Ik heb een vraag wat betreft montana zadels(western) Wat zijn jullie ervaringen ermee? Zijn ze in jullie ogen degelijk? Hoe zit het met de pasvom op een niet quarter maar een paard dat een medium boom heeft bij kieffer zadels. Volgens de verkoper kon ik het best op mijn paard de full quarter kopen. omdat dat zeker breed genoeg is(en de schoft boven niet mag raken) Het moet hier dienen op een gezette bwp merrie(weinig schoft zwaar geschouderd),op mijn halfbloed arabier weinig schoft goede schouderparij,heb nog een halfbloed met iets fijner type(3 jaar oud) ik zou op hem een dik uitgesneden deken leggen(schoftuitsparing) En mijn highland pony stevig gebouwd(dunne pad)
klopt het ,ik heb het op mijn verschillende paarden gelegd en moet zeggen dat op die wijze geen enkele schoft gekneld raakte(minimum twee vingers op de bovenkant van de schoft vrij)
Het zou me verbazen moest dit zadel op alle vier de paarden goed passen. Een opvullend dekje zal er niet aan helpen, zou een goede zadelmaker/passer laten langskomen als ik jou was.
Over de zadels van Montana kan ik niets zeggen want heb nog nooit met één gereden.
het is zo dat mijn kieffers (heb een wien dl en een munchen veelzijdigheid) beiden gepast zijn door zeer goed zadelmaker en beiden exact de zelfde wijdte van kamer hebben. Deze kieffers zijn gepast op zowel de bwp en de twee halfbloeds,maar niet op mijn highland,daar zijn ze volgens mij te smal voor. Maar ik heb met mijn western zadel bij die met fijner type wel maar twee vingers,bij de andere 3 en bij de highland met dun dek,drie. Vandaar mijn vraag,hoeveel vingers moet je met westernzadel hebben om goed te liggen. Heb vroeger ook wel met western zadels gereden,maar toen was ik al tevreden als het zadel vrij lag aan de schoft. Let wel ik heb eigen pony's en paarden van mijn twaalf jaar,en heb nog nooit drukplekken of schuurwonden gehad en nochthans reed ik vaak 30 km en meer.
Volgens mij ligt het zadel goed,maar als iemand foto'd of een link heeft die speciaal over het aanpassen van western zadels gaat ,zou je me zer blij maken.
Het lijkt mij ook stug dat 1 zadel op 4 verschillende ruggen zou passen.
Ik zou je adviseren er een goede en betrouwbare zadelmaker/verkoper bij te halen.
Misschien dat je trainer je ermee zou kunnen helpen, of heb je geen westernles?
In principe moeten er 2 vingers tussen de schoft en het zadel kunnen als je erop zit. Ook moet je aan de voorzijde van het zadel een hand tussen zadel en paard door kunnen halen ivm bewegingsvrijheid bij de schouders.
Ik raad je aan om er een goede professional bij te halen en niet zelf te gaan hobbyen.
Een westernzadel is geen engels zadel. Ik kan zelf niet zien of een zadel goed past of niet, maar er komt toch heel wat meer bij kijken dan enkel de twee vingers tussen de schoft en het zadel. Zou er toch een professional naar laten kijken, het gaat niet enkel om drukplekken of niet, maar ook om ergere rugproblemen die kunnen optreden als lange tijd een slecht passend zadel wordt gebruikt.
As je graag met één zadel op alle vier de paarden wil rijden kan je misschien eens een boomloos overwegen.
Ik zou sowieso geen dun dekje onder een westernzadel willen hebben. Een goede pad hoort maximaal ingedrukt minimaal 2 cm dik te blijven om voor voldoende demping te zorgen.
Buiten de breedte van de schouders en de hoogte van de schoft is ook de vorm van de rug (ovale of ronde ribbenkast) zeer belangrijk voor een prettige ligging op de rug.
Bedankt voor jullie advies! Ik neem geen western les,heb wel een zeer bekwaam en gediplomeerd lesgever in de engelse rijkunst om het zo te noemen(dressuur) Het westernzadel is om bosritten mee te maken,mijn oud westernzadel(was een kingseries) die heeft op twee paarden gelegen(de bwp en de halfbloed met weinig schoft) Daar heb ik nooit problemen mee gehad,maar het zadel was al vrij oud en aan varvanging toe,de boomwijdte stond er niet in dus hebben we de afstand tussen de binnekanten vergeleken alsook de hoogte van de boom.
Wat mijn grootste vraag is,als het te breed is ligt het toch op de schoft? En als het te smal is kan je er dus geen hand tussen krijgen aan de voorkant? Klopt het? En als het te smal is ligt het dan niet extreem hoog??
ps het dunne dekje dat ik noem is een zuiverwollen westerndeken die dubbel gevouwen moet worden en is dan twee cm de dikke die ik heb is ingedrukt nog 4 cm
Ik denk als hij op één paard slecht past dat het mijn driejarige zou zijn. Hij is wat fijn gebouwd. ,Maar ik zal voor de zekerhied eens raad vragen bij een andere zadelmaker. Tips om op te letten bij het passen zijn nog steeds welkom. Heeft iemand foto's van een perfect passend zadel. Vooral het voorzicht. Groetjes
ps het dunne dekje dat ik noem is een zuiverwollen westerndeken die dubbel gevouwen moet worden en is dan twee cm de dikke die ik heb is ingedrukt nog 4 cm
Een westernpad die dubbel gevouwen moet worden? Ik denk dat je een blanket bedoelt. En die word eigenlijk alleen over een normale of neopreen pad gebruikt.
Over pads en blankets, een dubbel gevouwen blanket lijkt mij niet voldoende, wij adviseren een eenvoudige blanket wel onder een customzadel. Een dikkere pad is dan niet goed omdat het zadel, wat optimaal past, te ver van de rug komt te liggen,wat niet goed is. Ook heeft een custom echte schapenwol, wat voor demping zorgt. Een fabriekszadel heeft fleece, wat geen enkele demping heeft, en ook past de boom van een fabriekszadel goed, maar meestal niet zo optimaal als een custom. Maar dat is niet schokkend of zo, ik wil niet zeggen dat een fabriekszadel niet goed is, er zijn alleen verschillen. Om deze redenen moet je bij een fabriekszadel wél een dikkere pad gebruiken, en ik ben het helemaal met Dubbeldun eens: hij moet óók dik zijn als je hem tussen je vingers indrukt. Een neopreen tussen een blanket in vind ik zelf heel mooi: alle voordelen van neopreen, en een blanket. Vilt vind ik ook goed, ik houd niet van kunststof; ik vind dat het bij wrijving erg heet wordt, en het neemt niet eens zweet op! Maar hier heeft iedereen zijn eigen ervaringen en voorkeuren.
Ik heb dus die dubbele wollen deken(100% echte wol) heb daar vroeger meer dan 5 jaar intensief mijn pony mee gereden met westernzadel en hij had nooit drukkingen,hij lag er alleen onder maar dubbelgevouwen(wel dikke wollen deken) Het andere deken dat ik heb is een zeer dikke wollen uitgesneden pad(schoftuitsparing) zo heb ik er drie,het zijn die die je waarschijnlijk aanraad op een fabriekszadel. Dan heb ik nog één maar dat is een goedkoop rommeldekje van 30 euro. Ik vind het maar prut,dus als het al eens gebruikt werd was dat boven op de wollen deken.
Dan had het net genoeg dikte.
Nogmaals bedankt voor je uitleg,ben al veel wijzer geworden. Zal dus aleen rijden met dikkre pads.