[WN] welk westernhoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

welk westernhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:44

ik vind een westernhoofdstel heel erg mooi, dus wil ik een gaan kopen voor mijn pony.
Haha!
nou heb ik eigenlijk helemaal geen idee wat mooi,goed en betaalbaar is.
welk hoofdstel hebben jullie zelf en waar heb je em vandaan en is de kwaliteit goed??

zelf ben ik eigenlijk op zoek naar een donkerbruin of zwart hoofdstel.
divoza valt in elk geval al af,ben er vandaag wezen kijken en kwaliteit valt me tegen en ze hebben alleen lichte hoofdstellen.
jullie hebben vast wel een adres voor me waar wel iets goeds te koop is

crazycactus

Re: welk westernhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:20

Ga eens kijken in Westerbork bij de Oregon Trail Tack Store zou ik zeggen, dat is te doen vanuit assen. Momenteel heeft ze nog opruiming.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 03:01

Moderatoropmerking:
Romkabouter: commercieel bericht verwijderd

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:54

Ik heb vorig jaar bij Arthur een hele mooie Billy Cook op de kop kunnen tikken voor weinig Lachen
Maar je kunt toch gewoon een licht hoofdstel kopen en dan door flink in de olie zetten donker maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:02

Op dit moment zijn lichte hoofdstellen in de mode, maar troost je, ze worden vanzelf donker. Kies een simpele, met frontriem, of twee oors, geen split ear of one ear, omdat niet ieder paard het fijn vindt om ongelijke druk bij zijn oren te krijgen. De two ear of one ear hoofdstellen hebben geen keelriem, en kunnen makkelijker van het hoofd af vallen als het paard een keer zijn hoofd schudt, of als jij valt en het paard de benen wil nemen. De keelriem zorgt er voor dat je in dergelijke gevallen het hoofdstel iig niet van het hoofd af trekt. Kies een hoofdstel zonder zilverbeslag (de goedkopere zilverbeslagen zijn lelijk, hebben hele scherpe randen en zilver is moeilijk te onderhouden, moet je met zilverpoets in de weer en een tandenborstel, en als je op het leer morst wordt daar het leer heel lelijk van). Kies ook geen hoofdstel met kraaltjes als bakstukken, doorgaans zit daar ijzerdraad in dat kan gaan roesten, en als dat dan breekt op een moment dat je het even niet kunt hebben ben je ook verder van huis. Hoofdtellen met rawhide vragen ook apart onderhoud, (er bestaat aparte rawhide creme) anders wordt het rawhide grijs. Hoe fijner de rawhiderepen, hoe mooier, maar dat ga je doorgaans op de goedkope hoofdstelletjes niet vinden.

Een simpel leren hoofdstel, desnoods met een basketwave of andere print, frontriem (recht of v-vorm) en niet te veel tierelantijnen, en vooral met leren riempjes om het bit vast te zetten (Chicago screws willen weleens loslaten, en je hebt niet altijd chicago screws bij de hand, of ze zitten na verloop van tijd zo vast dat je ze niet meer loskrijgt en dan heb je een probleem als je van bit of hoofdstel wilt veranderen) heeft mijn voorkeur.

Met een hoofstel alleen is het echter nog niet gedaan. Je kunt kiezen voor een aparte neusriem, of deze weglaten, maar wat ik je wel wil adviseren is een curb strap. Deze voorkomt dat je in geval van nood het bit door de mond van het paard trekt.

De trainingshoofdtellen die ik bij voorkeur gebruik zijn heel simpel, en ik heb ze bij Arthurs Westernstore vandaan. Dik harness leather, dus niet dubbel gestikt, prijs was toen 25 Euro. Curb straps heb je vanaf 10 Euro....

Bijv.

Afbeelding

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:13

Ik heb een enorm simpel trainingshoofdstelletje, gekocht bij westernspul.nl voor toendertijd 40 euro, exclusief teugels, kinriempje en bit.
Ik gebruik em nu bijna 2 jaar en er is nog niks aan. Ideaal hoofdstelletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:17

Ik zou gewoon eens gaan kijken bij een westernstore. The oregon trail tack store heeft inderdaad goede spullen.

Als je een 2 oors hoofdstel wilt hebben zou ik wel een touwtje of veter nemen en die gebruiken als keelriem anders kan je hoofdstel eraf vallen. (als je paard ergens aan schuurt oid)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:28

ik ben er al achter dat zo'n one ear inderdaad niet geschikt zou zijn voor mijn dier,moet dus een hoofdstel zijn met normale frontriem er aan.
geweldig die sites die jullie geven,zijn adressen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden Haha!
eem curb strap?is dat een kinriempje? die gebruik ik namelijk al,ik rijd namelijk zonder neusriem Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:31

Je moet in elkgeval niet schrikken van de prijzen die sommige hoofdstellen hebben.
En er zijn veel verschillende hoofdstellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:37

@ellepel: helaas zit je niet in de buurt van Vorstenbosch, anders zou je daar echt eens moeten gaan kijken.
Heel veel spul met gedegen kwaliteit, met zeer reële prijzen (KerstSale nl).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:30

Ik heb ook als eerste westernhoofdstel een heel simpel trainingshoofdstel met v-vorm frontriem gekocht via internet. Heel goed en degelijk ding voor 50 euro, en losse teugels ook rond die prijs. Volgens mij bij justwestern.nl gekocht.
Ik had toen de donkerbruine besteld en kreeg hem zo thuis:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... CT0053.jpg
Ik wist nog niet veel van western toen, dus ook geen idee dat ze in het begin altijd zo licht zijn, dus toen heb ik hem een nachtje in de olie gelegd, en zo is ie nu:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... CT0011.jpg
Zelf heb ik er eentje met schroefjes, ik draai die elke maand wel even los en vast, niet alleen zodat ze niet vastroesten maar ook zodat ze niet vanzelf losdraaien. En je kunt je hoofdstel achteraf nog altijd een beetje opvrolijken door er een leuke concho op te schoeven Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:23

ellepel schreef:
eem curb strap?is dat een kinriempje? die gebruik ik namelijk al,ik rijd namelijk zonder neusriem Knipoog

Curb strap is idd een kinriempje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:03

grappig dat het leer zo snel donker word als je hem een nacht in de olie legt?
bedankt voor alle adresssen Haha!

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:36

ik heb mijn western hoofdstel op marktplaats gekocht, daar sttan vaak hele mooie hoofdstellen. en niet zo duur Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 20:05

klopt,maar de meesten zijn grote maten..laat ik nou net pony zoeken Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:12

Dan moet je vragen of ze de grootste en de kleinste maatinstelling van de gaatjes door willen geven, dan kun je zelf kijken of het gaat passen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:04

Ik heb op Equitana ooit een westernhoofdstelletje gekocht. Voor 19 euro met teugels.
Ik rijd er nu bijna 2 jaar mee, eerst hing hij voor de sier op mijn kamer, echt iedere dag heb ik hem in de hand, en er is nog niks aan. Echt een super ideaal hoofdstelletje..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:32

heel toevallig zag ik afgelopen week een hoofdstel hier op eenmaal andermaal staan Haha!
daar heb ik op geboden en dus heb ik er nu een voor 15 euro.

bokt is soms toch wel heel handig Haha!

volgende keer maak ik een topic aan over welk westernzadel ik t beste kan nemen Knipoog