[WN] snaffle/shank op wedstrijden..?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

snaffle/shank op wedstrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:49

Ik vraag mij af, mijn paard is nu 6 en ik rijd hem thuis vaak op een snaffle met shanks. Daar loopt hij erg lekker op.
Nu start ik hem op wedstrijden met een shank, omdat naar mijn idee ik niet met die andere mag starten omdat hij al 6 is.
Nu zag ik op wedstrijden toch mensen rijden met naar mijn idee hetzelfde bit als mijn snaffle bit met shanks.
Mag ik hierop starten en daar dan op 1 hand mee rijden. Ik ben het even kwijt..

spiritoes

Re: snaffle/shank op wedstrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:52

snaffle shank bitten behoren altijd op 1 hand gestart te worden en mogen niet op 2 handen gereden te worden. Daarbij komen we dan nog even terug op het level systeem. Start je in level 4 of level 5 omdat je een beginnende ruiter bent dan mag je niet eens op een shank starten en moet je op een gewone snaffle rijden. De 6 jarige leeftijd van je paard wil niet zeggen dat je dan altijd op 1 hand moet rijden, wel het niveau van de ruiter is hier belangrijk.

Dus een shank : ( hefboom werking....... Altijd 1 hand Knipoog )

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:05

ik rij L2 in het nieuwe systeem, dus ik mag met mijn snaffle shank gewoon starten.. dat zou ideaal zijn..

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:26

Lachen L2 niveau en een paard ouder dan 6 jaar ..... Dan mag je niet maar MOET je op 1 hand rijden Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:27

Ben ik nu heel gemeen als ik er vanuit ga dat iemand die L2 start al een tijdje meeloopt en dus de (nieuwe) regels wel zo ongeveer zou moeten kennen Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:36

Lachen ik vind je niet gemeen hoor Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:23

sorry, heb het een beetje verkeerd neergezet. Ik weet inderdaad de regels, alleen over de dit bit twijfelde ik of ik hiermee mocht starten, omdat het van binnen uiteraard een snaffle is.
Dat ik op 1 hand moet starten, daar twijfelde ik niet aan, staat er alleen een beetje maf idd nu ik het zo nog een keer lees..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:17

Gekopieerd van de site van Chris Knol uit het oude regelboek:
Citaat:
406. Toegestane bitten: Snaffle w/Shanks, "grazer" of "curb" bitten voorzien van kinriem. Maten volgens tekening. Als alternatief voor de kinriem is bij een bit een kinketting toegestaan (hieronder wordt ook verstaan: een samenstel van maximaal twee kettingen waarvan beide kettingen even lang zijn, onlosmakelijk en zonder tussenruimte aan elkaar verbonden zijn over de hele lengte waarover zij op het paard inwerken, en vlak zijn). De kinketting moet tenminste 1,3 cm breed zijn en vlak tegen de onderkaak dan wel in de kingroeve van het paard liggen.