[WN] Twijfel over boomloos: advies???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Twijfel over boomloos: advies???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 09:00

Hallo allemaal,

Ik open dit topic omdat ik dringend advies nodig heb. Ik heb een zeer zware, grote, tinkermerrie (waarschijnlijk iets gekruist met trekpaard)van vier jaar oud. Ze is nu een jaar onder het zadel, maar nog niet heel intensief. Ik rij ongeveer 2 á 3 keer in de week op haar. Omdat ze zo breed is, en zeer kort heb ik destijds een arizona barefoot aangeschaft. Het past op zich heel goed, schuift niet, en zit lekker. Volgens mijn instructrice had ik niet veel keus omdat ik zelf ook wat zwaarder ben, maar het zadel toch kort moet zijn. Nu ik wat meer begin te rijden, begin ik toch mijn twijfels te krijgen.

In stap en galop gaat eigenlijk alles goed, maar in draf drukt ze haar rug iets weg, en komt haar hoofd wat omhoog. Niet heel erg, en niet de hele tijd, maar het duidt er toch op dat ze iets niet fijn vindt. Hoe rustig en ontspannen ik ook probeer te oefenen, ik bereik niet echt ontspanning. Ze is op het moment erg gehoorzaam, ik hoef alleen maar draf te zeggen en ze gaat, maar laat door oren en die andere dingen toch zien dat ze het niet erg fijn vindt. Tijdens een buitenrit doet ze dit minder, dan let ze natuurlijk meer op de omgeving. Mijn instructrice vertelde me haar heel voorwaarts en veel overgangen te rijden, dan kregen we vanzelf ontspanning. Maar ik begin hier wat aan te twijfelen. Heb lang nagedacht, maar dit is eigenlijk mijn theorie: In draf vangt het zadel met lichtrijden mijn toch wat zwaardere lichaam te weinig op, teveel druk op haar rug op misschien een bepaald punt. Hierdoor gaat ze iets in verzet...

Kom ik gelijk op het volgende punt: wat moet ik dan??? Ben niet heel erg thuis in de westernzadels, maar het moet in ieder geval iets heel korts, breeds zijn en ik moet er ook in passen. Wie van jullie kan mij goede tips geven, en wat denken jullie ervan?

Advies van een zadelwinkel vond ik tot nog toe een erg verkoopgericht praatje, boomloos was sowieso niet goed. Dus ja, dan weet ik het ook niet meer.
Er wordt nu nog niet heel veel gereden, maar ik wil het toch steeds meer oppakken, en dan moet ik natuurlijk een zo goed mogelijk passend zadel hebben.

Woont er niet iemand in de buurt die mij wil helpen een goed zadel voor haar te vinden, eventueel tegen vergoeding? Ik wil heel graag een onafhankelijke mening van iemand die er echt verstand van heeft...

Nou, heel verhaal, maar alvast bedant allemaal!

Marleen

8nnemiek

Re: Twijfel over boomloos: advies???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:12

Ik denk inderdaad dat de puntbelasting van de beugels het probleem is. Kan ze wel beter ontspannen als je gaat doorzitten?
Misschien kun je proberen om tijdens het lichtrijden zelf het gewicht wat meer te verdelen, net zoals vroeger zonder zadel in de zitlessen, lichtrijden met je beugels, knieën én bovenbenen, in plaats van alle gewicht op de beugels te gooien.
Of misschien een paar extra inlages in de pad proberen?

Ik ben ook niet zo thuis in de western boomzadels, maar ze zullen er vast wel zijn voor korte ruggen. Roundskirt bv.
Maar er zijn ook nog andere boomloze zadels die de druk van de beugels beter verdelen, daar zijn ook testzadels van, bij buitenzinnig.nl kun je eens kijken.

Zelf heb ik ook een arizona, ik merk nooit iets van drukpunten, maar ik weeg dan ook maar 50 kilo, en doe vooral doorzitten.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 09:15

MT: Bovenstaande tip probeer ik ook, (best lastig Lachen), en een paar extra inlages ook geprobeerd, maar die krijg ik niet bij de inlagevakken in...
Ik denk ook wel dat er een alternatief moet zijn, maar daar heb ik echt hulp bij nodig!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:23

een roundskirt is een oplossing
maar als je verder tevreden bent met dit zadel
zou ik daar eerst iets op proberen te zoeken
hoe zwaar weeg je ?
het klinkt als de beugelriem ophanging waar die last van zou kunnen hebben , maar dat is makkelijk te testen
dmv door te zitten , gaat het dan wel goed ?

hou oud is je pad ? deze moet ongeveer elk jaar vervangen worden (de inlages)
je zegt dat je de extra inlages er niet in krijgt
welke pad heb je nu ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:27

Die inlages gaan er inderdaad heel moeilijk in, maar meestal worden de randjes wat rondgeknipt, en dan met talgpoeder glijdt het een stuk makkelijker naar binnen Knipoog
Ik heb ook een gehoord van correctorpads voor onder boomloze zadels, die het gewicht beter zouden verdelen, heeft eens een topic over gestaan, volgens mij bij naturals.

Er zullen zeker genoeg alternatieven zijn Lachen Ik denk dat je hier nog wel meer goede tips krijgt.
Ik ken ook een tinker van 1,45 met een superkorte rug, en toch heeft die een goed passend westernzadel met boom, dus die moeten zeker te vinden zijn.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:37

Bedankt voor jullie reacties!

Ik weeg rond de 95 kilo, maar heb ook echt een groot zwaar paard.

Doorzitten werd me afgeraden door instructrice omdat dit nog erg zwaar voor Mirthe is, omdat ze zo jong nog is. Doe het wel stukjes, maar verder niet veel.

Ik had eerst de physio western pad van Barefoot, maar dat sympanova gaf bij ons witte haren, dus nu heb ik de budgetpad die bij innovatack vandaan. Die is nog heel nieuw, dus de inlages kunnen nog niet versleten zijn. Ik ga inderdaad wel jouw tip opvolgen MT, en proberen toch nog een stel inlages erin te krijgen.

Zo'n correctorpad zou ik ook wel wat meer van willen weten, weet iemand waar daar info over te vinden is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:22

De CorrecTor pad kun je huren om te testen. Bij Bokker Mordysh van http://www.greendistance.nl/index.php?id=67

Mac gebruikt er ook een onder een boomloze BM. PB die eens voor ervaringen.

Als je doorzit (mits een redelijke rustige jog) geeft ze dan geen signalen dat ze het in draf niet prettig vind??
Dan zou idd nl het lichtrijden (druk op de beugelophanging) het probleem kunnen zijn.
Lichtrijden geeft voor het paard meer (in)spanning als doorzitten (mits makkelijk uit te zitten), dus daar heeft je lesgever het zeker mis.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:38

grrr schreef:
MT: Bovenstaande tip probeer ik ook, (best lastig Lachen), en een paar extra inlages ook geprobeerd, maar die krijg ik niet bij de inlagevakken in...
Ik denk ook wel dat er een alternatief moet zijn, maar daar heb ik echt hulp bij nodig!

Dat gaat een stuk makkelijker als je tussen de inlages wat talkpoeder strooit, dan glijden ze langs elkaar heen de pad in.
Overigns heb ik ongeveer dezelfde ervaringen als jij gehad met mijn arizona dus ik ben over dat zadel (in onze combinatie) niet zo te spreken. Doorzitten wil trouwens wel helpen maar goed.

Tsja, een ander zadel is lastig, zeker met een korte rug en een (iets) hoger gewicht. Ik heb een zadel laten maken maar dat is ook maar net of je dat kunt/wilt betalen natuurlijk. Daarbij is ook jouw paard nog erg jong (net als de mijne) en dan blijft het toch een beetje een gok.

Succes, Susan

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:43

Wij hebben een barefoot trailrider voor één van onze paarden. omdat hij al wat ouder is, en zijn ruggengraat wat uitsteekt, hadden we aanvankelijk ook problemen met drukpunten. Nu heb ik in zijn pad 3 originele inlages gepropt (per kant) en dan nog een inlage die ik zelf geknipt heb uit een kampeermatje. Gaat er net in en het probleem is opgelost.
succes.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:26

Ik heb onder mijn arizona een neopreenpad en hafpad gehad die werken veel beter dan de pads met inlages die geadviseerd worden. Ik heb ook nooit last gehad van de drukpunten (ook niet met mn cheyenne).

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:33

Grrr, als ik die onderste foto uit jouw profiel bekijk, dan lijkt mij die rug niet eens zo heel erg kort. Jij zult dus een 16'' maat nodig hebben, maar als je een slickvork neemt, heb je aan een 15'' genoeg. Dat zou jouw paard makkelijk kunnen hebben lijkt mij.
Is dat een tinker? Knots van een paard hoor! Errug mooi!
Die 4 jaar is ook een probleem, de kans dat ze nog een stuk breder wordt zit erin. Alhoewel, als ze nú al erg breed is, dan kan het ook zijn dat het zo blijft.
Ik, als zadelmaker, vind een zadel met een goedpassende boom het allerbeste. Maar voor jonge veranderende paarden die niet natuurlijk niet intensief bereden worden lijkt mij een boomloos een goed alternatief. Ik wilde ook al voorstellen om door te zitten, maar die discussie is al gevoerd zie ik.
Je zou een ander type boomloos kunnen proberen, bv een BM.
Jammer dat DD's ultra-light al weg is. Waar woon je? Ik hoop dat het in de buurt van Groningen is, want ik zou mijn eigen UL wel eens op zo'n mega-paard willen testen.
Laatst bijgewerkt door Vera op 15-10-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reclame verwijderd