[WN] verschil tussen S- shanks en "gewone" shanks

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sjuutje

verschil tussen S- shanks en "gewone" shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:47

Wie kan mij het verschil, qua directe inwerking, vertellen tussen de billy allen shanks en de billy allen S-shanks?

Ik doel dus NIET op de ruiterhand! Ik doel dus op de inwerking qua snelle respons. Dus, is de reactie van teugel liften met de ene sneller dan met de andere en als je de teugel dan weer neerlegt (bij een goede reactie van het paard) krijgt mijn paard dat dan sneller mee met de S-shank of met de gewone shank....

Want waarom is een S-shank "uitgevonden" t.o.v. de gewone shank?

Wie o wie kan me het verschil vertellen?

Groetjes, Susan

gaucho

Re: verschil tussen S- shanks en "gewone" shanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:20

Ik heb begrepen dat een S-shank een lichte vertraging heeft, paard voelt dus eerst licht contact en pas daarna werkt de shank echt in. Een S-shank is vaak wel langer dan een gewone shank en werkt daardoor scherper in. Voordeel van een S-shank kan zijn dat het paard de shanks dan minder makkelijk vast kan pakken.

Ik heb zowel met een Billy allen met gewone shanks en met S-shanks gereden. In het begin was mijn paard wat rustiger met de S-shanks, nu is hij wat beter bitbroke en kan ik eigenlijk weinig verschil merken tussen de S-shanks en de gewone shanks.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:06

Er is alleen verschil in de shanks wat inwerking betreft als het punt waar de teugel vastgemaakt wordt ten opzichte van het punt waar het hoofdstel vastzit ergens anders ligt dan bij de gewone shank: leg de shanks op elkaar en kijk of er verschil is. De vorm an sich doet er niet toe (van mijn part een bliksemschicht-vorm). Degene die het langste is, werkt iha het sterkst in. Mij is verteld dat de functie van een S-shank is dat het paard die moeilijker beet kan pakken.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:54

Kaunos schreef:
Er is alleen verschil in de shanks wat inwerking betreft als het punt waar de teugel vastgemaakt wordt ten opzichte van het punt waar het hoofdstel vastzit ergens anders ligt dan bij de gewone shank: leg de shanks op elkaar en kijk of er verschil is. De vorm an sich doet er niet toe (van mijn part een bliksemschicht-vorm). Degene die het langste is, werkt iha het sterkst in. Mij is verteld dat de functie van een S-shank is dat het paard die moeilijker beet kan pakken.

Helemaal goed Kaunos
Gewoon mechanica

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 02:29