[WN] Advies nodig:Hoe beginnen met western? welk maat zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Advies nodig:Hoe beginnen met western? welk maat zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:36

Ik ben al een tijdje aan het rond kijken voor een Billy Cook westernzadel.
Ik heb alleen geen idee welke maat voor een fjord en hoe ik moet beginnen!
Ik heb mijn fjord Engels beleerd en ik rijd voornamelijk dressuurmatig en recreatief.
Ik vind het een grote stap en ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken!
Welk maat zadel heb ik nodig denken jullie en hebben jullie meer tips voor mij?
Ik zou het ook leuk vinden om ervaringen van jullie te horen, hoe het bij jullie is begonnen en hoe het nu gaat.

Authentic

Re: Advies nodig:Hoe beginnen met western? welk maat zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:41

Welke maat is van achter een computerscherpje niet te zeggen. Je kan het beste iemand langs laten komen met wat zadels om te passen. Lachen

De beste manier om te beginnen met western is gewoon les nemen van iemand die er verstand van heeft. Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:44

en daarna samen met je paard te gaan lessen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:58

Ik ben 3 weken geleden ook begonnen met western. Mijn paard heeft al door hoe het werkt, ik nog niet. Volgens mijn instuctrice die zowel engels als westernles geeft is de overstap voor de paarden niet zo groot, de ruiters hebben doorgaans iets meer tijd nodig. Wat voor zadel je nodig hebt valt idd zo niet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:59

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik kijk zo op bokt rond en kom er achter dat het niet zo simpel is als het lijkt.
Vind maar eens een goed passend zadel! welke zadelpas-service is te vertrouwen?
Ik wil het liefste een Billy cook zadel, geen zadelmarkt en ik wil ook geen 4 jaar wachten totdat mijn zadel op maat gemaakt is Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:22

Waarom specifiek een Billy Cook ??
De stap naar 'geen Zadelmarkt' begrijp ik Haha!
Maar er zijn nog zoveel andere ook goede zadels.
Door je vast te leggen op één merk beperk je nl de paskans.

Een zadelpasservice kan nog zo goed zijn, als je een nieuw zadel koopt zul je pas zeker weten dat het goed past als je de kale boom op je paard kunt leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:32

Ik heb je verhaal gelezen, heel interessant.
Jammer dat je niet zo snel aan losse bomen kunt komen, heb jij een idee hoe je daar aan kunt komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:42

Het is voor een zadelverkoper niet te doen om van elk merk en type een losse boom te hebben liggen. Buiten dat hij dan door de bomen het bos niet meer ziet Haha! wisselt een fabrikant ook nog wel eens van boom.
Sommige verkopers hebben een kleinere range merken en kunnen dus makkelijker hiervan een losse boom op voorraad hebben.
Sommige verkopers werken samen met zadelmakers en hebben dus losse bomen die gepast worden waaruit dan een 'maat'zadel gemaakt wordt.
Dat duurt langer en moet maar net binnen je budget passen.

Er zijn manieren om van de rug van je paard een mal te maken en deze mal te gebruiken als indikatie op je zadelzoektocht.
Echter is het erg belangrijk dat je dan de mal precies op de juiste plek in het zadel moet kunnen leggen en 100% zekerheid van passen geeft het nooit.

Welcome in the wonderfull world of saddlefitting Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:34

Je kan natuurlijk ook westernlessen op een engels zadel; ik zou rustig de tijd nemen om naar een goed-passend westernzadels te zoeken. zadels op de rug van je paard leggen is zinloos; je kan zo absoluut geen idee krijgen van de pasvorm. Een ''spin'' in een tweedehanszadel leggen (bij een nieuw zadel werkt dit niet) is de bestemanier om zonder met boom passen een goede indicatie te verkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Vera op 21-10-07 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:53

Omdat ijn eigen info-site kennelijk reclame is, wat het niet is, hier een andere site:
http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=36

En omdat het ook door mij geschreven is, en misschien vinden de moderators wel alles wat ik schrijf ''reclame'' Ik ben tenslotte zadelmaker (daarom weet ik er ook zoveel van) Als het niet van mij mag komen, dan mag het misschien wel als anderen het schrijven.
Kan je hetzelfde hier van een amerikaans boommaker lezen, is wel in het engels.
http://www.steeleequifit.com/fitseen/index.htm

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:28

Aafke_ schreef:
Je kan natuurlijk ook westernlessen op een engels zadel; ik zou rustig de tijd nemen om naar een goed-passend westernzadels te zoeken. zadels op de rug van je paard leggen is zinloos; je kan zo absoluut geen idee krijgen van de pasvorm. Een ''spin'' in een tweedehanszadel leggen (bij een nieuw zadel werkt dit niet) is de bestemanier om zonder met boom passen een goede indicatie te verkrijgen.

wat is een spin?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:33

Zo'n draadding wat je kunt buigen naar de rug van je paard.

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:01

ik rij ook nog gewoon westernoefeningen op een engels zadel. ik ben aan het sparen voor een westernzadel. ik vraag alleen nog maar geld voor mijn verjaardag en kerst en sinterklaas.

je moet naar de clinic van Aafke die zijn vetcool en dan leer je alles zelf. aafke weet wel van welke zadels welke bomen hebben, en zij meekt vetcoole zadels die ook nog veel beter zijn als andere zadels. en je kan geen spin in een nieuw zadel leggen hoor, dan weet je nog niet of het past.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=127&t=836913

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:32

Bij mij zijn de zadels wel aan de duurdere kant. Ik heb alleen goede zadels, dus goedkope zal je bij mij niet vinden. Als je een niet totaal afwijkend paard hebt, kan je heel goed een tweedehands zadel kopen. hoe ouder, hoe beter, want de zadels zijn de laatste jaren steeds slechter in kwaliteit geworden.

Een gebruikt zadel is ''ingereden'' dat betekend dat de boom om de saddleskirts heengevormt zijn, en het fleece plategereden is. Nu heb je met een spin een redelijke indicatie van de pasmaat. je kan een zadel ook testen door een PLIP eronder te leggen.

Als je zelf op zoek gaat bv via marktplaats, dan kan je vor een bescheiden prijs een veel beter zadel kopen dan wanneer je een nieuw zadel voor hetzelfde geld koopt.
een tweedehands zadel dat je goed verzorgt hebt, kan je vaak later voor dezelfde prijs weer doorverkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:00

Citaat:
Een gebruikt zadel is ''ingereden'' dat betekend dat de boom om de saddleskirts heengevormt zijn, en het fleece plategereden is. Nu heb je met een spin een redelijke indicatie van de pasmaat. je kan een zadel ook testen door een PLIP eronder te leggen.

Hier zeg je mij wat, ik heb wel een paardje zonder rugproblemen en uiteraard wil ik dat graag zo houden. Ze heeft geen moeilijke rug. Onervaren als ik ben op het gebied van westernzadels had ik verwacht dat een westernzadel juist makkelijker te passen is als een "gewoon zadel", dat blijkt dus niet te zijn.
Trouwens, bedankt jullie voor de info!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:49

Ik heb evelien van euro horse laten langs komen, die werkt ook met zo'n spin. Nu heb ik eindelijk een zadel wat wel past, wel een oudere crates maar het voordeel van een ouder zadel is dat ie idd al ingereden is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:26

DubbelDun schreef:
Het is voor een zadelverkoper niet te doen om van elk merk en type een losse boom te hebben liggen. Buiten dat hij dan door de bomen het bos niet meer ziet Haha! wisselt een fabrikant ook nog wel eens van boom.
Sommige verkopers hebben een kleinere range merken en kunnen dus makkelijker hiervan een losse boom op voorraad hebben.
Sommige verkopers werken samen met zadelmakers en hebben dus losse bomen die gepast worden waaruit dan een 'maat'zadel gemaakt wordt.
Dat duurt langer en moet maar net binnen je budget passen.

Dat is handig. Kun je me wat verkopers noemen die samenwerken met zadelmakers?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:32

Verkopers in meervoud?? Met het aantal zadelverkopers en makers in Nederland ben je snel uitgepraat hoor Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:35

Eh, jij schreef toch verkoperS? Knipoog (meervoud) Ik weet niet zoveel van western en daarom vraag ik maar raak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:26

1 zou ook fijn zijn Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:21

Ik ken persoonlijk maar een verkoper die toevallig ook zadels maakt. Maar dan praat ik over een professional. Bloos

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:25

Aafke van midway usa! die meet je paard op, en past met kale boom! de enige manier om zeker te zijn. zij maken de mooiste zadels, maar niet de goedkoopste. maar dan zit je wel goed, je krijgt de maten van je paard mee en als er ooit een probleem is kan het ook opgelost worden en je hebt altijd bewijs of je paard wel verandert is of niet

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:32

Talietjuh schreef:
Welk maat zadel heb ik nodig denken jullie en hebben jullie meer tips voor mij?

Dit kan niemand per pc beantwoorden natuurlijk. Het enige dat je kunt doen is een zadel laten aanmeten of proberen een gebruikt zadel te passen met een speciale pad om te controleren of de druk verdeeld wordt.