[WN] zadeladvies gevraagd....zweetplekken onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HHenny

zadeladvies gevraagd....zweetplekken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:43

ik heb een westernzadel,en daaronder een airride pad.
als ik gereden hebt,is de ruggegraat mooi droog,en is verder op de rug de vorm van het zadel gelijkmatig bezweet.
alleen achter de schouder,is zowel rechts als links een droge ronde plek,aan allebei de kanten dus geheel gelijk.
zijn die droge plekken een teken dat het zadel niet goed past?
dit heb ik al vanaf het begin dat ik dit zadel heb,ruim 3 jaar.,altijd begrepen dat dit juist goed is,maar klopt dit wel?

Tarqsgirl

Re: zadeladvies gevraagd....zweetplekken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:07

Dat lijkt erop dat het een drukking zou kunnen zijn. Ik zou de pasvorm van mijn zadel laten checken.
Het zou kunnen dat je paard te breed is voor de boom, dat de boom een scherpere hoek heeft als de rug van je paard.

Een duidelijk verschil in de ''bezweting'' is meestal niet goed.
Een drukplek kan aangegeven worden door extra zweet, maar in mijn ervaring vaker doordat er just niet gezweet wordt. Door de drukking worden de weefsels platgeperst, het bloed kan niet meer stromen, en de zweetkliertjes kunnen niet zweten.
Je moet dit niet verwarren met de plekken die op je pad achterblijven door wrijving. Je ziet op de schouders en de achterkant van je pad vaak meer vuil en zweet, dat komt omdat daar veel meer wrijving aan het paardelichaam plaatsvind.

Ga ook als je afgezadelt hebt, direkt als je het zadel van de rug gehaalt hebt, met de vlakke hand over de rug van je paard. Concentreer je, laat je niet afleiden, en voel of er warmte-verschil is. Warmte verschil is niet goed en een aanwijzing voor een drukking.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 12-09-07 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:12

maar zou er dan na 3 jaar al geen witte "druk"haren op die plaats moeten zitten?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:14

dit heb ik ook, alleen dan niet met een western zadel maar een gewoon wintec zadel... het zadel is net nieuws. ik blijf dit even kijken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:15

Het kan 2 dingen betekenen:
1. óf je paard heeft 'deuken' achter zijn schouderbladen en daar kan het zadel dus geen rug raken
2. óf het zadel past idd niet goed.

@1. deze deuken ontstaan vaak door spieratrofie wegens slecht passende zadels in het verleden(of nu ook nog), of bijv. leeftijd.

@2. Het zadel past niet goed en 'bridged' , oftewel het rust aan de voorkant zwaarder op het paard als in het midden en de achterkant.
Door de overmatige druk kunnen de poriën niet openen om te zweten en krijg je dus droge plekken.
Na verloop van tijd zullen hier meestal ook witte haren gaan komen.
Bij erge druk kan de plek iets opgezwollen zijn en wat warmer aanvoelen als de rest van de rug.
Iig zul je -zeker na verloop van tijd- aan je paard gaan merken dat hij minder makkelijk beweegt onder het zadel, minder voor je wil werken en kortere passen gaat nemen.
Sommige paarden zijn erg hard voor zichzelf (en de bazen erg doof) en dat kan dus best een tijd duren.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:17

Een paard kan ook verenderen, en er hoeven niet direkt witte haren te komen, soms krijgen paarden witte haren zonder dat er drukking is. In nederland zijn de paarden vaak veel te dik: in vet zitten weinig bloedvaten, en dan kan eenpaard witte haren krijgen terwijl er met de boom niets mis is. Je moet dus altijd naar het totaal-plaatje kijken.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:25

mijn paard is juist het laatste jaar beter gaan lopen,veel beter ruggebruik,meer uit de achterhand.
en ik ga ook altijd na het rijden over de rug,merk geen reaktie aan mijn paard,ook niet na een intensieve endurance training.
de plekken zijn niet warm of gezwollen.
ze is ook niet te vet.
eigenlijk merk ik dus niet aan mijn paard dat het zadel niet goed past,maar hoorde pas dat juist droge plekken aanwijzing kunnen zijn van een niet goed passend zadel,vandaar mijn vraag hier.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:26

Ja, dat is een goeie DD: als je het zadel te ver naar voren legt, dus dan ligt de boom bovenop de schouderbladen, dan heb je altijd bridging, en zal de boom de plek achter de schouderbladen niet eens raken! Veel paarden hebben daar ook van nature een ''deuk''
het is bijna vaste prik dat de westernzadels (en ook de engelse zadels) veel te ver naar voren gelegt worden.
Het schouderlad moet altijd vrij van de boom liggen.
Hier ligt het schouderblad
Afbeelding

De plaats en hoek van het schouderblad is heel verschillend per paard, om erachter te komen waar bij jouw paard het schouderblad zit, gooi een wortel op de grond, en dan kan je met je vingers zó achter het schouderblad
Afbeelding

Dus eigenlijk moet je westernzadel verder naar achteren liggen als we het meestal op foto's zien
Afbeelding

Afbeelding

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:30

Droge plekken zitten mij niet lekker. De pijn die een paard voelt houd na ong. 10 minuten op; dan wordt het gebied doof.
Als je drukkingen hebt, of met bridging rijdt, dan kan het lang duren voordat de negatieve gevolgen merkbaar worden.

Daarom zeg ik: laat de boel nakijken, kijk eerst of je je zadel wel op de goede plek hebt liggen, en anders; vraag bv die mevrouw met de PLIP eens langs te komen, DD weet wie ik bedoel.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:30

ik leg het zadel/boom altijd achter het schouderblad,ze heeft een vrij lange rug,dus ik heb dan ook achter nog een hand ruimte over voordat ik het bekken raak

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:30

Die droge plekken onder het zadel heeft mijn paard ook.
Onlangs was de zadelmaker op stal en heb ik hem dezelfde vraag gesteld als de TS
Volgens de zadelmaker was er niks mis met de ligging van mijn zadel en kwam het vaker voor bij paarden dat ze op die plek een ovaalvormige droge plek onder het zadel hebben na het rijden.
Het hoeft volgens hem niet altijd iets met de ligging van het zadel te maken te hebben

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:31

Aafke_ schreef:
Droge plekken zitten mij niet lekker. De pijn die een paard voelt houd na ong. 10 minuten op; dan wordt het gebied doof.
Als je drukkingen hebt, of met bridging rijdt, dan kan het lang duren voordat de negatieve gevolgen merkbaar worden.

Daarom zeg ik: laat de boel nakijken, kijk eerst of je je zadel wel op de goede plek hebt liggen, en anders; vraag bv die mevrouw met de PLIP eens langs te komen, DD weet wie ik bedoel.

mag ik vragen wat een PLIP is?
en wie dit dan is?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:37

stuur mordysh maar ens ene pb, die heeft ene plip, soort deegzak...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:39

PLIP is een impression Pad, die leg je onder het zadel, en dan ga je er mee rijden. Ik heb er zelf ook één, ik vind het ding een goede indicatie geven van wel of niet drukplekken.
Normaal leg ik bij twijfel de kale boom op de rug van het paard, en dan is het heel simpel om vast te stellen of de boom past of niet, maar dan moet ik natuurlijk wel weten precies welke boom er gebruikt is. en dat weet ik eigenlijk alleen zeker bij onze eigen zadels, en Colorado Saddlery zadels. Bij andere zadels moet je eerst er achter komen welke boom ze gebruikt hebben.

Ik ben ook een zadelmaker, en ik heb dit geval natuurlijk niet gezien, maar zoals die plekken beschreven worden gaan er bij deze zadelmaker alarmbelletjes rinkelen.

Oh, ja, het is Mordysh, die doet die PLIP test. Is erg goed.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:44

heb net gebeld met een westernzadel verkoper,en het uitgelegd,en deze geeft aan dat zolang de haren niet overeind staan,ik me om die droge plekken geen zorgen moet maken.
en dat vaak juist door meer bespiering op de schouder,de ruimte daarachter wel eens droge plekken geeft.

maar zal voor de zekerheid eens mordysh mailen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:56

ben ik het dus niet mee eens! Maar je moet het zelf weten.

De mevrouw van Mordysh vroeg mij eens waarom alle westernzadels die zij opmeet bridging hadden? Nou, omdat 90 % van de mensen de zadels te ver naar voren legt, en omdat de meeste zadels gewoon niet passen op de paarden die ermee lopen.
En als de paarden hopeloos kapot gereden zijn, komen ze naar ons toe, en mogen wij het oplossen. Daar wordt ik wel eens moe van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:22

HHenny schreef:
heb net gebeld met een westernzadel verkoper,en het uitgelegd,en deze geeft aan dat zolang de haren niet overeind staan,ik me om die droge plekken geen zorgen moet maken.
en dat vaak juist door meer bespiering op de schouder,de ruimte daarachter wel eens droge plekken geeft.
Haren kunnen pas overeind gaan staan als er ruimte tot beweging is, dus als een zadel de kans krijgt om te schuiven.

Als een zadel zo klem ligt dat alle beweging is uitgesloten heb je droge plekken met platliggende haren.
Ook is het gebruikte padmateriaal van erg groot belang bij platliggende of opstaande haren.

Zoals Aafke al zegt; huur de PLIP eens of laat Mordysh eens langskomen voor een test.
Het is niet gezegd DAT je zadel niet past, maar ook al leg je het zadel goed achter de schouder als de singelplek niet op de juiste plek valt bij je paard zal het zadel (en zeker de singel) een eigen weg gaan zoeken en de boel dus uit balans halen c.q. alsnog op de schouder terecht kunnen komen.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 19:32

ik heb mordysh een mail gestuurd,en ik ga haar advies verder opvolgen.
bedankt allemaal voor jullie reakties,ik ben weer heel veel wijzer
toch fijn zo'n forum als bokt,kom je verder mee als je net als ik twijfel!