[WN] Westernzadel te zwaar voor deze pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Westernzadel te zwaar voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 16:57

Ik zou dit eerst bij harnachement zetten, maar hier leek me wat verstandiger. Haha!

Ik ben dus wat rond aan het kijken voor een westernzadel, maar omdat deze zadels vrij zwaar zijn vraag ik me af of het wel zo'n goed idee is. Ik ben namelijk aardig groot voor mijn pony, (niet té, maar het mooie plaatje is er wel van af. Haha!) Nu is het ook wel weer zo dat een westerzadel de druk mooi verdeelt.
Ik heb een poos geleden een veelzijdigheidszadel op maat laten maken zelfs, maar nog vindt de pony het aansingelen vréselijk. Op de ene hand loopt ze veel scheef, en ook springt ze verkeerd aan in galop. Zonder zadel doet ze dat niet dus ik ben bang dat het toch aan dat rotzadel ligt. Boos!

Ik heb voor de lol al eens een westernzadel erop gehad, dat zat goddelijk. Haha! Met aansingelen? Geen probleem! Maar voordat ik er 1 aanschaf wil ik toch wat meer zekerheid. Zo'n ding is toch een behoorlijk gewicht. En dan ik nog, met m'n ruim 65 kilo op dat ponytje van 1.40 hoog.. tsja.

Bovendien heeft ze snel dat een zadel snel naar voren schuift (en een vrij korte rug), dat komt door d'r smalle schouders en ronde buik. Nagelbijten / Gniffelen Ik weet niet of een westernzadel snel gaat schuiven (omdat ik toch regelmatig borsttuigen etc. daarbij zie, of is dat meer als versiering. Verward )

Ik hoop op wat hulp. Vork

crazycactus

Re: Westernzadel te zwaar voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:59

Onzin... westernzadels verdelen de druk over een groter vlak, daardoor heb je veel minder gewicht per vierkante centimeter.
Er zijn zelfs kunststof westernzadels die nog geen 10 kg wegen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar degelijk leer.
Borsttuigen zijn meestal voor de sier omdat je zadel ook zonder goed zou moeten passen.
Als je pony een korte rug heb zou je het beste kunnen kiezen voor een zadel met ronde skirts (dat leer aan de achterkant zeg maar.. wat op de pad ligt) dan blijven de heupen vrij.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 18:45

Bedankt. Lachen Ik zal er om denken als ik wat ga rondspeuren dat de skirts rond zijn. Ik heb er totaaaal geen verstand van, dus ik zal wel even iemand meenemen die enigzins verstand heeft van westernzadels. (Zij rijdt wedstrijden, dus ze kan me mooi van alles leren. Haha! )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:00

Lijkt me toch beter passen in de tack-room, het blijft tenslotte een zadelvraag Knipoog

Verder nog een inhoudelijke vraag: Dat verkeerd aanspringen met zadel, is dat als je erop zit of tijdens longeren? En is dat zonder zadel als je erop zit of juist niet?

Anders kan het zo zijn dat je _zelf_ niet goed in balans zit. Eerlijk gezegd lijkt me die kans het grootst Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 23:08

Ja, daar heb ik ook aan zitten denken,

Met longeren springt ze wel normaal aan op een kleine volte (meestal) maar als ze vrij 'gelongeerd' wordt dan doet ze het ook vaak verkeerd.

Als het aan mijn balans zou liggen, wat zou ik hier aan kunnen doen?

[edit] Ik had trouwens helemaal niet gezien dat er bij [WN] ook een tack room was. Nagelbijten / Gniffelen