[WN] "Balanced ride" zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

"Balanced ride" zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:17

Himyar

Re: "Balanced ride" zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:45

Laat ik het nog even anders stellen, zijn er zadels waarbij ruiter EN paard optimaal hun bekken kunnen kantelen/rug bol kunnen maken? Dus voor optimaal lenden gebruik van zowel ruiter als paard? Bij zo’n “balanced ride” zadel heb ik de indruk dat je hierbij de meeste kans van slagen hebt.
Op deze pagina wordt het ook genoemd: http://www.naturalhorsetrim.com/Section_19_full.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:50

Er worden hier wat dingen tegelijk 'in de groep gegooid' Haha!

Elk zadel kan de lendenpartij van een paard vrijlaten zolang de lengte van het zadel en de juiste plaats waar het zadel wordt neergelegd met elkaar overeenkomen.
Een te lang zadel op een paard met een korte rug is vragen om problemen. Vaak wordt dit opgelost door het zadel dan maar flink voor op de schouders te heisen, wat ook geen oplossing is.
Verder is de plek waar de singel hangt erg bepalend hoe het zadel zich zal 'zetten' op de rug.
Verder rijden veel ruiters in een te grote maat zadel, dit zorgt er ook voor dat men te ver naar achteren komt te zitten.

Verder heeft idd ook de plaats van de steigbeugels natuurlijk veel te maken met de balans van de ruiter, maar ook hier komen persoonlijke voorkeur en welk onderdeel men rijdt om de hoek kijken.

Het vreemde is dat veel mensen juist in een westernzadel in een stoelzit gedwongen worden vanwege de beugels die te ver naar voren hangen.
Op zijn website promoot hij dit ook nog eens
http://www.fallisbalancedsaddles.com/
Iets wat mij dus erg tegenstrijdig lijkt.

Volgens hem zou dit de balans van de ruiter ten goede komen, terwijl dit haaks staat op wat veel andere onderzoeken vertellen, nl dat er een lijn moet zijn van schouders-heup-hak om een goede gebalanceerdee zit te krijgen.

Het 'balance ride' komt dus van 2 kanten; als het zadel juist op het paard ligt en de zit is de meest prettig aanvoelende soort die een bepaalde ruiter nodig heeft dan heb je 'balance'.

Een paard waar weinig 'technisch' van gevraagd wordt zal geen behoefte hebben aan een zadel waar ruimte is gelaten voor het kantelen van het bekken c.q. het ronden van de rug.
Daarentegen zal een paard wat sterk vanuit de achterhand gereden wordt (dus echt dragend op de achterhand) dit wel nodig hebben.

Overigens weet ik niet of die verschillen in rughouding dan uit te drukken is in millimeters of in centimeters.
Als het in mm's is dan zou dat met elk zadel moeten kunnen lukken, worden het echter cm's dan kun je een zadel hebben wat bij een technische training wel goed past, maar bij een ontspannen buitenrit (dus uit elkaar lopend*) slechter past (bridging).
De nadelen van rock of brigding zullen zich dan sterker uiten.

*Ik bedoel niet te zeggen dat buitenrijpaarden uit elkaar horen te lopen c.q. dat allemaal doen, maar 8 van de 10 keer zal dat gewoon wel het geval zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:59

Om nog even terug te komen op de steigbeugelophanging. Uit dit plaatje blijkt duidelijk dat de fenderriemen niet 'rond' lopen, maar aan 2 verschillende ophangpunten hangen.
Afbeelding

Dit houdt dus in dat er minder 'swing' beweging in de beugel mogelijk is. Hierdoor ontstaat er idd een steviger 'ondergrond' voor je zit, maar of dit iets met de balans van de ruiter te maken heeft ??
Misschien werkt het goed voor mensen die maar moeilijk hun balans kunnen vinden, maar dat heeft IMO meer te maken met de ruiterkunde.

Overigens heeft het laatst getoonde boomloze zadel (de UltraLite) van de Barrelracer Debra Sibley precies dezelfde manier van beugelophanging.
En in deze tak van sport kan ik me indenken dat je beugels wilt die 'vaster' hangen, zonder de 'swing' die je uit balans kan brengen.

Overigens is de kreet 'balanced ride' niet nieuw.
Tex Tan heeft ook eens "balance ride" saddle designed by Monty Foreman gemaakt Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:35

Hartelijk bedankt Dubbeldun!
Ik heb zelf van nature een erg holle rug en daarbij nogal eens lage rug pijn. Dit werkt soms ook door naar mijn heupen. Het is dus belangrijk voor mij dat ik continu zoveel mogelijk probeer mijn buikspieren aan te spannen en mijn rug te bollen/bekken te kantelen. Op het zadel dat ik nu heb lijk ik maar tot een ding in staat en dat is mijn rug hol maken. Lijkt wel of ik daartoe gedwongen wordt op de een of andere manier. Vanavond ga ik eens proberen mijn beugels korter te maken, kijken of dat helpt.
Daarbij wil ik gewoon het beste voor mijn paard zijn ruggetje en dat is dus niet te ver naar achter zitten en dat is met veel western zadels wel het geval.
Misschien moet ik bareback gaan Knipoog :
http://www.happyhorsebacksaddles.ca/faq.html#q23
But shouldn’t the weight be spread out over a big area?
Yes, but this area is limited by anatomy. Only the four vertebrae right after the withers (# 9–13) can carry weight without risking injury. Behind those, there is a delicate section where the spinous processes almost meet (vertebrae # 15–16), as they change directions, the front ones pointing back, and the rear ones pointing forward.

Dus alleen de eerste vier wervels direct achter de schoft kunnen gewicht dragen zonder blessures te riskeren. Daarachter zit een gevoelig gedeelte waarbij de wervels dicht bij elkaar komen en de voorste naar achteren wijzen en de achterste naar voren. Met het risico dat ze elkaar gaan raken (kissing spines).

En nou schijnt een holle rug sowieso al een typisch vrouwending te zijn:
http://www.equinestudies.org/knowledge_ ... _ride.html

En dan met dit in gedachten:
http://www.trishawren.com/TWbalancedriding.htm
A simple example of how your position affects and is reflected in your horse is that of the hollow back. If you ride with a hollow back it will be difficult for your horse to round up underneath you (collection / good posture) and he will be more likely to travel hollow, strung out, and with his head high.

Waarbij dus wordt gezegd dat een ruiter die met holle rug zit een hol lopend paard in de hand werkt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:12

Ja zeg dat wordt 'hogere zitkunde" Haha!

Het probleem met de holle rug en bijbehorende pijnen ken ik maar al te goed. Verdrietig
Idd heb je kans dat als je voeten meer naar voren komen je makkelijker je rug 'rechter' kan maken, dwz de ergste holling eruit haalt.
!!Dit is een hulpmiddel specifiek voor holle ruggen en niet voor mensen die hier geen last van hebben!!
Zou je je beugels korter maken dan trek je je benen wel iets verder op, maar ga je dus automatisch ook meer naar achteren zitten en dan ga je dus extra de achterkant van je paard belasten, wat niet de bedoeling is.

Verder is de zadel-'zitervaring' heel persoonlijk en hier kun je eigenlijk geen oordeel aan hangen behalve persoonlijke ervaringen, éigen ervaringen zul je puur vanaf de verschillende zadels (liefst op hetzelfde paard = vaak een probleem) moeten ervaren. Immers dát geeft het beste vergelijkingsmodel; je rug liegt niet tenslotte.

Persoonlijk zit ik lekker in mijn boomloze Bob Marshall. Je wordt niet 'gedwongen' in een bepaalde zit omdat het een dik kussen is waar je op zit. En ja je hebt een iets hogere puntbelasting, maar met mijn rijstijl/uren/gewicht is dat prima te doen, e.e.a. wordt jaarlijks gekontroleerd door paardenfysio en -masseur.

De meeste standaard westernzadels zit ik niet lekker in, de zitting is te breed en te vlak in de breedte/-\, waardoor mijn benen een onnatuurlijke houding krijgen die ik alleen voor elkaar krijg met een holle rug. Resultaat beurse liezen en pijn in de onderrug.
Laatst zat ik op een Billy Cook 15" met een 'narrow twist' dus meer een dakjesvorm /\ ook zat hier aardig wat opbouw aan de voorkant met de beugels idd redelijk ver naar voren (voor mijn gevoel iig).
Hier heb ik ook heerlijk (pijnvrij) in kunnen rijden, terwijl ik nu duidelijk in een bepaalde houding gezet werd, die ik in de BM dus zelf moet 'zoeken'.

Over het draagvlak van een paard:
Van nature is het beest niet geschikt om langdurig gewicht te dragen.
Hoe wij ook proberen te fokken, meer dragende ribben zullen ze niet krijgen.
Zelfs het westernzadel met zijn langere bars en brede oppervlak doet hier niets aan af, in tegendeel zou ik haast zeggen. De pasproblematiek kennen we allemaal en hoe groter het oppervlak hoe groter de problemen als het niet goed past.

Door een paard goed te gymnastiseren en vakkundig te trainen én met de juiste medische ondersteuning (fysio/massage's) kun je als ruiter je paard lang heel houden als je veel uren in het zadel maakt.
Persoonlijk rij ik minder uren waardoor de slijtage ook minder is. Mijn 21 jarige komt nog steeds met glans door die test heen en loopt ondertussen al 4 jaar boomloos.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:42

WNAM-> WNTR

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:17

De kortere beugels hielpen inderdaad, het feit dat je hierdoor verder naar achteren komt te zitten weerhield me hier ook van. Ik ga nog even aankijken en nadenken hoe verder. Bedankt voor je meedenkt hulp Dubbeldun en je nuttige info en eigen ervaringen!
Ik denk dat ik mijn paard zo'n vijf uur per week rijdt, verder longeer ik 1 of twee maal per week.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 08:41

Ik vond nog een interessant artikel:
http://www.harmanyequine.com/saddlefit.stm
On western saddles particularly, the ground seat is made too wide for the rider’s legs to drop comfortably down to the side. The wide ground seat places the legs the same way riding bareback does. The thigh is pushed out to the side so the knees cannot lie against the horse’s side. This rolls the pelvis back and prevents the correct use of the lower leg, forcing riders to brace with their legs out in front of them. It is almost impossible to find western saddles with a correct ground seat for the rider.

En nog iets over paardenruggen:
http://www.viim.org/research/articles/b ... ackshorses

Het zadel dat ik voor mijn paard gebruik, is een Triple Horn bij Eurohorse vandaan. Ca. een jaar geleden nieuw gekocht en "ingemeten" met een rugmal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:11

Mooi stukje van Dr. Bennet Haha!

Westernzadels met een 'vrouwvriendelijker' zit zijn er wel hoor. Ik heb er jaren één gehad; mijn Ortho-Flex Caliente, maar er zijn meer merken die een 'narrow twist' hebben.

Dat je zadel is ingemeten met de rugmal is voor het paard, niet voor jouw zit.
Natuurlijk is het logisch dat een breed paard breder zal zitten als een smal paard, maar met een goede boom is qua opbouw altijd een smalle zit voor de ruiter te maken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:09

Yep dat was mijn model, alleen precies 'aangekleed' zoals ik hem toen graag wilde hebben Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 20:57

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:58

Dat is flink wat leesvoer waar ik even 'met gestrekte rug'voor moet gaan zitten Haha!
Overigens is de rijtechnische term van 'kruis aantrekken' al weer een tijdje achterhaald.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:07

Oja, hoe noemt men het tegenwoordig dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:17

Ik bedoel te zeggen dat je eigenlijk gewoon stil moet zitten en met de beweging mee gaan, je 'doet' dus eigenlijk niets meer met je zit.
Vroeger 'duwde' je het paard voorwaarts (stuwende zit), dat is ook weer zo'n kreet Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:27

Dat zitten hoort geen probleem te zijn in een zadel dat redelijk bij jou past. en goed op je paard ligt. interessant als ik het concept vind: een zadel is nooit een oplossing voor iemand die een verkeerde houding heeft.
Wij kunnen een zit wel zodanig aanpassen dat de ruiter echt zit, en zijn/haar benen recht houd, maar je moet er ook zelf eaan werken. Een holle rug is de mmeest ongusntigste manier om te zitten. Een bolle rug is ook niet goed, maar daar kan je meer mee.
De meeste dressurruiters zijn zó gebiologeerd van ''benen langmaken'' dat ze vaak de4 beugles te lag hebben, waardoor je juist met een holle rug gaart zitten.
Je moet de buikspier tussen je bekken en je ribbenkast zóveel aantrekken, dat je net recht bovenop je zitbeenknobbels balanceert. Meestal voel het dan alsof je naar voren leunt, maar laat iemand kijken, en die kan je dan vertellen of dat ook zo is.

Ik vond de zit van westernzadels ook altijd veel te breed, en erg vervelend.
Het bekken van vrouwen is heel anders gevormt dan het bekken van mannen, daarom hebben wij ook behoefte aan een andere zit, en omdat de meeste ruiters tegenwoordig vrouwen zijn, is de basis-zit van onze zadels meer op vrouwen gericht dan op mannen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:14

Misschien wil ik wel te graag mijn rug (en buikspieren) goed krijgen met paardrijden. Ik zit de hele dag op kantoor op een stoel en dat is niet bepaald bevorderlijk voor je rug. Als ik dan ook met een holle rug op mijn paard zit, maak ik mijn rug er niet beter op. Maar een rug die al vast zit, heb je niet zomaar weer helemaal los gewerkt met oefeningen of een bepaalde sport.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:48

@Himyar : dat heb je goed. Natuurlijk probeer ik ook zo gunstig mogelijk te zitten, maar mijn rug staat dat gewoon niet meer toe als ik de volgende dag ook nog wil kunnen lopen.
Vandaar dat ik dus ook maar accepteer dat ik iets meer in een stoelzit zit als 'mooi' en funktioneel is.

Als ik erachter ben hóe die genoemde spieren het best getrained kunnen worden zou ik dat ook liever niét op een paard óefenen, maar het alleen ten uitvoer brengen.

Ik zal eens een balletje opgooien bij mijn 'kraakster' Haha!
Eea moet nl niet alleen nog technisch uitvoerbaar zijn, maar ook nog lichamelijk verantwoord Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:46

Vrouwen hebben een heel ander bekken als mannen, het is natuurlijk breder, en onze zitbeenderen zijn meer gekanteld, en de hoek tussen de zitbeenderen is groter, en ze staan veel schuiner van opzij gezien. ook maken onze dijbenen een veel grotere hoek, en de hoek van de dijbenen is ook groter. daardoor zitten hele brede platte zittingen voor ons niet lekker.
Daarom hebben vrouwen ook veel sneller dat ze met een holle rug rijden.

Om nu de spieren te trainen waar je beter gaat zitten(met rechte ruggengraat):
Je zit recht op je stoel. Houd je hand op je buik, en maak een hoest; ''Kuch'' die spier die je nu voelt, is de spier die je nodig hebt om recht te zitten, en mee te gaan in de beweging van je paard.
Die spieren kan je trainen terwijl je op een stoel zit, of in de auto. Je moet er ook aan denken dat je ademhaalt via je diafragma, je buik; je houdt dus niet je buik in. Als je vroeger blokfluit gespeelt hebt begrijp je het.
Houd die spier 5 min. onder spanning, en ontspan. Dan nog een keer, enz.
Enjoy!
(ik weet natuurlijk niet of dat moeilijk is voor iemand met een rugprobleem, maar dit is precies de spiergroep die je nodig hebt om goed te zitten, of kruis-aantrekken, ofzo)

Die falliszadels hebben op de foto overigens geen hobblestraps (het riempje boven de beugels) Als je zo'n zadel koopt moet je die er wel bij-bedingen! een hobblestrap is een veiligheidsriempje, je moet nooit zonder gaan rijden. En voor die prijs moet dat er wel vanaf kunnen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 15:03

Dames, jullie zijn zeer behulpzaam OK dan! .

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:22

Er zijn toch wel meer zadels met een platte zit? zo biezonder vind ik dit niet hoor. als de zit ruim genoeg is kan je er ook in bewegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:45

@Emmelien: ik denk dat je the point hier mist Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:39

Hebben jullie dat met die buikspieren al geprobeert? Idien ja: ging het?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:18

Ja, het gaat wel. Alleen moet ik ook zorgen dat ik genoeg strekoefeningen doe om mijn rug te rekken. Met mijn vingertoppen naar de grond. Ik mag al die dingen, want bij mij is het puur allemaal een spierenkwestie. Beter gezegd: ik moet ze van de fysio.