[WN] Nieuw zadel: Knop kapot! Weg waarde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marl1tje

Nieuw zadel: Knop kapot! Weg waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 23:20

Stel: Je koopt nog geen jaar geleden een nieuw westernzadel, geen goedkoop merk, voor meer dan 1300 euro. Het past goed en je paard loopt er goed onder. Je rijdt er nog geen 20x mee en opeens bij het opstappen breekt de knop. Je bent op dat moment niet zo slim om meteen terug te rennen naar de verkoper, vervolgens verkoop je je paard wegens allerlei omstandigheden en nu wil je je westernzadel verkopen.

Is het zadel nu nog wat waard?

Of eerst maar laten maken en dan proberen te verkopen?

Of toch alsnog terugaan naar de winkel waar je het zadel gekocht hebt en eisen dat zij het herstellen?

Wat zouden jullie doen?!?

En nee, dit is mij zelf niet overkomen, maar een kennisje van me, die toevallig niet op bokt zit, maar wel erg met dit probleem in haar maag zit!
Laatst bijgewerkt door Marl1tje op 25-11-06 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Re: Nieuw zadel: Knop kapot! Weg waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:21

alsnog terugaan naar de winkel waar je het zadel gekocht hebt en eisen dat zij het herstellen.. zou ik doen;)

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 23:22

x_Marr schreef:
alsnog terugaan naar de winkel waar je het zadel gekocht hebt en eisen dat zij het herstellen.. zou ik doen;)

Ja dat was mijn eerste reactie ook, ik denk dat ze dat ook maar moet doen. Ik kan me echter wel voorstellen dat ze dat een beetje eng vindt, het zadel is inmiddels al bijna een jaar geleden gekocht...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:34

Eén jaar is de wettelijke termijn waarbinnen je mag verwachten dat iets heel blijft en de leverancier dus aansprakelijk kunt stellen voor reparatie c.q. vervanging.
Het was handiger geweest als ze hier sneller mee was terug gegaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:35

En ook ná die termijn van een jaar kan je aannemelijk maken dat de knop van een zadel niet af hoort te breken en dat dit onder garantie moet vallen. Zadels gaan nl langer mee dan een jaar, en dergelijke 'slijtage' is niet normaal. Een fabrikant mag zich niet zomaar er van af doen met de opmerking: sorry mevrouwtje, de garantie is nét gisteren verlopen, bij duurzame artikelen (zoals een zadel).

Wel moet je kennis aannemelijk kunnen maken dat ze er geen koe aan gehangen heeft gehad, de keer voordat de knop afbrak (tenzij het daadwerkelijk een roper zadel is, dan moet je er zélfs een koe aan kunnen hangen, daar zijn die zadels tenslotte voor ontworpen). Maw, je moet het zadel 'normaal' gebruikt hebben, voor het doel waarvoor het gebouwd is.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:18

De grap is dat er amper mee gereden is, laat staan dat er koeien aan gehangen hebben... Knipoog Het is een reiner, waar eigenlijk helemaal geen reining mee gereden is, alleen basisoefeningen, verder is ze met het desbetreffende paard niet gekomen.

Ik heb haar aangeraden gewoon terug te gaan naar de winkel. Het is inderdaad jammer dat ze dat niet meteen gedaan heeft... Ik hoop maar dat het alsnog lukt!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:22

Het is een kennis van je zeg je? Als ze niet alleen durft, kun jij misschien mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:29

De te verwachten gebruikstermijn van een zadel is veel langer dan een jaar. Een jaar garantie op zoiets gaat derhalve niet op. Echter, je zal denk ik als gebruiker wel aan moeten kunnen tonen dat je het fatsoenlijk gebruikt hebt, en dat zal niet meevallen. Als jij bv elke dag het zadel op de knop laat ketsen als je 't op de grond laat vallen, dan is dat geen normaal gebruik.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:11

Sonja schreef:
De te verwachten gebruikstermijn van een zadel is veel langer dan een jaar. Een jaar garantie op zoiets gaat derhalve niet op. Echter, je zal denk ik als gebruiker wel aan moeten kunnen tonen dat je het fatsoenlijk gebruikt hebt, en dat zal niet meevallen. Als jij bv elke dag het zadel op de knop laat ketsen als je 't op de grond laat vallen, dan is dat geen normaal gebruik.

Ik weet zeker dat dat niet gebeurd is, maar ja, hoe maak je dat 'hard' tegenover de verkoper. Dat geldt niet als het binnen de 'normale' garantietermijn van een jaar gebeurt toch? Nou dat is het geval, dus ze moet gewoon deze week teruggaan naar de winkel...

LilianR schreef:
Het is een kennis van je zeg je? Als ze niet alleen durft, kun jij misschien mee?
Dat ben ik wel van plan ja... Maar bedankt voor de tip!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:14

ik zou inderdaad ook terug gaan. vragen kan altijd.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:17

Terug gaan *LOL* !

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:16

Ja, want nee heb je en ja kun je krijgen Clown

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:36

Altijd proberen, en beter om met z'n tweeën te gaan, je voelt je veel zekerder.
Eigenlijk zou dat niet moeten kunnen gebeuren ook niet na meerdere jaren. Misschien vangen we geen koeien in, maar we verwachten van een westernzadel toch minstens 10 jaar gebruik.