[WN] Hoe "vast" moet je zitten op westernzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoe "vast" moet je zitten op westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 09:01

Wij zijn bezig om een nieuw westernzadel uit te proberen op ons paard en nu vraag ik me af: hoe strak moet je eigenlijk in je zadel zitten? Moet de cantle precies achter je billen aansluiten of moet er zowel een de voor- als achterkant nog ruimte over zijn als je op het zadel zit?
Is het de bedoeling dat je met galoperen schuift op je zadel of moet je stil/vast zitten en alleen je bekken bewegen?
Je ziet nl veel verschillen bij ruiters ...

Het gaat om een all round zadel.

DubbelFun

Re: Hoe "vast" moet je zitten op westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:32

Een hoop dingen die je opnoemt zijn heel persoonlijk. De ene wil wat extra 'room to move' en de ander zit graag 'strak'.

Veel westernzadels zijn gemaakt voor een mannenbekken en dus te breed voor een vrouw. Als je dus een smal bekken hebt en je zit in een te ruim zadel, schuif je dus naar achteren (waar het extra breed is) en kun je dus last krijgen aan de binnenkant van je bovenbenen (lies). Zeker op lange buitenritten c.q. in ongelijk terrein kan dit op den duur behoorlijk pijnlijk worden, maar ook kun je dus niet de juiste houding aannemen omdat je benen in een onnatuurlijke houding/breedte gedwongen worden.

Ook de opbouw aan de voorkant van het zadel zet je in een bepaalde positie (zeker je rug) en ook die is maar net wat je prettig vind (platte zitting of een kommetje).

Dus probeer het zadel goed uit, minstens een uur rijden en liefst ook in ongelijk terrein.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:48

ik rij zelf het liefst op een groot zadel. Ik vind het juist prettig om wat meer mijn gewicht te kunnen verplaatsen als ik aan het rijden ben.
Degene die ik lesgeef wil juist opgesloten zitten....dus het is erg persoonlijk...

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:43

Mijn instructeur zegt altijd dat je moet kunnen werken in je zadel, niet te krap dus. Maar heel veel heeft met je persoonlijke smaak te maken en ik denk ook met de gangen van je paard.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:36

Als je vast in je zadel wilt zitten gebruik je gewoon druppeltjes lijm Haha!