[WN] Myler; hype of waarheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Myler; hype of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:44

Ik zou graag jullie mening eens horen over de myler bitten. Ik zit zelf nog altijd te twijfelen of ik er één ga proberen. Maar het lijkt wel of de mylers meer een hype aan het worden zijn, het lijkt plots erg in te zijn om met een myler te rijden (althans in mijn omgeving toch Knipoog ). Of is het volgens jullie gewoonweg waarheid? Zijn jullie paarden 'anders' geworden door met een myler te rijden? Zo ja, wat was jullie reden om voor de myler te kiezen en hoe is het paard veranderd? Voor welk type bit heb je gekozen en waarom?
Heb je er misschien negatieve ervaringen mee, laat ook maar horen!

crazycactus

Re: Myler; hype of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:14

De myler hype duurt al járen, dus ik neem aan dat het toch wel goede bitten zijn Knipoog
Ik heb zelf een comfortsnaffle en een lage correctional en mij bevallen ze allebei heel goed. Vooral het feit dat de scharen en ringen onafhankelijk van elkaar zijn vind ik een groot voordeel, en het anatomisch gevormde mondstuk.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:18

Ik ben erg tevreden met mijn Myler (en mijn paardje ook, niet onbelangrijk *LOL*. Dat wat ik ervan verwachtte is gebeurt. Maar het is zeker geen oplossing voor alle (vaak rij-technische) problemen. Mijn paardje heeft een klein mondje en daarom kan hij met een Myler een stuk beter overweg als met een "gewoon" bit. Wel vind ik dat het geen bit voor "beginners" is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:26

@sirus hoe bedoel je dat? Als je gewoon een level 1 bit neemt kan dat prima voor beginnende ruiters hoor. De snaffles zijn prima geschikt.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:36

@crazycactus (leuke naam trouwens!): Omdat de mylers zo mooi anatomisch gevormd zijn en aan beide zijden onafhankelijk bewegen is de inwerking en ontspanning ook precieser. Met dit bit kun je (vind ik) heel gericht werken. Een "foutje" kan dan een verkeerde impuls/reactie bij je paard geven. O.k. natuurlijk geldt dat voor elk bit. Maar wat ik zeg, een myler vind ik een "precieser" bit (lastig uitleggen, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel), een duidelijker bit naar je paard toe. Snap je?

Ik vind een comfortsnaffle level 1 (hem hem zelf ook) ook in deze categorie vallen.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:46

Helemaal vergeten te vermelden dat ik engels rijdt. Sorry....
(Tja, wie leest heeft een voordeel Koe Clown Vork )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:28

Omdat Mylers wat dunner zijn als de standaard 'engelse' bitten ligt daar dus idd het probleem zoals Sirus omschrijft.
Omdat er met 'engels' toch vaak met wat meer druk gereden wordt is het bit dus iets scherper. *
Overigens geldt dat dus ook voor westernruiters die met teveel druk rijden. *
En iedereen weet dat het niet de bedoeling is, maar het gebeurd nou eenmaal Lachen

Overigen nog even een noot over de werking van de Mylers.
Dat brede mondgevormde gedeelte is erg prettig voor een paard als het stil op de lagen ligt, de 'druk' wordt dan verdeeld over een groter/langer oppervlak.
Máár.. zodra er dus echt druk op de teugels komt en het bit kantelt hierdoor in de mond (afhankelijk van model bakstukken en teugelvoering) komt het 'puntige' gedeelte dus alleen op de lagen. Hierdoor verandert dit zachte bit toch wel in een bit wat een stuk 'agressiever' is.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:39

DubbelDun schreef:
Máár.. zodra er dus echt druk op de teugels komt en het bit kantelt hierdoor in de mond (afhankelijk van model bakstukken en teugelvoering) komt het 'puntige' gedeelte dus alleen op de lagen. Hierdoor verandert dit zachte bit toch wel in een bit wat een stuk 'agressiever' is.

Dus toch niet zo zacht als altijd beweerd? Als ik het goed begrijp is een myler dan niet echt geschikt om dressuur mee te rijden? Eerder western waar het teugelcontact (als het goed zit tenminste Knipoog ) wordt geminimaliseerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:02

Ook bij Engels hoeft niet met konstante druk gereden te worden. Een goede ruiter rijdt met 'fingerspitzengefühl' Haha!

Bij netjes handgebruik van de ruiter en en braaf paard is het een heel zacht bit Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 19:10

En rijd jij met een myler DubbelDun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:11

Sterker nog; ik heb er 3 Lachen
Ik rijd al jaren niet meer met iets anders.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 20:02

Dus toch een fan Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:26

Hier nog een Myler fan

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 20:42

MSQuincyTE schreef:
Hier nog een Myler fan

Waarom ben je er zo'n fan van? Merk je dan zo'n groot verschil aan je paardje sinds je met een myler rijdt?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 03:32

Zeker weten dat je het verschil merkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 05:59

in principe zoals ik het hier lees, zou myler bit, geschikt wezen om engels dressuur mee te rijden....

bij springen rijd je toch meer op druk, dan krijgt het bit een scherpere inwerking....

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:09

DubbelDun schreef:
Ook bij Engels hoeft niet met konstante druk gereden te worden. Een goede ruiter rijdt met 'fingerspitzengefühl' Haha!

Bij netjes handgebruik van de ruiter en en braaf paard is het een heel zacht bit Lachen

Dit en het feit dat het een mooi dun, anatomisch gevormd bit is (geen hele ijzerwinkel dus, Sier heeft een klein mondje), heeft mij doen besluiten met een Myler engels te rijden. En we zijn er beide erg tevreden mee!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:16

Tja over dikke en dunne bitten zijn de meningen wel eens verdeeld, vooral western contra dressuur. Een dik bit wordt zachter genoemd maar wat nu als je paard een klein bekkie heeft en dat bit gewoon te dik is. Onze dressuurknol doet het beter op een, in verhouding, dunnere Myler dan op een dikkere dubbelgebroken trens. Volgens mij is het model, de pasvorm, het belangrijkste.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:42

Hier nog een een enorme fan!
Mijn paardje is in korte tijd van een zenuwpees en een lekker relaxed paardje veranderd door de myler (wat de hoofdhouding betreft).
vroeger was ze constant in beweging met haar hoofd, zodra ze iets ruimte kreeg ging ze weer richting sterrenkijken.
Sinds we mylers hebben is dit zo goed als voorbij.

(ik ken de hele filosofie erachter wel hoor, maar dit is even in een notendop, heb last van een chronisch vervelend toetsenbord Knipoog ).

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:34

Een dikker bit lijkt zachter, maar bij sectie heeft men ontdekt dat gebruik van dikkere bitten leidt tot vergroeiïngen in de kaak. Mijn paardje loopt prima op mijn comfort snaffle niveau 2. De probemen die ik met voorgaande bitten had (sterrenkijken, er dwars door heenlopen tijdens een buitenrit, moeilijk nageeflijk kunnen krijgen) zijn verleden tijd. 't Kost een centje, maar dan heb je ook wat.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:59

Tijdens het inrijden van mijn paardje heb ik meerdere verschillende trensjes ( enkel gebroken, dubbel gebroken, met zeem omkleed ect) geprobeert. Met alles bleef ze met haar hoofd slaan zodra er maar teugel contact was. Uiteindelijk een 2de hands myler aangekocht en mevrouw hield meteen op met het hoofdslaan. Ze heeft wel een vrij klein ( hoogte) bekkie en vermoed toch dat de myler daarom lekkerder ligt, niet zo`n hele mond vol.

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:11

Ik ben ook fan van de myler bitten. Heb een comfort snaffle level 2 en een comfort met calvarie shank.

Mooie eraan vindt ik inderdaad het anatomische gevormde mondstuk. Het allermooiste vindt ik dat je het bit zelf samen kan stellen. Precies naar de mond van je paard en je eigen niveau van rijden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:21

Hier nog een fan hoor. Heb er twee (nou ja, eigenlijk drie maar twee dezelfde comfortsnaffels omdat ik een verloren gewaande uitgeleende toch nog terug kreeg).
Fly vond beweging in d'r mond maar niks.. na veel uitproberen bleek ze op een showgrazer 't prettigst te lopen (is een volledig vast scharenbit) maar omdat ze qua training nog niet zo ver was besloot ik de myler mediumport met gewone scharen te proberen. Beviel super en ze heeft er altijd lekker en ontspannen en met rust in d'r mond/hoofd op gelopen.
Voor't inrijden van Dot een Myler comfortsnaffel met wide barrel aangeschaft.. bevalt nog steeds prima en vind het ondanks dat het misschien wat dunner is, vind ik het toch een van de zachtste bitten die er te krijgen is. Alles wat gebroken mondstukken heeft werkt m.i. scherper in dat de comfortsnaffel.
DD, wat jij schetst, dat de comfortsnaffel kantelt bij teugelaanname, kan alleen als je de ringen met 'hooks' hebt. Bij de normale ringen kantelt het bit niet en komen de 'rondingen' (heb't bit hier naast me liggen en dat zijn echt geen scherpe hoeken) dus niet op de lagen. Alleen wanneer je je teugel flink optilt draait het bit (da's dus ook net de werking van die independent side movement). Maar dan nog is de werking dusdanig mild vergeleken met een normaal gebroken bitje (waarbij het bit dus dubbel kan klappen, als een notenkraker werkt én de punt die het mondstuk dan vormt in de tong drukt) dat dat ten alle tijden mijn voorkeur zou hebben.
Overigens heb ik nu dus twee comfortsnaffels met wide barrel liggen... aan 1 heb ik genoeg. Knipoog
Overigens kocht ik m'n eerste Myler al zo'n 8 jaar geleden, nog voordat het een hype was en was gelijk al overtuigd van de kwaliteit van deze bitten... Denk dus niet dat het een hype is maar gewoon goed spul wat zichzelf bewezen heeft.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:32

Zijn er ook dressuur ruiters die met een myler rijden?? Ben ook aan het denken om er 1 aan te schaffen. Mijn paard heeft het probleem dat ze als ze richting de oprichting gereden wordt niet meer fijn door de hals komt. Ben nu al veel bezig om haar diep en rond te rijden, dus goed over de rug, maar toch wanneer ik ga door zitten en haar iets wil oprichten komt ze niet geheel door de hals.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:35

Zou je dan op een dressuur forum moeten vragen lijkt me.. maar ik ben zowiezo geen voorstander van trainingsproblemen oplossen met een ander bit... JMHO