[WN] Garland westernzadel; enkele vraagjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Garland westernzadel; enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:04

Hoi,

ik wil binnenkort mijn Garland zadel verkopen omdat ik een endurance zadel heb besteld, maar ik had enkele vraagjes i.v.m. de informatie over het zadel.

Ik weet niet welke boommaat erin zit. Mijn paard is nogal vrij breed gebouwd dus ik gok dat het een full quarter is, ik heb in ieder geval de afmeting genomen aan de binnenzijde van het zadel tussen de concho's en deze bedraagt 19cm. Helemaal onderaan aan de vookant is het 39cm. Kan iemand mij zeggen welke boommaat dit is? Of zijn daar nog meer afmetingen voor nodig?

Verder heb ik volgende afmetingen : ruglengte van het zadel en de seat is 16". Zijn er nog afmetingen die van toepasing zijn?

En laatste vraagje ... kan iemand mij zeggen wat de benaming van deze tooling is?
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!

groetjes
Natasha

crazycactus

Re: Garland westernzadel; enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:42

De tooling is basket weave, met een randje sunburst (vrij standaart) weet je welk type en model je zadel is?? Dan is het makkelijker na te gaan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:44

Type en model????
Zegt deze foto jou iets over het zadel? Sorry ben er eigenlijk echt niet in thuis.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:45

Het ziet er uit als een reiningtype (oplopende zitting aan de voorkant) met butterfly skirts (die inhammen onder waar je benen zitten voor meer beenkontakt).

Verder is het van belang hoe de voorkant er uit ziet. De breedte van 19 cm tussen de concho's kan op een brede boom duiden, maar het zadel kan ook veel flare hebben (dat de punten aan de voorkant erg naar buiten staan).
Die 39 cm zegt me zo niet zoveel als je niet weet op welke plek je dat gemeten hebt.
Verder is de totaallengte belangrijk, zeker voor paarden met een korte rug. En de hoogte van de pommelruimte voor paarden met wat meer schoft.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:03

OK, het is dus een reiningtype met butterflyskirts! OK dan!

Hier dan een foto van de voorkant!
Afbeelding
Die 39 cm heb ik helemaal onderaan aan de voorkant van het zadel genomen. (op de zelfde manier als die afmeting tussen de concho's maar dan lager)
De ruglengte is 64cm. Wat is de normale ruglengte van een westernzadel misschien?
Het is in ieder geval niet geschikt voor paarden met een hoge schoft, maar hoe meet ik die pommelruimte?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:05

Hoe lang is je zadel? Geschikt voor een korte rug?
Bloos edit: niet zo goed gelezen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:10

64cm is de totale ruglengte, mijn paard heeft geen lange rug maar ook geen abnormaal korte rug, dus ik weet niet goed of dit geschikt voor de echte korte ruggetjes. Verward

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:12

Ik heb mijn BC opgemeten en deze is ongeveer net zo lang als jouw garland. Mijn BC vind ik voor mijn pony te lang vandaar dat ik een korter zadel zocht en mijn reactie op je topic. Sorry Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:18

Vandaar!!! Veel succes met je zoektocht dan! Doei!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:28

64 cm is niet lang, maar voor een paard met een korte rug wel té lang. Daar houdt het vaak op met 60 cm. Er is geen 'normale' ruglengte voor een westernzadel. Ik ken ze van 58 tot 73 cm !!
Hij is wel mooi breed van voren, maar of het echt een 'full' boom is kun je zo niet zeggen.
De pommelhoogte meet je vanaf de horizontale lijn tussen de concho's en dan omhoog de pommel in.
De breedte aan de onderkant zegt niet zo heel veel. Daar wil het leer nog wel eens bewegen als het zadel wat ouder is.
Het laagste punt van de boom is dan een betere indikatie, maar door het leer zie je vaak niet waar die zit.
Bij jouw zadel zie je het al wat duidelijker omdat je daar een duidelijke 'knik' in het leer ziet zitten.
Maar omdat dat punt geen standaard meetpunt is en je dus geen vergelijking hebt heb je er weinig aan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:34

OK, dan zal ik het moeten houden op
"... zadel is geschikt voor de iets bredere paardjes ..."

Alvast bedankt voor jullie reacties, nu ben ik toch al iets wijzer geworden! Slim