[WN] Technisch vraagje aan de zadelmakers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Technisch vraagje aan de zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 11:58

Al een paar keer is het 'blocken' van de skirts langs gekomen en ahv deze foto is duidelijk wat er mee bedoeld wordt (met dank aan Longhorn/Colt)
http://img220.imageshack.us/img220/8388/39skirtscv4.jpg

Nu is er in ander topic's vaker gesproken dat de bars eerst 'door het zadel moeten zakken' om zich goed op de rug te kunnen zetten. Zolang dat nog niet gebeurd is kan een zadel minder stevig liggen, zeker op een rond paard.
Dat dit gegeven niet door alle zadelmakers wordt onderschreven laat ik even in het midden, dat is weer een andere discussie die hier niet gevoerd/herhaald hoeft te worden.

Na het blocken van de skirts wordt er een 2e laag leer onder gemaakt. Hierdoor wordt de skirt stijver/stugger, dus steviger maar dit zorgt er dus ook voor dat de bars minder snel op de rug terecht komen. Wat weer bovenstaande tot gevolg kan hebben(schuiven).

De vraag:
Waarom wordt dit dan gedaan? Zeker waar het een rond paard betreft ??
Er wordt al gewerkt met leer van een meer dan voldoende dikte om de skirts hun stevigheid te geven en het lijkt mij dat je juist dingen krijgt waar je niet op zit te wachten (nl een schuivend zadel).

Wranglerbutt

Re: Technisch vraagje aan de zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:49

DubbelDun schreef:

Na het blocken van de skirts wordt er een 2e laag leer onder gemaakt. Hierdoor wordt de skirt stijver/stugger, dus steviger maar dit zorgt er dus ook voor dat de bars minder snel op de rug terecht komen. Wat weer bovenstaande tot gevolg kan hebben(schuiven).

Volgens mij wordt er geen 2e laag leer (2e skirt dus) onder gedaan, alleen de lamsvacht.
Ik heb even een foto'tje van Longhorn uit het topic op het andere forum geleend:

Afbeelding

Hier komt dus alleen nog de schapenvacht overheen (die vaak ook nog wat moet inzakken).
de spijkertjes zijn tijdelijk, natuurlijk! Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 14:54

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:02

DubbelDun schreef:

@DD: Dat is jouw conclusie, denk ik? Kan het niet terugvinden in de tekst van Longhorn/Colt.
En volgens mij heeft hij het over een 2e laag leer op de buitenste rand.

Hopelijk is Longhorn/Colt snel weer online om licht in de duisternis te schijnen Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:08

Eén van de 3 is beter dan niets tenslotte Knipoog

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:20

@ Dubbeldun:
Volgens mij gooi je een aantal zaken door elkaar...
De 2 zadelmakers die ik ken (W. Muijs en ik zelf), passen altijd "blocking" toe. Wat voor verschil van mening hier zou bestaan, begrijp ik niet. Ik heb zo'n verschil nooit gelezen. Sterker; Willem en ik verschillen in het geheel niet van mening, daar waar het het maken van westernzadels betreft.....

@ Algemeen:
Afbeelding

2) Even een uitleg omtrent Blocking met een paar eenvoudige tekeningen (van voren tegen de bars van het zadel aangekeken) :

Fig. 1. Zo zit het leer, voorafgaande aan blocking op de bars. De Bars zijn afgerond (dat vinden de paarden fijner, maar laat ook de beweging van het paard onder de stijve boom toe). Het leer van de skirts (hier bruin weergegeven) zit daar (nog nieuw en stug) op, maar volgt de vorm van die bars (natuurlijk) niet. Overigens zitten die skirts bij de meeste fabriekszadels nog altijd zo als je zo'n zadel koopt.

Fig. 2. De skirts zijn nat gemaakt en om de bars gevormd. Ze sluiten nu mooi aan en geven het zadel zo ook de juiste pasvorm (vanaf de 1e dag). De manier waarop het blocken wordt gedaan verschilt nog wel eens bij de nde zadelmakers, maar het resultaat is gelijk: Skirts die netjes de contouren vn de bars volgen.

Fig. 3. De skirts worden op die plaatsen waar de bars NIET zitten, voorzien van een 2e laag leer (deze laag is zwart weergegeven). Waarom? Om de skirst zo voldoende stevigheid te geven. Ze helpen (rond om de bars) mee tot het draagvermogen, maar belangrijker is, dat dunne skirts na een paar jaar de beweging van het paard niet goed meer geleiden: ze zijn te slap geworden. En dat geleiden is heel belangrijk, omdat een paardenrug zowel vertivaal als horizontaal beweegt en er dus een geleiding nodig is om die rug goed onder die starre boom te kunnen laten bewegen). Als het leer te dun is, zakt dit na verloop van tijd in en zal het paard regelmatig "tegen de bars lopen". Verder worden de skirts bij veel typen westernzadels ook gebruikt voor rigging en we willen niet dat die handel in het dunne leer los scheurt.

Fig. 4. Als laatste wordt er een "linning" aangebracht. Bij goede zadels is dat van schapenvacht (niet van geweven wol of een kunststof, maar echt vel + haar). De hoogte / dikte hangt voor een deel af van de zadelmaker EN van moeder natuur. De beste demping, hitte afvoer (heel belangrijk) en "bewegings geleider" wordt verkregen met "hoog-polig schapenvacht" maar de - TIJDELIJK- nadelen die dit - SOMS- heeft zijn ondertussen wel bekend....

Blocking wordt, voorzover ik weet, niet in fabbriekszadels toegepast (het is veel handwerk, met veel droogtijd).
Overigens, dit soort zaken komen allemaal uitgebreid aan de orde in onze "Saddle Clinics". Gratis en geen enkele verplichting....

MVG Louis van Kerkhoff

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:58

Thanks Sablou, duidelijk uitgelegd Ja

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:38

Wranglerbutt schreef:
DubbelDun schreef:

@DD: Dat is jouw conclusie, denk ik? Kan het niet terugvinden in de tekst van Longhorn/Colt.
En volgens mij heeft hij het over een 2e laag leer op de buitenste rand.

Hopelijk is Longhorn/Colt snel weer online om licht in de duisternis te schijnen Tong uitsteken

Tip: lees de hele reportage want anders raken zaken wellicht uit hun verband, zoals nu!!

Het gaat inderdaad om de buitenste rand en dus niet waar de bars zitten!! Na het blocken wordt dus alleen dat gedeelte van de skirts waar de bars niet zitten van een tweede laag leer voorzien. Als je het 5e deel van de reportage leest komt dat ook aan bod (met foto's). Zie: http://lima.messageboard.nl/5619/viewtopic.php?t=4176

Mocht je ooit nog meer licht in de duisternis willen, dan hoef je niet te wachten tot ik weer online ben. Stuur gewoon een email / telefoontje (zie website). Ook geef ik gratis informatie avonden.

Met vriendelijke groet,
Roland Verschuren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 10:56

@Sablou. Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar zoals vaak roepen ze ook weer de nodige vragen op.
sablou schreef:
Fig. 3. De skirts worden op die plaatsen waar de bars NIET zitten, voorzien van een 2e laag leer (deze laag is zwart weergegeven). Waarom? Om de skirst zo voldoende stevigheid te geven. Ze helpen (rond om de bars) mee tot het draagvermogen, maar belangrijker is, dat dunne skirts na een paar jaar de beweging van het paard niet goed meer geleiden: ze zijn te slap geworden. En dat geleiden is heel belangrijk, omdat een paardenrug zowel vertivaal als horizontaal beweegt en er dus een geleiding nodig is om die rug goed onder die starre boom te kunnen laten bewegen). Als het leer te dun is, zakt dit na verloop van tijd in en zal het paard regelmatig "tegen de bars lopen". Verder worden de skirts bij veel typen westernzadels ook gebruikt voor rigging en we willen niet dat die handel in het dunne leer los scheurt.

Waarom moeten de skirts nog meedragen, terwijl de bars toch al ruim dragend genoemd mogen worden. Als er te lange skirts aanzitten wordt het paard er op de rug door gehinderd, en mochten de skirts 'omhoog' staan om dit tegen te gaan dan hebben ze ook geen draagvernogen meer.

Hoe moet ik het zien dat dunne skirts de beweging van het paard geleiden??
Door inzakkende skirts kan het paard tegen de bars aanlopen??
Er ligt ook nog een dikke pad onder. Ik kan me niet indenken dat het dunne leer de pad induwd en het paard in zijn beweging gaat hinderen. Dus 'dun' is niet zo dun en zal dus ook niet inzakken en kan dus ook niet hinderen.

Dat je als jezelf respecterend zadelmaker dus geen rigging gaat vastmaken in éénlaagsleer mag logisch zijn,

Citaat:
Fig. 4. Als laatste wordt er een "linning" aangebracht. Bij goede zadels is dat van schapenvacht (niet van geweven wol of een kunststof, maar echt vel + haar). De hoogte / dikte hangt voor een deel af van de zadelmaker EN van moeder natuur. De beste demping, hitte afvoer (heel belangrijk) en "bewegings geleider" wordt verkregen met "hoog-polig schapenvacht" maar de - TIJDELIJK- nadelen die dit - SOMS- heeft zijn ondertussen wel bekend....

Natuurlijk is een echte laag schaap onder een zadel mooi en getuigd van kwaliteit, maar is het nu echt nodig??
Duizenden zadel funktioneren met een nep-schaap net zo goed. Er zijn zelfs merken waar men een laag neopreen gebruikt of een laag vilt (ook wol als het goed vilt is). Schaap op zich is dus geen vereiste.
En welk nut heeft een schaap als er onder tussen de rug van het paard en het schaap nog een dikke laag ander materiaal wordt gebruikt voor de demping, zweetopname of afvoer (net welk materiaal je kiest).
Ik denk dat een schaap zijn gunstige effecten -zoals door jou gezegd- na inzakken ook deels kwijt is en de hitte afvoer (als die al werkte) teniet wordt gedaan. Ook bij de 'bewegings geleider' plaats ik vraagtekens, want ook dit werkt alleen als er geen pad tussen zit c.q. een pad gebruikt wordt die dit niet tegenwerkt.
En dan moet het schaap er natuurlijk ook nog qua kop en kont goed onderliggen.

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:56

waar ben jij nou eigenlijk op uit DDD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:15

@06: Op een zinvolle discussie die de diepere zadelkunde blootlegt waarbij alle zin en onzin boven komt drijven.

Of verwachten zadelmakers dat we allemaal maar geïnteresseerde ja-knikkers worden zonder ons af te vragen of het verkondigde wel helemaal zo is.
Ik dacht dat we die tijd gehad hadden.
Als we bij het kopen/uitzoeken van een nieuwe wasmachine kritische vragen stellen aan de verkoper, waarom dan niet bij een nieuw zadel.

De stukjes van Longhorn/Colt zijn heel leerzaam, maar roepen vragen op zeker gezien sommige uitspraken die hier eerder gedaan zijn.
Door de meningen van diverse kanten te horen en de gedachtegang daarachter kom je tot een totaalbeeld, wat alleen maar kan leiden tot grotere kunde/wetenschap voor diegene die op zoek zijn naar een ander/nieuw zadel.

En misschien dat zadelmakers gaan inzien dat hun oude vertrouwde manier van werken niet voor ieder paard de juiste is.
Ook zadels maken is tenslotte onderhevig aan nieuw inzichten en kan tot verbetering van het produkt leiden, waar zowel klant -maar zeker ook het paard- zijn voordeel mee kan doen.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:28

@Dubbeldun
Kritische vragen stellen en niet alles voor zoete koek nemen, is een goede instelling (ik slik zelf ook niet alles). Maar als ik al jouw vragen, goed onderbouwd moet gaan beantwoorden, dan zit ik hier dagen te typen. Dus ik maak me het mezelf wat makkelijker - en dat is niet om er eenvoudig van af te komen (want dit kost me toch weer een uur).

@Algemeen
De basis principes en condities van/voor een westernzadel zijn enigszins tegenstrijdig: Enerzijds moet zo’n ding een ruiter (met evt. bepakking) goed kunnen dragen (dus zoveel mogelijk aan gewichtsverdeling doen), anderzijds moet het erg comfortabel zijn voor een paardenrug, die van nature zeer bewegelijk is. Verder moet je er een rund aan kunnen “ropen” en moet de ruiter er halve dagen comfortabel mee kunnen rijden.

De ontwikkeling tot wat het westernzadel nu is, is deels gebaseerd op menselijk (theoretisch) denken en deels op praktijk ervaring. Zo ook het maken van zo’n westernzadel. Daar hebben wij mensen zo’n 1000 jaar over gedaan, want zolang bestaat het principe van een zadel met houten boom zeker al. De laatste 500 jaar is daaruit een “tak” zadels ontstaan die wij “westernzadels” noemen. Soms met zijsprongen die niet bleken te werken, vaak met varianten die niet slecht waren.

Het gegeven met het blokken (en tal van andere zaken) hebben zadelmakers niet uit hun duim gezogen. Dat zijn ervaringen, die vele generaties zijn overgegeven, vaak soms van vader op zoon. Over westernzadels zijn ook tal van publicaties.
Ik noem er 2:
- Saddles ---- by Russel H. Beatie ---- University of Oklahoma ---- ISBN 0-8061-1584-X
- Horseman’s Handbook of Western Saddles ---- by Richard L. Sherer ---- ISBN 0-9620418-0-7

Lees deze (of gelijksoortige) boeken eens. De 1e geeft ook uitleg over de motoriek van paarden, de bewegingsafloop van paard en ruiter, zwaartepunten, drukpunten, en 1001 andere zaken, die ook maar iets te maken hebben met westernzadels. De 2e, is een must voor iedereen die een westernzadel gaat kopen en wil weten waar hij/zij nu eigenlijk op moeten letten. Verder bevat het o.a. testrapporten over hout/rawhide en Ralide bomen, uitleg over leer kwaliteiten en uitleg over punten waaraan je de betere zadels kunt herkennen. En de schrijvers van deze boeken zijn in USA zeer gerespecteerde westernzadel kenners (de laatste zelfs westernzadelmaker en 2x afgestudeerd – hij maakt toch liever zadels….).

Als je deze boeken hebt gelezen, zal je duidelijk zijn, waarom het een zo zit en het ander zo gedaan zou moeten worden. Dat zijn geen wiskunde formules, of wetten, maar ervaringen van westernruiters en westernzadelmakers voor ons.

Nu is er voor een groot deel van de wereld een nieuwe generatie westernzadels ontstaan: het fabriekszadel. Vanwege productie tijd en productie kosten (de concurrentie is moordend) is men hier van enkele belangrijke principes afgestapt. Een voorbeeld daarvan is weer het blocken. Het gevolg daarvan is, dat men denkt een passend zadel te (ver) kopen, maar dat het zadel pas op het paard “in vorm” komt. In veel gevallen maakt dat niet zoveel uit, maar in enkele gevallen zijn de gevolgen niet echt lekker. Idem met leerkwaliteit, rigging constructies, schapenvacht. Dat laatste is in de fabriek vervangen door “fleeze”. Redenen: goedkoper en makkelijker te verwerken (lees naaien). En die “City Slickers” rijden toch niet meer dan 3 uur in de week, dus dat gaat wel goed…..Ook weet vrijwel geen enkele koper van een westernzadel uit de fabriek, dat daar handen vol met krammen en draadnagels in worden gebruikt. Dat moet wel, anders kun je zo’n zadel (met nat leer) nooit in 6 uur in elkaar zetten.

De fout die velen maken, is een westernzadel uit de fabriek te vergelijken met een westernzadel van een “ouderwetse” westernzadelmaker. Doe dat niet. Ik kan hier uren typen om uit te leggen, waar de (10-talle) verschillen zitten, maar de eerder genoemde publicaties en de “Saddle Clinics” geven meer dan voldoende uitleg. Bezoek zo’n clinic eens. Daar kun je met al je (kritische) vragen, direct antwoord krijgen. Het is toch vreemd, dat we op een forum dagen zitten te typen en te bekvechten over iets waar je gratis en voor niets uitleg over kunt krijgen? Of vinden we forum-bekvechten leuker dan elkaar recht in de ogen vraag en antwoord te stellen?

MVG Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:51

@Sablou: wederom bedankt voor je antwoorden.
Het gaat niet om het 'bekvechten', maar om dingen duidelijk te krijgen voor een groter publiek.
Niet iedereen zal bovengenoemde boeken nu direkt aan gaan schaffen, maar is wel aan een zadel toe.
Niet iedereen zal naar je clinics komen, maar wil wel met de juiste ogen een zadel kunnen inschatten.
Voor DIE mensen doe je het dus.
En dat zouden dus je toekomstige klanten kunnen zijn.

Dat de 'oude waarden' voor ranch/werk zadels nog steeds geldt geloof ik direkt, maar 99% van de zadels die in NL verkocht worden doet daar niets mee. OK je kunt het mooi vinden, maar het kost je ook wat.
Voor die 99% zou dus een 'minder' zadel uitstekend voldoen. En nu bedoel ik 'minder' niet in de zin van kwalitatief minder, maar gewoon kwalitatief goed en voldoende voor het gebruik van die ruiter. Dat zou de prijs ook behoorlijk drukken. En daarmee weer voor een groter publiek beschikbaar zijn.
Oók Handmade/Custom made kan daar zijn voordeel mee doen !!

Als voorbeeldje wil ik nog even verder gaan op het blocken.
De 'klant' weet nu wat de voor- en nadelen hiervan zijn en kan dus beslissen of ze dit wel of niet willen en met reden onderbouwen. Dat is een leermoment wat terugvoert naar de eigen situatie.
Ook is men als klant nu in staat om in de winkel simpelweg te vragen 'is dit zadel geblockt' ?? Als de verkoper nu een schaapachtige blik in de ogen krijgt, zou ik dus ergens anders gaan shoppen Clown
Weet de verkoper waar hij het over heeft dan kan hij dit de klant vertellen en kan de klant het met de hier verkregen kennis wellicht ook zelf zien c.q. kontroleren.

Vandaar dus mijn af en toe kritische noten bij bepaalde opmerkingen.
Ik vertel alleen welk gevoel ik erbij heb, als een zadelmaker dat technisch onderbouwd kunt weerleggen prima, ik ga daar niet over in diskussie.
Iedereen kan er het zijne over denken en vooral zijn voordeel er mee doen.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:07

Citaat:
Als voorbeeldje wil ik nog even verder gaan op het blocken.
De 'klant' weet nu wat de voor- en nadelen hiervan zijn....
Er zijn hier geen voor- of nadelen. Een zadel dat niet geblocked is, is niet "af". Er is alleen maar een nadeel: het zadel heeft niet zijn uiteindelijke (över 1 jaar) pasvorm. Lijkt mij geen discussie...

Citaat:
OK je kunt het mooi vinden, maar het kost je ook wat.
Nee hoor, het kost niets meer. Een goed zadel uit de fabriek is net zo duur als de zadels die in NL door de mij bekende zadelmakers worden gemaakt (vaak zelfs nog goedkoper).
LET WEL: Dezelfde kwaliteit leer, zelfde kwaliteit bouw, zelfde constructie, zelfde materialen, etc. etc.

Citaat:
Dat zou de prijs ook behoorlijk drukken. En daarmee weer voor een groter publiek beschikbaar zijn.
Nee. Het is onmogelijk om in de westerse wereld (incl. USA) een Custom Made zadel te maken, dat onder de € 2000 ligt. Beide componenten (materialen en manuren) zijn (mits van goede kwaliteit) duur. Je kunt natuurlijk in het (verre) buitenland gaan bouwen (dan heb je een fabriek en gaat het met de kwaliteit rapide berg afwaarts) of goedkoper materiaal nemen (maar dat willen we niet, want karton hoort in schoenendozen, niet in westernzadels).

Er is maar 1 manier waarop het goedkoper kan. Op de marge besparen. Weet je waar dat toe leidt? Tot failliete zadelmakers. Die kunnen dan ook geen saddle clinics geven en ook niet uren op Internet uitleg geven (beide gratis, iets wat geen enkele shop in NL doet).

De zadelmakers die ik ken:
- Worden niet rijk met zadel maken.
- Vinden altijd tijd om vragen te beantwoorden.
- Kunnen echter niet van de lucht leven.
Het is eigenlijk niet eerlijk, toch? Je raad halen bij een zadelmaker, die de tijd voor je neemt en vervolgens je zadel bij een ander kopen.

Voel je de fijne nuance?

MVG Louis

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:26

Nog even 1 ding over de aanschaf van die boeken.
Als mensen een nieuwe auto gaan kopen, verzamelen ze folders, bezoeken dealers, maken proefritten, lezen testraporten.

Maar als ze een paard hebben, staan de kasten we vol met zadelboeken, maar helaas zonder werken over westernzadels. En dus gaan er nog heel veel mensen een zadel kopen, zonder ook maar te weten wat dat is. Dan is er geen € uitgegeven aan ONAFHANKELIJKE publicaties. Het boekje van Dick Sherer kost (naar ik meen eweten) nog geen $25. Toch vreemd he?

Begrijp je nu ook, waarom ik me blauw kan ergeren als die zadel analfabeten wel hun - totaal ongefundeerde - mening geven als er wat te wijzen valt? Voor uitleg probeer ik (en Willem) altijd tijd te maken. Maar helaas zijn er maar weinigen die mijn (en zijn) Saddle Clinics bezoeken of eens de fiets nemen en voor een kop koffie langs komen. Jammer.

Goed Dubbeldun. Ik hoop echt dat jij en velen met jouw, iets aan deze type-werken hebben.
De zadelmakers doen hun best iedereen zo goed mogelijk te informeren en iedereen een zo goed mogelijk zadel te leveren. Maar ze moeten ook het mes in leer zetten - en dat ga ik nu dus ook doen.
Succes en met ECHT vriendelijke groeten.

MVG Louis

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:28

sorry "zadelboeken" moet zijn "paardenboeken"

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:30

even een klein vraagje uit belangstelling, hoelang ben je dr ongeveer mee bezig om een zadel te maken?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:54

DD, even persoonlijk; ik heb je al eens uitgenodigt langs te komen. Het is vakantie!, gooi er een middag tegenaan en we vertellen je alles over het maken van zadels. Hoef je deze vragen nooit meer te stellen. Je bent van harte welkom! Iedereen die geïnteresseert is trouwens.

Kijk, zoals ik al in mijn eigen topic vertelde; een goede kwaliteit fabriekszadel is zó goed dat (als het ook goed past) niemand zich verder zorgen hoeft te maken.
Een custom is alleen nóg beter. Niet alleen betere pasvorm, maar ook wordt de zit voor de ruiter aangepast. Daarom moet je bij een fabriekszadel, nadat je ervan overtuigt bent dat het past, ook opletten dat een specifiek model óók voor jouw zit past.Maar dat staat ergens anders veel uitgebreider. En dus het 'blokken', maakt een nóg beter en mooier zadel.

Als wij een customzadel maken, heb je ook de jááárenlange ervaring van Wilem Muijs erbij. Hij heeft in Canada en Amerika zijn opleiding genoten. Als ik met hem werk ben ik iedere keer weer verbaast over hoeveel hij weet. Dat is het effect van decennia lang paarden inmeten en zadels maken. Er speelt écht veel meer als ik op het net schriftelijk uitleggen kan. Die kennis en ervaring ís er, als je je daar heel wantrouwig tegenover wilt stellen, leer dan alle informatie die ik hier gegeven heb, dan kan je zadelmakers zelf óók een beetje beoordelen. Alleen, je moet zélf ook dertig jaar zadelmaken en leerbewerken en paarden inmeten, om dezelfde kennis én inzicht als Willem Muijs te verkrijgen. Ik zie het ook als een groot voorrecht om bij Wim te mogen werken. en als jullie het weten willen, voor een achterlijk, beneden ieder minimum, loon. Ik heb ook ander inkomen om rond te kunnen komen. Dat is ook omdat we de zadels zo preisbewust willen kunnen maken.
Zadelmaken is een passie: wij houden óók veel van paarden en wij willen heel graag dat iedereen en ieder paard een goed zadel heeft, en het ís te doen! Ook bij fabrieks- of tweedehands-

Maar het doet mij innerlijk pijn als er agressief en wantrouwig gereageert wordt, op een eerlijke poging mensen en paarden te helpen en van dienst te zijn.

OK, dat was even van de orde. Het schema van Sablou geeft een hele goede doorsnee van Wat het geblokte skirt nu eigenlijk doet. Leer is een vormbaar materiaal. Een enkele skirt zal zich naar verloop van tijd, óm de bars heen vormen. Dat is nu eenmaal zo.
Dat is niet erg als de bars passen op de rug van het paard, en als de bars genoeg 'flare' hebben, maar als dat niet zo is, gaat op dát moment het paard pijn krijgen.
Dit is ook de reden dat het absoluut zinloos is een nieuw zadel op de rug van een paard te leggen. En waarom het ong. een jaar duurt voordat een paard écht last krijgt als het zadel niet past.

Bij het "blokken" modelleren we die vorm in de bovenste skirt er al in en vullen dat weer op. Op die manier zal de saddleskirt met de boom een groter oplegvlak vormen. Ook een custom moet ingereden worden, na verloop van tijd wordt het leer soepeler. Omdat een custom een optimaal passende boom heeft zal het zadel op dit moment altijd op de juiste plek liggen. Heb je dus bv een suffe bijrijder die het zadel fout op de rug legt, zal het zadel na twee stappen op de juiste plek liggen. ook hoef je zo'n zadel niet vast te snoeren. Maar dat zou eigenlijk nooit hoeven.

Boeken. Kan je kopen, je mag ook altijd bij ons langskomen voor informatie. En ook bij Sablou. Een leuk boek is:'Saddle savvy' van Dusty Johnson. Dit soort boeken kan je heel makkelijk via Amazon krijgen.

Wol versus fleece: Wij vinden wol beter (jullie mogen zelf beslissen of je het daarmee eens bent of niet) omdat wol sterker is, demping heeft en mooier is. Onze zadels hebben namelijk een hele hoge standaart. Als wij een zadel leveren dan is dat het beste van het beste. Dat is misschien niet persé nodig, maar dat moet je zelf weten. Ik wil zelf altijd het beste produkt voor mijn geld. Zeker als de prijs gelijk is.
Onder een custom doe je dan ook alleen een blanket. Omdat fleece géén demping heeft moet je daar een dikkere pad met demping in de pad gebruiken. Eén voordeel van fleece is dat het niet aantrekkelijk is voor knaag-beesten. Als je daar last van hebt.

Neopreen vind ikzelf niet goed genoeg om vast onder een kwaliteitszadel te naaien; Neopreen verslijt na een paar jaar, veel te snel! Neem dan zo'n blanket met neopreen ertussenin.
Vilt vind ik wel een aardig alternatief voor fleece. Maar haalt het ook niet bij een schapenvacht.
Inskirt-rigging heb ikzelf liever niet, ik raad iedereen een rigging-skirt aan.
Ik raad jullie allemaal aan bij een nieuw zadel een meerweg-rigging te nemen.

Een schuivend zadel op een rond paard. Heel algemeen: Een paard met een ronde rug en geen schoft heeft hoe dan ook, géén ideale zadel rug! Problemen met zadels zijn bij zo'n paard eigenlijk voorgeprogrammeerd. Als je een paard koopt zou dat een aandachtspunt moeten zijn. Wordt je nu helaas verlieft op een paard met zo'n ronde rug is er niets aan te doen. Maar je moet wel beseffen dat je dus problemen kan krijgen.
Ik ben dus zo'n miep met een boekenkast vol paarden-boeken, en in mijn oude boeken, wordt er veel aandacht besteed aan een rug en schoft waar zadels goed op liggen. In de nieuwe boeken nauwlijks. Vroeger was een goede rug een belangerijke consideratie bij het fokken. Nu kennelijk niet meer.
Ik heb de indruk dat de Quarters ook steeds meer rond en breed gefokt worden: ik houd mijn hart vast. Dat komt allemaal op de rug van de zadelmakers!

Omdat dit misschien wéér niet duidelijk is mogen geïnteresseerden op mijn site-in-wording kijken. Op de site van mijn host:
www.zebroidart.webxpress.nl : kilk op saddlery, klik op Tarq's zadel
Dan zien jullie een verslag van hoe wij een zadel maken, compleet met passen, blokken, en rigging-skirt.
Dat is dus mijn eigen site, ik bouw hem zelf en hij is nog niet klaar, dus niet goed genoeg. ik heb nog maar één les gehad. maar het verslag staat er leuk op. Enjoy!!

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:58

het inmeten van een paard zoals wij dat doen met alle uitleg daarbij ,de rit ernaartoe kost ons al gauw een uurtje of 4-6

het zadel bouwen (zonder tooling )ongeveer een 30-40uur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 17:14

Bedankt voor de persoonlijke uitnodigingen, maar zoals je hebt kunnen lezen was dat niet mijn insteek.
Verder ben ik al jaren voorzien van dezelfde zeer goed passende kwalitatieve zadels waar mijn paarden én hun ruggen ook erg tevreden over zijn.
Het ging mij meer om de grote meelezende meute, maar gezien het onderonsje schijnen die verder geen vragen te hebben.

Die zadelmaker uit Pleasent Valley is bekend en wordt er regelmatig bij gehaald, maar ook die doet niet alles uit de doeken. Ik weet niet of dit ook onder het mom van 'het geheim van de smid' is of dat zijn boek gewoon te dun is Knipoog

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:53

DubbelDun schreef:
Bedankt voor de persoonlijke uitnodigingen, maar zoals je hebt kunnen lezen was dat niet mijn insteek.
Verder ben ik al jaren voorzien van dezelfde zeer goed passende kwalitatieve zadels waar mijn paarden én hun ruggen ook erg tevreden over zijn.
Het ging mij meer om de grote meelezende meute, maar gezien het onderonsje schijnen die verder geen vragen te hebben.

Die zadelmaker uit Pleasent Valley is bekend en wordt er regelmatig bij gehaald, maar ook die doet niet alles uit de doeken. Ik weet niet of dit ook onder het mom van 'het geheim van de smid' is of dat zijn boek gewoon te dun is Knipoog

Als je alle boeken ,video's en cd's gelezen en gekeken hebt , heb nog alleen maar de theorie .Wij zadel makers leren nog iedere dag ,dus als mijn boek uitkomt staat er weer iets meer in als in de voorgaande andere (ook al om dat ik deze in Nederland maak wat een wezenlijk verschil blijkt te zijn)
dus alles wat wij leren kunnen we ook weer in praktijk brengen en uitleggen waarom .
Dus is het als je iets meer wilt weten over datgene wat je op je paard gaat leggen of al op heeft liggen, misschien niet onverstandig deze kennis te halen bij hen die er verstand van hebben ,maar zeker niet denken de wijsheid in pacht te hebben.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er nog al wat zijn die dat wel denken te hebben met nul comma nul ervaring .
Die moeten dan maar niet komen ,alle anderen zijn nog steeds van harte welkom.
Via mijn site geef ik ook uitleg over hoe ik vind dat een zadel gebouwd dient te zijn enz enz , en binnen kort wordt deze uitgebreid met een regelmatig terug kerende rubriek HOW TO' s
heel intersant voor heel velen.

trouwens bij Louis kan je ook alles daar over vinden.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:10

Ik las nog iets over "de oude vertrouwde manier" Ik vind dit juist voor de westernzadelmakers niet opgaan. toen ik begon met westernzadels maken was ik verbaast over het feit dat de westernzadelmakers, en ook de westernboom-makers zo opvallend geëngageert zijn in de ontwikkeling en aanpassing van de zadels.
Kijk naar de flexibele boom, daar wordt al sinds het midden van de negentiende eeuw mee geëxperimenteerd. Tot nu toe zonder succes, maar met moderne materialen, die waar ze van waarde zijn ook toegepast worden, lukt het misschien wel.
Het is waar dat wij met traditioneel handwerk zadels maken. Maar een customzadel is geen "retro-zadel" maar een "state-of-the-art"-zadel dat door de ervaring van échte ruiters, wiens leven en werk én paard ervan afhangt, als het ultieme product gezien wordt.

Het is een feit dat de preis van een zadel niet uit de duim gezogen wordt. Het onweerlegbare feit is, dat de grondstoffen die nodig zijn, om een goed, betrouwbaar veilig en gezond zadel te maken, niet onder een bepaalde preis ingekocht kunnen worden. En vergeet niet de randkosten. Als je bij ons een zadel voor €2000,- inkoopt, krijgen wij natuurlijk maar €1600,- de rest gaat al naar de belastingen.
En helaas heb ik voor dat geld ook absolute gevaarlijke bagger gezien. Ik noem geen merken.
Ik juig het alleen maar toe als jullie allemaal weten waar je op moet letten, en alleen nog maar goede zadels kopen (waar, en bij wie dan ook) Dan zullen dit soort bagger-zadels snel genoeg weer van de markt verdwijnen. Dus als jullie mij niet geloven, koop die boeken. Let maar op. welke zadels in Europa niet in Amerika verkocht worden. We worden hier gewoon opgelicht! Maar dat wordt ook in de hand gewerkt doordat iedereen hier voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Heb je écht geen geld, zoek dan een goedpassen tweedehands.
En je mag altijd vragen stellen!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:58

DD ik nodig je niet uit om je een zadel te verkopen!!!
Ik had de indruk dat je écht geïnteresseerd bent in zadel-constructie. En ik merk dat je er af en toe helemaal naast zit, dus ik dacht dat je het misschien heel leuk zou vinden om bij een professionele zadelmaker te komen kijken. En dat vond ik eigenlijk best aardig van mezelf, want het gaat wel van onze werktijd af! Het komt bij mij heel pijnlijk over als daar direkt weer een negatieve draai aan gegeven wordt. Je mag het helemaal zelf weten hoor, ik dwing niemand ergens toe; take it or leave it!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:13

Ik denk dat je de negatieve draai er zelf in wil zien, overigens gaat die bij elke willekeurige bezoeker ook van jullie kostbare tijd af.

Mijn 'wijsheid' komt weliswaar uit de boeken en niet van het zadels in elkaar zetten (slopen ligt mij beter Knipoog ) , maar wat ik lees in de boeken komt mij bij het aanhoren van diverse zadelmakers toch erg bekend in de oren.
En juist het technisch 'bomen' over het waarom lijkt mij interessant, maar veel verder als 'zo gaat het al jaren, zo hoort het en zo is het goed' komt men hier niet.

Mijn ideëen mogen dan misschien volledig de plank misslaan, ze zijn iig 'verfrissend' en geven een andere kijk op de zaak.
Mijn vele 'waaroms' zouden eerder een spiegel moeten zijn om mensen aan het denken te zetten en niet om rücksichtlos achter een goeroe aan te hollen of te blijven voortduren op het vertrouwde bekende.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:04

Ja, ook een willekeurige bezoeker komt niet zo gauw weg. Waarschuw het thuisfront als je bij ons op bezoek komt!!!