Ik heb even in je andere topis gekeken en om te beginnen wil ik zeggen dat een staartzak niet afknelt ! van onze paarden heeft er ook regelmatig 1 24/7 om, en vele andere paarden met hem.
Je moet de staart eerst vlechten, zak erom en dan met koordjes of klittenband vast maken. Wij trekken koordjes ( zelf gemaakt) door de vlecht; voordeel is dat het niet knelt maar wel heel goed blijft zitten.
Of het helpt tegen staartbijters durf ik niet zeggen. Daarvoor zou ik de zak insmeren met iets vies zoals cribox of hertshoornolie ( dat laatste helpt ook meteen tegen de vliegen).
Wij gebruiken een zak met franjes onderaan, geeft een soort van staarteffect
.
Overigens gebruiken wij de zak niet als er veel vliegen/ dazen zijn en de paarden geen vliegendeken aanhebben. Je kan je voorstellen dat het zwiepen met een gevlochten staart nogal eens pijnlijk kan zijn als het paard zichzelf ermee raakt.
Je kan ook de hele staart in de hertshoorn zetten, stinkt vreselijk, maar het werkt wel en je hebt kans dat de bijter na 1 keer zo'n vieze smaak in zijn mond heeft dat hij daarna wel laat.
Succes.