. is ook even wennen voor het paard!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 10:38

das waar..bedankt voor de tip

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:59

Als je net begint met western zou ik wel gewoon met neusriem rijden hoor! Je mag op wedstrijden weliswaar niet met neusriem rijden, maar tijdens de training wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:40

@Kaunos : wat is de relatie tussen een beginnende westernrijder en het gebruik van een neusriem in vergelijking met een volleerder ruiter ??

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:03

Ik bedoel m.n. voor het paard omdat het in een reactie hierboven als megagrote overstap wordt beschreven en alsof western altijd zonder neusriem is, wat gewoon niet waar is. Ik rij onze jonge Fjord ook nog met neusriem, maar onze arabier al tijden niet meer.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:38

ik heb al eerder met hem zonder neusriem gereden..voor zoverre ging dat prima..alleen ben ik niet zo zeker of ik nu wel het goede bit heb inliggen..dit heeft de vorige eigenaar "even snel gekocht" voordat het paard met ons meeging..