Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MysticTinker schreef:mijn ervaring is dat de keelriemen vaak de kort zijn, ik heb een tinker met een erg breed hoofd. Voor de bakstukken heeft hij altijd een cob maatje nodig, maar de keelriem is vaak te kort. Frontriem past bij ons altijd precies, maar voor een trekpaard zou dat idd te klein zijn.
Je zou misschien een een-oor of twee-oor hoofdstel kunnen kopen als je paard daar tegen kan, en dan een schoenveter onder de keel doen, zodat het hoofdstel niet kan afvliegen als ze met haar hoofd schudt.
En dan zou ik even opmeten hoe lang je oude hoofdstel is van bitring, achter de oren door, tot aan de andere bitring, en dan bij een western winkel kijken welk hoofdstel net zo lang is in de eerste gaatjes. Ze bestaan wel
DubbelDun schreef:Je eerste hoofdstel kan idd beter een keelriem hebben. Als je het nu passende hoofdstel opmeet qua frontriem en keelriem en de bakstukken rondom, dan weet je waar je op moet letten.
Bij de goedkope hoofdstellen zijn de bakstukken in verhouding vaak te lang mbt de keelriem en frontriem. Leuk voor een arabier met een lang smal hoofd, maar niet voor een koudbloed.