[WN] western zadel, roc/podium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

western zadel, roc/podium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:31

Ik heb verschillende topics gelezen over westernzadels. Ik heb zelf nog niet zo veel ervaring met western rijden, hiermee ben ik pas gestart (voorheen altijd engels gereden) Ik ben op zoek naar een western-zadel. Mijn paard heeft een vrij hoge schoft (halve draver). Ik heb informatie ingewonnen bij een bedrijf dat westernzadels maakt (noem even geen namen want dat is niet van belang) Deze vertelden mij dat ze liever geen zadel voor mijn paard maakten, ivm de hoge schoft. Op den duur zou dit problemen kunnen opleveren. Ik durf nu dus ook niet zo maar een 2e-handszadel te kopen, met deze informatie in mijn achterhoofd. Ik heb me verder verdiept en ben uitgekomen bij een ROC-western. Omdat deze vrij makkelijk aan te passen zijn. Op dit moment twijfel ik tussen een Podium-western en een ROC. Wie kan me (nog meer) advies geven.
In verband met rugklachten van mezelf had ik liever geen al te zwaar zadel.
Eventueel zou ik ook wel een ander model van de ROC willen (maar ik vermoed dat dat niet echt het western idee is dan.....)
Nou ja, ik vraag gewoon advies eigenlijk Bloos

zoefie

Re: western zadel, roc/podium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:10

Misschien moet ik er nog even bij vermelden dat ik wel western wil rijden, maar niet zo'n zwaar zadel wil en heel graag lange buitenritten maak Knipoog
(heb laatst een roc 1 uitgeprobeerd en die zat wel lekker)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:20

Ivm je rugklachten zou ik er eerst maar eens achter zien te komen welke soort zitting jij het beste pijnvrij zit. Daar zit nl nog al wat verschil in.
De zitting van de ROC is vrij breed nl en niet iedereen zit daar lekker op.
Ik weet niet in hoeverre de Roc western te vergelijken is met de Roc-1 .

Overigens ben je echt niet de enige met een paard met een hoge schoft Haha! Ik heb er zelf 2 en mijn zadels passen daar prima op Lachen . De Orho-Flex zou ik je niet aanraden , die weegt nl 17 kilo Verdrietig, maar de Bob Marshall (boomloos) is maar 10/11 kilo.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 12-05-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:28

Las het woordje ROC Haha! Ik heb een zadel vorig jaar van ROC laten maken met een Rieser boom. Is echter niet het western model. Dit zadel is te koop omdat het te groot is voor mijn paard. Het zitten op een ROC is een kwestie van gewenning. Door de panelen die eronder zitten verdeelt het de druk weliswaar beter dan een podium, maar dat kan tevens ook storend zijn wanneer je paard niet recht is. De podium is stukken goedkoper. Ook het westernmodel. Maar het blijft een kwestie van erop kunnen zitten. De een vind het ideaal en de ander niet.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 09:24

Moeilijk hoor dat orienteren op een zadel...Ik wil eigenlijk gewoon een zadel waar ik super in zit, niet te zwaar is. Dat perfect op mijn paardje ligt (eerste vereiste natuurlijk) Waar ik western mee kan rijden, maar ook fijne lange buitenritten en eventueel endurance mee kan rijden Haha!
Op zich vrij simpel toch?

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:10

ja en dat simpele valt nu juist zo tegen...

Ik zoek nl. al 3 weken precies hetzelfde! Een lichtgewicht westernzadel of een zadel gebaseerd op endurance met de keuze, wel of geen knop (of afneembare knop Knipoog ).

Ik heb nu een podium extra light met westernfenders en eventueel een knop maar zo op het eerste gezicht lijkt het zadel naar voren te schuiven. Dinsdag ga ik hem nog testen met een CorecTorpad eronder... kijken of dat een optie is voor een periode (tot er bespiering op mijn jonge paard zit zo her en der).
Verder heb ik nu een 2 tal continental zadels getest waarvan 1 met een flexboom maar helaas leek dat zadel veel te wijd, en 1 met een "gewone" boom en dat zadel kiept wat en schuift ook naar voren....

Lastig dus. Heb ook overwogen een westernpodium te bekijken/kopen, er schijnt toch een andere boom in te zitten dan de "normale" podiumzadels dus misschien is dat nog een optie. En tsja, die quichard van Esther maar dan de western uitvoering. Die zie ik qua uiterlijk helemaal zitten, is licht in gewicht en kan met of zonder knop. Alleen het feit dat mijn paard nog zo gaat groeien (als het goed is in de breedte) houdt me tegen om zo'n "duur" zadel te kopen...

Dus, ik houd dit topic in de gaten... misschien vindt jij nog iets interresants!

Groetjes, Susan

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:04

De boom van een westernzadel kan meer of minder schofthoogte hebben, de meest gebruikelijke in Nederland is een Bowman of Association. Als je nu een slickfork-type neemt: een A-fork of een Wade, dan heb je altijd voldoende schofthoogte.
De Wade is op het ogenblik dè boom in Amerika.

Afbeelding

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:47

Aafke_ schreef:
De boom van een westernzadel kan meer of minder schofthoogte hebben, de meest gebruikelijke in Nederland is een Bowman of Association. Als je nu een slickfork-type neemt: een A-fork of een Wade, dan heb je altijd voldoende schofthoogte.
De Wade is op het ogenblik dè boom in Amerika.

Afbeelding

Hey Aafke
Mooi zadel heb je hier als afbeelding gebruikt.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 22:24

Het lijkt alleen echt zo'n kuipje, maar dat kan aan mij liggen.
Fijn dat ik nog een lotgenoot heb qua zoeken trouwens Knipoog

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:26

zoefie schreef:
Het lijkt alleen echt zo'n kuipje, maar dat kan aan mij liggen.
Fijn dat ik nog een lotgenoot heb qua zoeken trouwens Knipoog

Dat is inderdaad ook mijn idee. Ik heb begrepen dat je dan beter een zadel kunt kopen geschikt voor de pleasure, dan zit je recht met je lijf en benen (noem het maar de "dressuur-houding"), en heb je nog ruimte om te gaan verzitten in je zadel...

Dus dat zoek ik... kijken wie er het eerst iets heeft gevonden Schijnheilig

Esther had op het endurance forum nog een foto van een GM zadel in westernuitvoering... dat ZOU een optie kunnen zijn...
gelukkig komt Esther morgenavond bij me om me te helpen met mijn keuzes Duivel

Doei, Susan

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:02

Toch even een lans breken voor de Wade: Het is een gewoon zadel dat je heus niet in je beweging hoeft te belemmeren: ik rijd zelf ook met rechte benen, en niet naar voren gestrekt.

Qua type ís het natuurlijk het authentieke buckaroo-zadel, en komt met een hogere cantle als een reiner. Maar voor paarden in bv KWPN-type met een écht hoge schoft is het de juiste boom.
Lees het artikel op de westerngids.nl over passen, daar zie je met illustraties waarom het zo belangerijk is.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 08:57

Sjuutje, ik ben benieuwd wat Esther je gaat vertellen (dus zeker effe posten hé)
Misschien ligt bovenstaand zadel wel goed op het paard, maar ik krijg er zo'n opgesloten gevoel van als ik het zie. Ik had volgens mij toch graag wat meer "vrijeheid" in mijn zit. Als is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf een foto, omdat je het dan niet kunt voelen.
Bij de pleasure heb je een soort "dressurhouding" dus de benen meer recht onder je. Dat wordt ook overal geschreven over de roc trouwens.
Ik ga me de guichard eens goed bekijken....en de GM westernuitvoering (weet iemand wat deze wegen) als moet ik zeggen dat de GM-western me niet meteen heel erg aansprak

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:04

sjuutje schreef:
Ik heb begrepen dat je dan beter een zadel kunt kopen geschikt voor de pleasure, dan zit je recht met je lijf en benen (noem het maar de "dressuur-houding"), en heb je nog ruimte om te gaan verzitten in je zadel...
Dat heb je dan echt verkeerd begrepen Lachen
Een pleasure-zadel zet je qua houding juist in die rechte houding, die er misschien mooi uit ziet maar zeker niet altijd lekker zit. En in het 'kuipje' wat je bij een echt pleasure zadel hebt kun je echt niet gaan verzitten. Of je moet een zittingmaat hebben die veel ruimer is als wat je qua omvang nodig hebt.
Hier een voorbeeld van de opbouw die ik bedoel.
Afbeelding

Tegenwoordig zie je ze veel minder op shows, dus ik denk dat ze idd wat uit de gratie zijn Haha!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 09:17

Lijkt me nou niet bepaald een zadel om lekker western en hele lange buitenritten meer te rijden. De "gedwongen" zit maakt dat je snel last krijgt van bijv. je rug, enkels enz. lijkt mij in ieder geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:24

Daarom zie je ze waarschijnlijk ook niet zoveel meer Lachen
Overigens is een pleasure-showzadel ook niet bedoeld voor lekker lange buitenritten, daar kun je beter een Trailzadel voor nemen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:59

DD wat een malle zit zit heeft dat zadel zeg, lijkt mij ook niet echt lekker zitten trouwens

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:37

DD Dat lijkt me ellendig zitten! Huilen
het lijkt wel een middeleeuws jousting zadel!
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 15-05-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:39

Die "kuip" van de wade zou je overigens niets van moeten merken. Ik heb zelf mijn cantle ook wat hoger opgebouwt, en voel er niets van tijdens het rijden. Ik vind ook dat je genoeg ruimte moet hebben om een beetje te bewegen.

Dan is een Hardseat nog beter: voor de bewegings vrijheid!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:29

Wooot voor de hardseat!

Ik vraga me trouwens bij het lezen van dit topic af.. Wat versaat de TS onder 'western rijden' ?
Wil je wedstrijden gaan rijden? Zo ja welke onderdelen?
Daar kun je dan je zadelkeuze op afstemen
Wil je recreatief rijden op een westernzadel?
Dan ben je behoorlijk vrij in je beslissing en heb je vooral een passend zadel nodig waar je lekker in zit.

Er zijn endurance zadels te krijgen met afneembar knop. Die zijn vaak ook een stuk lichter dan de gem. western zadels. De WRAN regels schrijven voor de wedstrijden alleen voor dat een zadel en knop moet hebben.

Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:10

En brede fenders ook volgens mij, sowieso een 'western' uitstraling.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:28

toen ik mijn barefoot destijds had ben ik naar een duitse jury gegaan op een westernwedstrijd en vroeg waar een westernzadel aan moest voldoen. Heb mijn barefoot toen nog opgehaald. Zij zei toen volgens de regels van een bepaald stamboek dat een zadel enkel een knop hoefde te hebben dat was voldoende. Bloos
Ben benieuwd wat er gebeurt wanneer je met een stockzadel op een wedstrijd komt Haha!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 21:20

(brede) fenders wil ik zowieso wel (lekker makkelijk, nooit meer natte broekspijpen of chaps aan). Ik heb geen wedstrijdambities op dit moment, wie weet in de toekomst ooit (maar vermoed van niet) Ik wil gewoon recreatief westernrijden, en daarnaast de nodige (lange) buitenritten maken...that's it.
(buiten het feit dat het super op het paardje moet liggen, en fijn voor mij moet zitten)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:03

Dan lijkt me een trail-, of ranch-zadel het beste. En dan natuurlijk naar jouw smaak.
Mag je ook een knop op een dressuurzadel doen dan? Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:52

heb net een goede ervaring met mijn zadelverkoper meegemaakt. Ik had vorig jaar een nieuwe ROC zadel aan mijn paard laten aanpassen. Nu past het zadel wel of niet daar kan je over blijven discussieren. Feit was wel dat het zadel schoof. De maker van het zadel betaald me nu het grootste gedeelte van het zadel terug en neemt het zadel terug. Er was ook niets mis met het zadel maar het wilde gewoon niet.

Dus zoeff wanneer je roc wilt proberen kan ik je het wel aanraden. Zou dan toch wel voor een tweedehandse gaan.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 16:11

Wauw dat is pas service zeg, super!
Heb je toevallig een belgische dealer? (ik heb contact gehad met de belgische dealer, en dat is echt een toffe peer zeg maar) Ik ben er ook steeds meer van overtuigd om toch de roc te gaan proberen (dealer heeft trouwens ook de podium, dus kan ik meteen beide testen)