[WN] staartriem aan westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

staartriem aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 16:28

Een rare vraag misschien. Maar is het mogelijk om een staartriem aan een westernzadel te maken?

Tarqsgirl

Re: staartriem aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:07

Jazeker, heb er zelf ook één.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:51

Als je er een ring voor het zitten is het mogelijk. Vraag ik me dan weer af waarom zou je dat willen Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:56

Ik geef het eerlijk toe, voor de lol. En misschien voor als we eens hélé steile duinen afgaan. Daarvoor komt er ook een voortuig. Bij heel extreem werk kan het beste zadel een beetje schuiven. vooral als je verder niet te strak aansingelt.

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:47

Zelf weten natuurlijk, anders kun je een ring laten zetten aan de achterkant van je zadel?? Maar ik heb het niet zo op staart riemen, lijkt me nooit lekker zitten op zo'n gevoelig plekje, misschien een achtersingel of borsstuig een optie?? alhoewel deze nie geschikt zijn om een slecht passend zadel op zn plek te houden.

aafkeB, heb je een foto van je staartriem? hoewel ik er geen voorstander van ben, ben ik toch nieuwgierig hoe dat eruit ziet op een western zadel... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:31

Voor een zadeltje met een klein kind erop vind ik een staartriem nog kunnen, maar voor dit gebruik..... Bloos

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:45

Was al bang dat er natuurlijk reacties zouden komen van passend zadel enz. En eerlijk gezegd wanneer ik dit zou lezen zou ik dat zelf ook denken. Koop een passend zadel. Met dit zadel ben ik dit jaar nog in frankrijk geweest op trektocht en geloof me daar was het best stijl. Volgend jaar wil ik in polen gaan rijden het Tatra gebergte. (als ik dat durf tenminste) Maar ik geloof dat ik een paard heb dat gewoon geen passend zadel voor te maken of te vinden is. Het past wel maar door buiken en geen schoft gaat elk zadel aan de wandel en in een stevig galop zit ik met dit zadel op de hals en voor zulke gevallen dacht ik is misschien een staartriem een oplossing. Oh ja heb natuurlijk nog meer zadels voor dit geval zoals een dit jaar gloednieuw gekocht roc classic op maat gemaakt zadel. Equiflex orthoflex en continental en crates hebben er al opgelegen. En natuurlijk een barefoot met goede pad. Engels zadel zijn ook al inclusief zadelmaker langsgeweest. Zadels van de firma trektochtzadelmakers hebben de rug van mijn paardje ook al gezien. We zijn pas 2 jaar bezig. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:52

Maar dan kun je toch niet letterlijk je hele probleem aan dat beest z'n staartwortel hangen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:12

Haha! was eigenlijk wel benieuwd hoe dat zou werken. Scheelt het is een arabier wanneer ie zijn staart over de rug doet zit ik alsnog op zijn hoofd. Clown

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:17

Lol Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:18

Bij stevige klim/daalpartijen kan een borsttuig/staartriem idd helpen de boel op zijn plaats te houden, want dan kan een goed passend zadel ook gaan schuiven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:40

Maar gewoon 'bij een stevige galop zit ik op de hals' lijkt me toch op een niet passend zadel te wijzen. Dat je bij een 60 graden helling naar beneden met je zadel in z'n nek zit, kan ik me voorstellen, maar gewoon in galop (stevig of niet) lijkt me dat toch niet goed, en dus nogal pijnlijk voor je paard om dat dan met een staartriem op te vangen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:48

je zegt dat je alle mogelijke zadels er op hebt gehad en niks bleef goed liggen. heb je al eens gedacht aan een build-up pad?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:59

Ik ga er natuurlijk wel van uit dat een zadel goed past. Wij maken heel zelden ringen voor staartriemen aan zadels, maar het kómt wel voor.
Ik heb de mijne nog niet af. Mijn zadel is nog maar net af. en de mijne past naturlijk optimaal. En ik ben een kunstenaar en ik heb er peizier van mijn zadel zo compleet mogelijk te maken.
Een staartriem is voor hele extreme afdalingen, waar het beste zadel wel eens naar voren kan glijden. We gaan er ook vanuit dat er maar een hele lichte druk op de riem komt. Eigenlijk zoiets als een borsttuig. Alhoewel je volgens mij bij extreem terrein eerder een borsttuig nodig zal hebben. In nederland heb je dat eigenlijk niet.
Jullie hebben vast allemaal een hele steile helling genomen, dat kan je paard het fijnste in stevige harde galopsprongen. Op een borsttuig komet op dat moment een beetje druk als het goed passende zadel op dát moment onder de extreme beweging naar boven, naar achteren gedwongen wordt. Maar de bedoeling is niet dat het zadel zwáre druk op borsttuig of staartriem uitoefend.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:57

Ben al 2 jaren op zoek. En dat wil zeggen, zadelseminars volgen en zadelpasservices langs laten komen. (meerdere). Kale boom erop daarom heen zadel laten maken. Het is geen onkunde van de zadelverkopers passers. Mijn paard is gewoon onmogelijk rond met een buik die raar loopt. Driepunts singelbevestiging niets helpt. Weet ook niet hoeveel druk er op de staatriem zou komen te staan. Maar dat zou makkelijk te meten zijn met die dingetjes die je ook aan de teugels maakt om te kijken met hoeveel kracht je rijd. En verder kan ik natuurlijk de spieren rond de staartriem(net geleerd) gaan trainen Nagelbijten / Gniffelen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:31

Dinopino, je doet wel geweldig je best, aan jou alleen maar lof, dit is wat ik geleerd heb; Een zwaarder zadel, bv een trail met wat grotere skirts ligt over het algemeen stabieler op ronde paarden. Om die reden leggen sommige trainers in Amerika juist een zware roper op een jong paard in het allereerste begin, een zadel dat schuift of opwipt is voor een jong paard veel irritanter dan een zadel dat wat zwaarder is, maar stabiel ligt. Zeggen zij dus, ik heb zelf niet honderden paarden ingereden.
Maar goed Willem (mijn baas) zegt altijd dat je niet zo moet zeuren over een paar kilo meer, en dat in zijn ervaring een zwaarder zadel dus veel stabieler ligt, vooral op paarden met een ronde rug en weinig schoft.
En Wim heeft het vak 30 jaar geleden geleerd en meer dan 250 zadels gemaakt.

Ga jij met je eigen paard zulke spannende reizen maken? Dat zou ik ook wel willen!!! Juist om die reden dacht ik dat ik toch maar een ring voor een staartriem aan mijn zadel moest maken. Wat Wim trouwens ook een beetje onzin vond.