Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Aafke_ schreef:Je kan natuurlijk ook westernlessen op een engels zadel; ik zou rustig de tijd nemen om naar een goed-passend westernzadels te zoeken. zadels op de rug van je paard leggen is zinloos; je kan zo absoluut geen idee krijgen van de pasvorm. Een ''spin'' in een tweedehanszadel leggen (bij een nieuw zadel werkt dit niet) is de bestemanier om zonder met boom passen een goede indicatie te verkrijgen.
Citaat:Een gebruikt zadel is ''ingereden'' dat betekend dat de boom om de saddleskirts heengevormt zijn, en het fleece plategereden is. Nu heb je met een spin een redelijke indicatie van de pasmaat. je kan een zadel ook testen door een PLIP eronder te leggen.
DubbelDun schreef:Het is voor een zadelverkoper niet te doen om van elk merk en type een losse boom te hebben liggen. Buiten dat hij dan door de bomen het bos niet meer zietwisselt een fabrikant ook nog wel eens van boom.
Sommige verkopers hebben een kleinere range merken en kunnen dus makkelijker hiervan een losse boom op voorraad hebben.
Sommige verkopers werken samen met zadelmakers en hebben dus losse bomen die gepast worden waaruit dan een 'maat'zadel gemaakt wordt.
Dat duurt langer en moet maar net binnen je budget passen.
Talietjuh schreef:Welk maat zadel heb ik nodig denken jullie en hebben jullie meer tips voor mij?