[WN] waar een zadel weg halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal78

waar een zadel weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 22:55

Hey
ik wil beginnen met western rijden en wil dus ook een westernzadel aanschaffen waar kan ik dat het beste doen?
heb ook wel gehoord bij zadelmarkt maar van sommige hoor ik weer dat dat niet goede zadels zijn,maar waarom zijn dat geen goede zadels?je hebt ook goedkope dressuur zadels en die zijn ook goed als het maar op je paard past.ik heb niks geen verstand van western vandaar mijn vragen Haha!

Tessa

Re: waar een zadel weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:57

Kijk even bij WN-TR en dan bij het topic 'western zadelkunde' van AafkeB. Daar staat een heleboel nuttige informatie Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:01

oei jouw titel, ik dacht al waar een zadel weg halen??
Ik adviseer je eens de zoekfunctie te gebruiken en te zoeken op zadelmarkt, denk dat je daar al heel veel vind om daar geen zadel vandaan te halen. Verder zou je voor een tweedehands zadel kunnen kijken ( wel met een deskundige erbij zodat je zeker weet dat het goed past op je paard). neem inderdaad bovenstaande tip aan, heb je echt heel veel aan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:39

heb je ook weleens aan een boomloos westernzadel gedacht?

ik heb er 1 te koop Schijnheilig Haha!

dan heb je geen last van een boom die mischien niet goed past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:56

Wat is je te besteden budget Nor? En welke discipline wil je gaan rijden, op wat voor paard?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:40

Je kan als je niet veel geld hebt beter een goed tweedehandszadel kopen als een slecht goedkoop nieuw zadel. Helaas zal een zadel van verantwoordelijke kwaliteit altijd geld kosten.
Het allerbelangerijkste is dat het zadel GOED PAST!! Lees Westernzadelkunde hoe je dat kan zien.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 00:33

mirgino schreef:

nee dat wil ik niet heb dan het idee als ik eens hard galoppeer met me paard dat ik er dan zo af kukel Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 00:34

Sonja schreef:
Wat is je te besteden budget Nor? En welke discipline wil je gaan rijden, op wat voor paard?

ik wil trail gaan doen en gewoon lekker buitenritjes maken.
mijn paard is een kruising tuiger x quarter

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:45

Nor schreef:
mirgino schreef:

nee dat wil ik niet heb dan het idee als ik eens hard galoppeer met me paard dat ik er dan zo af kukel Haha!

Haha! Whoosh! Haha!
nou ik kan zeggen dat dat reuze meevalt!
ik heb er een paar x mee gereden en de singel zat ook nog te los Bloos maar hij blijft echt mooi liggen.
maar je moet het wel fijn vinden ,ik rij veel liever op mijn boomzadel maar mijn bijrijdster vind het boomloos het einde Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:49

@Nor: heb je al eens op een boomloos zadel gereden dan?? Dat je deze mening hebt.
De meesten vinden het zadel juist 'vaster' zitten als in een zadel met boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:59

Nor schreef:
Sonja schreef:

En hoeveel mag je zadel ongeveer kosten? (ik heb namelijk laatst een collega heeeeeel veel informatie zitten geven, toen ik er na een uur achterkwam dat het niet meer dan 150 euro mocht kosten Haha! )
Aan de foto's in je profiel te zien (leuk dier trouwens!) heeft jouw paard aardig wat schoft. Dit is iets om absoluut rekening mee te houden.
Verder hoef je voor trail en buitenritjes dus geen heel speciaal type zadel te hebben. Criteria worden dus vooral: goed gevoel voor de achterbenen (absoluut nodig om lekker trail te kunnen rijden ivm achterwaartse en zijwaartse manouvres en voelen wat je paard doet), comfortabel zitten en lekker kunnen lichtrijden (?) voor als je lange ritten wilt maken.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:51

Nor schreef:
Sonja schreef:

En hoeveel mag je zadel ongeveer kosten? (ik heb namelijk laatst een collega heeeeeel veel informatie zitten geven, toen ik er na een uur achterkwam dat het niet meer dan 150 euro mocht kosten Haha! )
Aan de foto's in je profiel te zien (leuk dier trouwens!) heeft jouw paard aardig wat schoft. Dit is iets om absoluut rekening mee te houden.
Verder hoef je voor trail en buitenritjes dus geen heel speciaal type zadel te hebben. Criteria worden dus vooral: goed gevoel voor de achterbenen (absoluut nodig om lekker trail te kunnen rijden ivm achterwaartse en zijwaartse manouvres en voelen wat je paard doet), comfortabel zitten en lekker kunnen lichtrijden (?) voor als je lange ritten wilt maken.
[/quote]

ja hij heeft heel veel schoft idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:11

Dat is bij ons de reden geweest dat we voor Leonardo (Kwpn) een maatwerkzadel hebben gekocht. We bleken ontzettend veel mazzel gehad te hebben met ons eerste zadel voor hem wat dus voldoende ruimte op de schoft had. Alle standaardbomen van onze zadelmaker bleken veel te laag te zijn voor hem.

Wij hebben nu dus een Garland liggen met veel schoftruimte waar we niets mee doen. Mocht je daar interesse in hebben, dan kun je Dick (= ook username) een PBtje sturen. Ik weet niet of hij het wil verkopen en zo ja voor hoeveel; maar voorwaarde zal zowiezo zijn dat het door een betrouwbare partij gepast wordt op je paard met een malletje oid.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:45

hey bedankt zal ik ff doen.
maar het word dus wel goed met malletje gepast?
want ik wil de rug van me paard niet verkloten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:14

Dat is de enige manier waarop je d'r nog IETS van kan zeggen Nor. Het is een gekocht zadel, waarvan never nooit niet meer te achterhalen is welke boom er in zit. Een deskundige partij zal met een pasmal in ieder geval nog wat kunnen zeggen. Maar voor de duidelijkheid: dat zijn wij zelf dus niet. Het enige wat wij zelf kunnen doen is zien of het voldoende schoftruimte heeft, kijken of het voor het oog* goed aansluit op de rug en of het niet 'rockt'...

* 'bridging' zien we dus al niet bijvoorbeeld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:16

Bridging is vaak met een niet te dikke pad en een beetje in het zweet rijden goed op de rug te zien.
Of je paard niet al te goed poetsen en een lichte pad er onder geeft vaak ook een duidelijk beeld van de ligging van het zadel.

Maar het blijven hulpmiddeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:23

Vroegah Knipoog met dressuurzadels deden we dat idd ook. Smeerden we wat as van de hooiverbranding (deden we toen gewoon nog op eigen terrein) op de rug van het paard, dan een witte luier onder het zadel, zadel erop en rijden maar. Kreeg je een keurige afdruk van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:25

Dus waarom zou dat bij western niet werken Lachen

Dick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:09

Omdat zelfs een dunne pad al een aanzienlijke invloed kan hebben op zweetplekken, doordat bijvoorbeeld een deel van de pad nét even wat meer lucht doorlaat / absorbeert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:04

Dat kan dan alleen maar als óf het zadel scheef is (óf het paard), óf de ruiter de boel scheef belast.
Als de pad verder schoon is en vrij van stoffen die een ongelijke afdruk zouden kunnen bewerkstelligen (vet bijv.), dan zou het IMO ook gewoon moeten werken.

Edit: ik ga wel uit van een goede pad natuurlijk, geen half versleten ding Knipoog
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 31-12-06 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:06

Dick schreef:
Omdat zelfs een dunne pad al een aanzienlijke invloed kan hebben op zweetplekken, doordat bijvoorbeeld een deel van de pad nét even wat meer lucht doorlaat / absorbeert.

dat is een goeie Dick.
een AANZIENLIJKE INVLOED KAN hebben.
En er word helaas teveel met oude versleten niet meer deugende pads gereden.