Ik ben niet zo thuis in het western verhaal, maar heb een hele lichte palomino die altijd haar staart zwart krijgt. Binnen 1 nacht is hij zwart, dus voor keuringen enz is het wel fijn om hem schoon te houden.
Maar die staart zakken (of hebben ze een andere naam?) zijn die ook in het klein te krijgen (of 1 standaard maat die ook voor kleintjes kan)? Het gaat om een shet .
Ik heb voor mijn mini's een normale genomen en die aan de onderkant ingekort. Staart in de vlecht gedaan, toen opgemeten vanaf onder de staartwortel tot aan de onderkant vlecht. Dat stukje heb je maar nodig, de rest er afgeknipt en weer netjes dichtgenaaid. Klaar
Voor mijn pony is de gemiddelde staartzak ook te lang, maar ik doe 'm er gewoon om en wat ik over heb vouw ik omhoog en daar doe ik even een elastiekje 3x omheen. Ik gebruik ze ook alleen voor 1 nachtje voor een show, en dan blijft het op die manier prima hangen. Mocht je 'm toch structureler gebruiken dan kan je 'm natuurlijk altijd inkorten zoals cheveyo ook al aangeeft. Of je koopt er eentje met tubes en legt er gewoon een knoopje in onderin.
Voor mijn paard waren alle staartzakken juist te klein. De meeste quarters hebben niet zo'n dikke staart, dus voor mn tinker had ik er eigenlijk n stuk of 3 nodig Ik heb er toen zelf eentje gemaakt, helemaal op maat, van skai. Ze zijn heel makkelijk te maken, gewoon een lap stof dubbelvouwen, de randjes vaststikken, dan binnenstebuiten vouwen, eventueel nog even overstikken, klittenband eraan en klaar is kees
Of een ( sport) sok, heb ik ooit ergens gezien, gebruiken. Ik weet niet meer precies hoe ze die vastmaakten maar het werkte prima Een staartzak(je) is ook zo gemaakt. rechthoekig lapje stof ( staart lengte opmeten), zijkanten dichtnaaien, tunneltje aan de bovenkant, koordje er door, klaar is Kees. Fleece, lycra, elke zacht soepel stofje komt in aanmerking.