[WN] Nieuw zadel, Fenders stijf wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw zadel, Fenders stijf wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:48

Ik heb een nieuw zadel waarvan de fenders verschrikkelijk stijf en recht zijn. Nu werd mij gezegd dat ik ze moest opdraaien. Maar hoe? Of heeft er nog iemand andere tips. Het is erg vervelend want ik zit niet goed met mijn benen, en verlies vaker mijn beugels. Met een jong paard is dat niet echt handig..

hobbelheks

Re: Nieuw zadel, Fenders stijf wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:13

fenders nat maken en draaien dan weghangen met een bezemsteel ertussen, dus zeg maar binnenkant beugels naar buitendraaien en dan de bezemsteel door de beugels steken en zo laten hangen, dit herhaaldelijk doen Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:20

En als je helemaal van het gezeur af wilt, fenders laten pre-twisten. Dat betekent dat de beugels er met een halve slag aangezet worden (blevin buckles moeten daarbij ook worden omgedraaid) en die halve slag wordt rondgevouwen en met een dun leertje vastgezet. I-DE-AAL (in 3 woorden, geintje voor de insiders) Ik wil niet anders meer. Ik zal straks wel even een foto van mijn fenders maken, dan snap je het waarschijnlijk beter.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:36

Ik doe het zoals Susan beschreef. Ik hou dit wel een half jaar vol. Telkens met het opruimen van het zadel gaat de bezemstok er weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:39

ik begrijp alleen niet goed hoe ik ze dan moet vastzetten. Dus de binnenkant moet naar buiten, voor langs, of achterlangs?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:43

de rechterkant van d ebeugel dus naar linsdraaien en naar je toe (hoe leg je dat nu uit)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:44

Je draait de beugels naar buiten. Rechterbeugel dus rechtsom, linkerbeugel linksom. Bezemsteel steek je er dan aan de linkerkant van voor naar achteren doorheen, zodat de beugel niet meer kan terugdraaien. En aan de rechterkant steek je dan in feite van achteren naar voren je stok erdoor. Je beugels staan dan ongeveer haaks op de fenders, waardoor je de slag er in krijgt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:44

Als je ze nat maakt, kun je dat 't best aan de binnenkant van het leer doen overigens.. of flink in de olie, ook aan de binnenkant. En dan idd met een bezemsteel er door weg hangen... heb je ze zo gedraaid...

beugel beet pakken, omdraaien naar buiten toe, bezemsteel er door.. andere beugel beet pakken, naar buiten toe omdraaien (achterstevoren draaien a.h.w.) en daar de bezemsteel door. Nu heb je dus de bezemsteel onder je zadel door door beide beugels heen, die achterstevoren gedraaid zijn (maar min of meer dwars zitten omdat ze deels terug kunnen draaien)
Tja, heb geen zadel meer anders maakte ik een foto voor je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:48

maar dan draai je ze integengestelde richting dan wat ze normaal met rijden zitten? Of ben ik nou zo blondT?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:52

Nee, gewoon zoals je met rijden ook draait.. maar dan doordraaien... dus i.p.v. dwars op het zadel draai je dan nog verder door, zodat'ie eigenlijk achterstevoren komt.. Dan de bezemsteel er door en aan de andere kant ook, bezemsteel doorschuiven zodat 'ie door beide beugels zit en zo weg hangen. De beugels blijven niet helemaal achterstevoren zitten omdat ze schuin terug kunnen draaien, maar ze zijn genoeg doorgedraaid om uiteindelijk die gewenste slag te krijgen.
Dus gewoon beugel zo draaien of je je voet er in wilt doen... en dan verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:52

nu snap ik het!!!!! dank je wel!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:53

Ja mag leer toch nooit aan de binnenkant olien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:22

Ik heb ze nu ook niet in de olie gezet, maar gewoon nat gemaakt en gedraaid. Best hip, zo'n zadel in je woonkamer Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:31

Dus als het ware draai je ze 180 graden.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 01:26

Als je de bezemsteel metrhode gebruikt moet je er wel een gewicht aan hangen. (aan die bezemsteel). En het leer licht insproeien met water in een plantenspuit. Niet dik inoliën. Daar verandert het leer weinig van vorm van. Water vormt het leer wel.
Ook als je gaat rijden je stirrupleathers en fenders lichtjes insproeien. dan gaan de fenders nog mooier om je been hen liggen. Dat wordt altijd iets mooier als statiesch met een bezemsteel. Waar je in ieder geval dus een gewicht aan moet hangen.
en je draait de beugels dus zó als wanneer je er je voeten in hebt zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:13

Waarom worden er niet meer zadels gemaakt met het 'omgedraaide' fender idee??
Dat zou zoveel irritatie/pijn schelen, terwijl het bij de bouw gelijk is of er nu het ene of het andere gedaan wordt.
En aan het zadel zie je het niet, het oogt er niet anders door.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:21

Nou, DD wij doen het bv niet van te voren, omdat wij het mooier vinden als de fender zich op een natuurlijke manier, tijdens het rijden om je ben heenvormt, dat ziet er anders uit als wanneer je een onnatuurlijke twist erin maakt, die zit ook altijd lager. Maardat is persoonlijk voor ons: er zijn ook makers die de stirrupleathers al twisten, of met nog extra leer eromheen gedraait, (krijg je een nogal dikke worst van)

Als je voor het rijden het leer even licht insproeit van de onderkant dan neemen de fenders heel snel de vorm van je been aan.
Wij maken het leer tenslotte ook nat omhet om het zadel te vormen en te blokken enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:24

Bedankt voor de tip Aafke, ik ga het zeker proberen!