[WN] Waar Westernzadel kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Waar Westernzadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:33

Ik wil een westernzadel gaan aanschaffen en zou graag willen weten waar jullie je zadel hebben gekocht en wat jullie ervaringen zijn. Ik zoek een winkel die een goede passervice heeft en ook in Groningen komt.

Alle ervaringen en reacties zijn welkom.

Liesje89

Re: Waar Westernzadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:40

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:59

Oke.. de beste opties zijn al genoemd.. hoef ik niets meer te zeggen Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:44

Ik woon in Groningen, ben professioneel zadelmaker, ik meet je paard op, en ook met kale boom.
Ik heb dus mijn eigen zadel gemaakt!
Schrik niet!
Afbeelding

We maken dus ook gewone zadels:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:30

@Quartertje : de eerste vraag is hoeveel heb je er voor over. Want een goed zadel is niet goedkoop.
Ten 2e is het niet zozeer belangrijk wie er een goede passervice heeft, maar wie er na niet meer passen nog een goede service geeft die jou ook niet gelijk met een financieel gat laat zitten.
Winkel/zadelmakers die iets willen verkopen zijn er genoeg, de 'aftersales/garantie' is minstens zo belangrijk.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:09

Daarom ook vraagt ze hier natuurlijk om reacties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:13

Daarom hoop ik ook dat ze niet alléén op de goede reklame van iedereen af gaat Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:19

Oh, ja, en je hebt gelijk: goede zadels zijn ontzettend duur!

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:57

arthurs westernstore... Knipoog

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 08:00

bedankt voor jullie reacties, ik weet dat goede westernzadels iets van 1800 euro kosten, daarom heb ik er ook voor gespaard. Ik hoorde van mijn instructeur dat country mill ook een goede service heeft. Wie heeft er ervaring met country mill?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:09

@Quartertje: voor dat geld moet er wel iets te vinden zijn. Al zou ik ook kijken naar een goede 2e hands; áls die passen doen ze dat ook na verloop van maanden nog, want bij nieuwe zadels wel anders wil zijn én ze zijn meteen ingereden wat ook lekkerder zit.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:55

DubbelDun schreef:
@Quartertje: voor dat geld moet er wel iets te vinden zijn. Al zou ik ook kijken naar een goede 2e hands; áls die passen doen ze dat ook na verloop van maanden nog, want bij nieuwe zadels wel anders wil zijn én ze zijn meteen ingereden wat ook lekkerder zit.

Denk toch dat ik voor een nieuw zadel ga omdat het voor mijn eerste eigen paardje is en dit mijn eerste eigen westernzadel gaat worden Bloos

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:48

voor dat geld heb je al custum made en weet je zeker dat het zadel én goed past en helemaal naar jouw zin is

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:23

Quartertje schreef:
DubbelDun schreef:

Denk toch dat ik voor een nieuw zadel ga omdat het voor mijn eerste eigen paardje is en dit mijn eerste eigen westernzadel gaat worden Bloos

Mijn eerste eigen westernzadel was ook 2e hands toen ik hem kocht, dus je kraamt wel een beetje onzoin uit vind ik

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:26

Zo hee, wat een aardige opmerking....Mag ze alsjeblieft zelf weten waar ze haar geld aan uitgeeft?

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 13:24

@MSQuincyTE

Hoezo onzin, je hoeft je niet direct aangevallen te voelen. Ik zeg toch niet dat er iets mis is met een 2e hands zadel? Ik wil gewoon graag een nieuw zadel. Iedereen mag toch zelf weten of ze nu een goed 2e hands zadel of een goed nieuw zadel kopen. Het belangrijkste is dat het zadel goed op je paard past.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:24

Quartertje schreef:
bedankt voor jullie reacties, ik weet dat goede westernzadels iets van 1800 euro kosten, daarom heb ik er ook voor gespaard. Ik hoorde van mijn instructeur dat country mill ook een goede service heeft. Wie heeft er ervaring met country mill?

Zeer goede ervaring met http://www.countrymill.nl in Nijkerk. Goede after-service. Herman van de Country Mill is wel reuzedruk, maar dat is niet zo'n wonder denk ik Knipoog Overigens ook hele goede ervaring met Evelien http://www.euro-horse.nl

Ben zelf een keer flink op m'n snuit gegaan met een niet passend custom made zadel bij een andere leverancier, maar de betreffende persoon is - niet zonder reden vermoed ik - inmiddels niet meer werkzaam in Nederland als zadelmaker. Ik vond het heel erg teleurstellend ervaring want het is heel erg leuk een zadel naar eigen vormgeving te hebben. Overigens niets ten nadele van Aafke of andere zadelmakers want ik hoor ook zeer positieve berichten.

Met wie je ook zaken doet, ik zou helder afspreken met degene die het zadel levert wat er gebeurd als je na een week rijden merkt dat je paard of jijzelf klachten krijgt. Er zijn verkopers die denken "zoek het maar lekker uit, zal mij een zorg zijn" en er zijn er die serieus met je gaan kijken hoe dit opgelost kan worden en indien nodig je een ander zadel leveren. En afspreken hoe je dit bepaalt (jijzelf, de gedragingen van je paard of zuiver en alleen de verkoper of een second opinion en wie dat dan zal zijn) kan geharrewar voorkomen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:49

En als je zeker wilt weten of het zadel ook ècht past; neem dan geen genoegen met een ''pas deskundige'' die met paranormale gaven een handje onder een nieuw-niet-ingereden zadel legt en met goddelijke wijsheid kan vertellen of het past.
De énige manier om zeker te weten of je paard door het zadel geen problemen gaat krijgen, is opmeten en passen met de kale boom.
Dan ben je er ook zelf bij, en kan je zelf ook zien of het past.

Deze Zaterdag gef ik een clinic, daar leg ik uit waar je op moet letten en hoe je zelf kan zien of een boom past of niet, het is gratis!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=787758&hilit=

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:10

@Aafke: Niet om het een of ander, maar helaas bleek bij mij de opbouw van het leer op de - al dan niet passende, dat laat ik nu even in het midden - zadelboom scheef was en zo waren en nog een aantal bedenkelijke punten waardoor blessure veroorzaakt werden in de rug de rug van mijn paard. Verschillende manieren van bekijken met de huidige technische hulpmiddelen die er zijn en ook de expertise door meerdere niet nader te noemen als zeer goed bekend staande zadelmakers kwamen tot eenzelfde conclusie. Ondanks het uitblijven van het befaamde ' handje ' ging er toch iets mis. Nogmaals dit is niet bedoeld als persoonlijke aanval of zo, dat is absoluut niet mijn bedoeling en ik wil liever ook niet dit topic veranderen in een discussie over 'het handje' en 'de kale zadelboom', maar ik heb veel geleerd van de verschillende manieren van bekijken die er bestaan naast 'het handje' en 'de kale boom'. Een clinic helpt natuurlijk altijd om een beter inzicht te krijgen. Super dus dat je jouw ervaring en expertise deelt.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:27

Wij checken ook altijd de bomen op symmetrie. De bomen zijn ook handwerk: het is een vak apart, en daar kan ook wel eens iets misgaan. Wij kopen ook alleen bomen van gerennommerde boommakers.
En jammer voor je dat het bij jou misgegaan is, maar dat was wèl iemand anders, en als je het "Handje" gebruikt is het ècht ''God-zegene-de-greep'' en op ''onze'' manier (zo meet in Amerika iedereen) heb je een zekerheid van de pasvorm. Die gegevens krijg je ook mee, en als je later twijfelt of je paard verandert is, kan je het zelf na-meten.

Kijk, ik weet niet bij wie jij geweest bent, maar als je een paard correct opgemeten hebt, en dan een scheve boom gebruikt schiet het natuurlijk niet op. Ik neem aan dat je in dàt geval een ander zadel gekregen hebt.

En een zadel, heb ik ook al vaker gezegt ìs alleen maar een zadel. Als het past is het goed, als het niet past kan je dat je paard kosten. Paarden pikken ontzettend veel en je kan je paard helemaal kapot rijden met een niet-passend zadel.
Maar ook een custom is geen magisch wondermiddel waardoor àl je problemen opgelost zijn, en dat je paard nu nooit meer koliek krijgt, en nooit meer hoest enz.

En wij delen onze kennis graag: Het bezit van een paard is een levenswijze. Een ruiter hoort een bepaalde kennis te hebben.
En iedereen, vooral de paarden hebben daar voordeel van. En daar gaat het ons hier toch het meeste om: onze paarden.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:32

ik heb dus goed eervaringen met aafke en willem Lachenen ik heb nu een zadel wat heel bijzonder en echt susan is Ja
en een ander wrs vreselijk vind
Afbeelding

en ook met eurohorse

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:53

Het is dus idd zo dat ''zadelmaker'' geen beschermt beroep is, en iedereen kan zich ''zadelmaker'' noemen; net zoals ''trainer'' en ''zadelpasser'' en een zadelverkoper, enz.
je moet dus idd maar zoveel mogelijk ervaringen van andere mensen verzamelen.

Wij adverteren ook bijna niet, sommige mensen staan óveral in, en soms denk ik ook wel eens: we moeten wat aan naamsbekendheid doen, en ook overal adverteren, maar er gaat niets boven de mondelinge ervaring van tevreden klanten!

En dus is het best een goed idee om zo'n vraag op Bokt te zetten, maar je moet ook verder kijken. Succes met het onderzoek!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:03

Nou een zadelpasser en trainer kan ik mij zelf echt niet noemen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:11

het kàn wel, niemand kan je wat doen. het ligt dus vn aan je eigen integriteit!

Beeldend kunstenaar idem, ik heb 5 jaar kunstacademie, en 2 jaar postgraduate aan het Royal Colege of Art in Londen, maar iedere knutselaar mag zich kunstenaar noemen! en zo zijn er veel meer beroepen. ik denk dat het vooral bij ''ambachtelijke'' beroepen zo is. Telt kennelijk niet mee als je iets met je handen maakt.
Valt me ook vaak op: als iets bij bv Pol's Potten met de hand gemaakt is kost het 4 × zoveel, maak je zèlf iets met de hand vinden mensen het opeens idioot dat je daar geld voor vraagt! ''Je hebt het toch maar zelf gemaakt?'' Boos! ''Het is toch maar een hobby?'' Stoom uit je oren
Blèh, Oeps, Off topic! Clown

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:45

[quote="susan"]en een ander wrs vreselijk vind[/unquote]
eerlijk gezegd vind ik het een..... prachtig zadel Susan!