[WN] Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 13:05

Gezien het eerdere nu gesloten topic waarin helaas niet verder gegaan kon worden op een ontstaan vraagstuk, maar een nieuwe;

Graag hoor ik meningen en ervaringen van mensen die een nieuw zadel gekocht hebben.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat het een goed passend zadel was.

-Lag het stil op je paard met rijden, of schoof het alle kanten op (Kon je moeilijk je balans houden in de bochten of bij een zijsprong.)
-Heb je eerder met dat paard last gehad met bestaande zadels met schuiven.
-Werd dat er bij verteld toen je het nieuw kocht.
-En zo ja hoe lang duurde dat.
-Heb je hierover kontakt gehad met de verkoper.
-En hoe was de afhandeling.

Jos

Re: Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:17

ik heb meerdere keren een nieuw zadel gekocht
dat goed pastte op de paarden waar ze voor bestemd waren
nooit last gehad van schuiven ook niet de 1e keren.

het waren merk zadels o.a. circle Y, Bob's Todd Bergen reiner, Bob Loomis, Cattleman

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:19

Hm, ik heb eerder last gehad van een zadel wat schoof... zadel was op advies van een trainer aangeschaft omdat *een bepaald merk* altijd past.
Na problemen met lopen en een narrig paard op zoek gegaan naar ander zadel. Bij andere verkoper verschillende zadels op paard gepast, ook mee gereden. Uit eindelijk zadel gekocht wat wel pastte, althans, waar het paard normaal mee kon lopen.
Het eerste zadel bleek te groot te zijn...
Met het nieuwe zadel was het glijden ook geen probleem meer..

Eerste verkoper is geen contact meer mee opgenomen, wat die dus gedaan zou hebben weet ik niet.

Rijden op een schuivend zadel is levensgevaarlijk (sprak zij uit ervaring... )

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:23

Een zadel hoort niet te schuiven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:29

Mijn zadels schuiven alleen als ik te slap aansingel (ik singel altijd minimaal strak aan, wil dat m'n paard zo vrij mogelijk kan ademhalen, is tijdens Endurance best wel belangrijk). Meestal kan er ruim een hand tussen, en dan schuift mijn zadel zelfs niet met opstijgen. Ik krijg regelmatig te horen op wedstrijden: uh, je zadel zit los, wil je dat echt zo los hebben? Ja dus Clown

Ik heb verscheidene zadels gehad, bij verscheidene paarden, eerste kocht ik nieuw, 15 inch roundskirtje op een 'apple belly' model Arabier: rond van kop tot kont dus. Kon ik zonder singel mee rijden, als ik wilde.
Tweede zadel (Continental Equiflex met butterfly) tweedehands gekocht bij Evelien op vrij brede Arab met matige schoft, ging prima, later op smallere Arab met meer schoft bleek-ie te breed, maar schoof niet. Ingeruild bij Country Mill voor opnieuw een Continental Equiflex, maar dan met smallere boom, en ditmaal een nieuwe: geen schuifproblemen.
Laatste aanschaf de OF van DD: ligt prima op redelijk brede Paso-zonder-schoft. Wil wel vrij snel scheefzakken met opstappen dankzij mijn losse aansingelpraktijken, maar verder geen problemen.

Ik zit verder zelf snel scheef, dusdanig scheef dat ik mijn linkerbeugel een tijdlang standaard gewoon een gat langer heb gedaan om gedwongen te worden gelijke druk op de beugels te houden. Dit trucje werkte overigens zo goed dat ik tegenwoordig weer met gelijke beugels rijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:34

Rijden op een schuivend zadel is inderdaad levensgevaarlijk. Daar kan ik ook van meepraten. Als een zadel in galop (hoe strak ook aangesingeld) opeens een zwiep maakt en aan de zijkant eindigt moet je maar hopen dat je paard braaf genoeg is om er niet vandoor te gaan als gevolg van die schuif en dat je zelf op tijd genoeg op de grond bent om het er zonder kleerscheuren af te brengen. Het is me 1x overkomen met een geleend zadel. Nooit meer ga ik op zo'n zadel zitten ik wil niet dood.

ik heb verschillende nieuwe zadels gehad. Geen van die zadels moest 'ingereden' worden om te blijven liggen op de rug van mijn paarden. Niet mijn dressuur zadels. Niet mijn westernzadels.

Vorig jaar was duidelijk dat mijn oude westernzadel niet meer paste. Omdat mijn paard in het halstertouw beet bij het zadelen. Er moest een nieuw zadel komen. En vanaf het begin dat ik een nieuw zadel had, bleek dat gedrag als sneeuw voor de zon te verdwijnen en mijn paard duidelijk makkelijker liep, ruimer liep en meer lengtebuiging had.

Bij de aanschaf van het nieuwe zadel heb ik ook geruime tijd kunnen rijden om te proberen. En kreeg ik de melding dat als het toch niet goed lag ik het kon ruilen. Een paard dat loopt en verzamelt draagt een zadel immers anders. Ik heb zeker niet het advies gehad met een andere pad en singel te rijden omdat mijn zadel nog ingereden moest worden en dus zou kunnen schuiven. Het heeft vanaf het begin gewoon goed gelegen. Dit zadel betreft een continental equiflex.

Dat geldt ook voor het nieuwe zadel van Barbie. Dat is een Crates reiner en ook hier geldt: het inrijden betrof de stand van de fenders en het kraken. Maar het heeft nooit anders gelegen op Barbie dan het nu ligt en het heeft zeker nooit geschoven. Barbie heeft vrij weinig tot geen schoft.

Ook het zadel van de haf van een vriendin schuift slechts marginaal. Na een roll back o.i.d. moet je even wat druk op de andere beugel zetten om het weer helemaal recht te krijgen. De haf is absoluut rond en heeft geen schoft.

Mijn mening is dat een zadel dat ook nog maatwerk is niet zodanig ingereden moet worden dat er sprake is van:

1. een levensgevaarlijke situatie voor de ruiter vanwege het risico ernaast te liggen.
2. een zeer nare ervaring voor een (jong) paard, die zich duidelijk niet vrij beweegt met het nieuwe zadel.

Als bij reclamatie en beroep op de garantie dan eerst wordt aangegeven dat ruiter met een andere pad en singel moet rijden (iets wat meermalen juist is aangegeven als voorbeeld van volkomen foute zadelverkopers) en daarna wordt aangegeven dat er sprake is van een dominantieprobleem, dan is mijn beeld van het geheel dat het schuiven van een zadel wel heel makkelijk wordt afgedaan. Als daarna als argument wordt aangehaald dat het zadel niet is ingereden en daarom schuift... dan heb ik gerede twijfels bij de argumentatie.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:35

Alle zadels die ik tot nu toe heb aangeschaf (helaas zijn dat er veel Knipoog ) hebben allemaal nog nooit geschoven. Ondanks dat deze zadels allemaal andere problemen gaven heb ik er nog nooit mee naast gehangen oid.
Zelfs de boomloze Barefoot waar ik nu tijdelijk mee rijd, kan ik gewoon aansingelen en opstappen zonder schuiven. Ik hoef het zadel niet enorm aan te snoeren om gewoon te kunnen rijden.
Ook toen dit zadel nieuw was bleef het exact hetzelfde liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:49

Van de vier westernzadels die wij tot nu toe nieuw aangeschaft hebben, heeft er niet een geschoven. Het betreft 3 standaardzadels (1 Divoza Haha! , 1 Garland trailmodel, 1 Bighorn reiner) en 1 custommade (Vaquero).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-06 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:51

Ik heb een tonnetje ronde haflinger,en nu die net geschoren is,met opstappen voel ik het zadel wel een beetje mee hangen,maar echt schuiven in de vorm van andere kant op liggen,
nee daar heb ik geen last van,
En dat hoort ook niet lijkt me!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:10

Wij zijn nu bezig met ons 6e zadel(nouja eigenlijk nog met de 5e en 6e) ik kan me niet herinneren dat een van de zadels ooit het probleem *schuiven heeft gehad.
de eerste zadels waren van de divoza (Geen super kwaliteit maar wel passend.)
na een hand made cutting zadel en een zadel van Billy Cook ben ik begonnen met een Garland en (na een poging een custom made aan te schaffen)toen overgestapt naar Westwood en ook ons tweede zadel op dit moment is weer een Westwood geworden.
Het aantal zadels ging gepaard met meer dan hetzelfde aantal paarden en op geen enkel paard heb ik het schuif fenomeen mogen meemaken.

Dus mag ik er van uitgaan dat een zadel niet hoort te schuiven Cool

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:16

Mijn zadel schoof niet toen het nieuw was, sterker nog, zelfs met losse singel ligt het als een huis.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:24

Beste mensen,

Alvorens ik jullie mijn "verdediging" geef (zoals ik reeds gisteren wilde, maar niet meer mocht/kon) even een uitleg over onze zadels en een vraag.

Uitleg.
Onze zadels worden gemaakt op een perfect passende boom (daarover in mijn verweer meer). Vervolgens wordt het zadel (net als alle "handmade" zadels) op een standaard werk-bok gemaakt. De skirts hebben dus niet de vorm van het paard (dit heeft niets met pasvorm te maken, maar met aansluiting: pasvorm wordt alleen en uitsluitend bepaald door de boom IN het zadel). Onder het zadel komt echt schapenvach, dat bovendien hoogpolig is. Dat schapenvacht is een hele goede demper en vochttransporteur, maar heeft de eerste weken (afhankelijk van het gebruik) de neiging om te knikken/schuiven. De haren moet eerst plat gereden worden. M.a.w. een handmade zadel moet ingereden worden, net als mijn goede - perfect passende- vol leren schoenen van "van Lier" (die passen perfect, toch heb ik de eerste week blaren).

Vraagje:
Tel op: Een rond paard zonder schoft + een paard dat altijd onder een dek loopt en perfect gepoetst wordt (dus spiegelglad) + een singel zonder weerstand + een pad zonder weerstand + een nieuw zadel met skirts die nog niet aansluiten op het paard + schapenvacht dat nog alle kanten op veert + een ruiter die evenwicht zoekt + een paard dat evenwicht zoekt = Weet je het antwoord? Goed dan mag je verder lezen.....

Mijn verdediging:
In mei 2005 heb ik een opdracht gekregen om een zadel te maken. Bij het inmeten heb ik geconstateerd dat een Ralide A-Fork boom perfect op het paard paste. Als je nu twijfelt aan mijn oordelingsvermogen m.b.t. zadelbomen, moet je nu dus stoppen met lezen, want dan heeft dit verhaal voor jou verder geen zin. Al mijn (vele) andere klanten hebben daar geen twijfels over en –minstens net zo belangrijk - ook mijn eigen paarden zijn zeer tevreden; dus lees maar door.

In juni 2005 heeft de klant laten weten de bouw “on hold” te willen zetten. Een deel van het zadel was toen al gemaakt. Uiteindelijk is de bouw van het zadel weer herstart in maart 2006. Omdat ik wist dat de klant liever een ander model zadel had willen hebben (destijds geen finance voor een ander model) en ik op dat moment net een ander passend model had ingekocht, heb ik de klant aangegeven, gratis die andere boom te willen leveren (en dus deels opnieuw te beginnen) SERVICE 1. Om er zeker van te zijn dat de hele zaak goed paste, ben ik vervolgens met oude en nieuwe boom in de auto gestapt en naar de klant gereden (gratis). Bij controle bleek dat het paard nog exact dezelfde maat had en zowel de oude boom als de nieuwe boom perfect pasten SERVICE 2.

Vervolgens heb ik het zadel eind mei 2006 afgeleverd. Ik heb toen de klant – zoals al mijn klanten – verteld, dat het zadel moet worden ingereden. Niet de pasvorm, maar de skirts, de rigging en vooral de schapenvacht moeten zich gaan zetten (de vacht moet plat worden). Sinds kort doe ik er zelfs een instructiekaart bij. Door omstandigheden heeft de klant echter weinig op dit zadel gereden (dat is te zien) EN heeft het zadel (concho’s soldering slecht) in juli, augustus en september hier gelegen voor solderen van de concho’s (de klant kon het zadel niet afhalen en had het zadel nog niet nodig). Overigens heeft de klant zelf het zilver uitgezocht en merk/type geselecteerd; ik heb het alleen geïmporteerd(zonder er ook maar 1 cent aan te verdienen.SERVICE 3.

Ik wil ook nog even kwijt, dat ik de klant, ondanks flinke prijsstijgingen en hogere invoerkosten, de prijs van 2005 berekend heb (met flinke korting) en zowel de transport als importkosten voor het zilver heb betaald EN geen enkele marge heb berekend. Dit gewoon even om mijn “service” aan te geven. SERVICE 4

Eind oktober geeft de klant aan dat e.e.a. niet in orde is met het zadel. Hoewel onze leverings voorwaarden duidelijk aangeven, dat de service “af Venlo” is, ben ik afgelopen dinsdag voor de 3e keer gratis naar Garderen gereden om te zien wat het probleem was. SERVICE 5. Ik heb dezelfde boom meegenomen en die weer op het paard gelegd: Goed. Ik heb het zadel genomen van alle kanten gecontroleerd, en zowel de rug vrijheid als de schoft vrijheid als de schouder vrijheid gecontroleerd: Goed. Ik kon op geen enkel punt ook maar 1 bedenken kunnen vaststellen: wie dat wel kan, moge mij verbeteren.

Waar wringt nou de schoen?
Op het zadel is nagenoeg niet gereden. Het schapenvacht is niet plat. De skirts staan nog altijd net zo recht als toen het zadel bij ons van de bok kwam. Verder rijdt de klant met een singel die geen enkele weerstand heeft. Dat is normaliter geen probleem, maar in dit geval betreft het een paard dat nagenoeg geen schoft heeft, blinkt van het poetsen en de hele dag onder een dek loopt (en dien ten gevolge dus spiegelglad is). Als je nu dus uit evenwicht komt, gaat de zaak schuiven.

Ik heb het zadel met mijn singel op het paard gedaan en ben gaan rijden. Nu ben ik niet zo’n goede ruiter als Blaze , maar ik heb daar in een heel kleine bak stap, draf en galop gereden, op een paard dat weinig balans heeft. Ik heb 1 keer het zadel recht moeten trappen. Het zadel schuift. Maar de combinatie lag vaster dan het zadel van Sabine destijds, met een gelijke boom en een gelijke paard/rug. Ook die had last van een schuivend zadel, heeft 4 weken doorgereden en dat zadel ligt nu zo vast als een huis (ze gaat er mee achter de koeien aan). Normaliter schuiven mijn zadels weinig (doe navraag) maar bij dergelijke combinaties is het de 1e tijd even moeilijk. Overigens heeft de klant destijds op DAT zadel een proefrit gemaakt, zonder enig probleem. Ik ben er zelfs van overtuigd dat haar zadel met een Tuffy pad al vaster zou liggen.

De klant geeft nu aan dat het paard weerstand heeft t.o.v. dit zadel. Het zadel zou de oorzaak zijn van het slechte lopen van het paard. De oorzaak ligt m.i. niet aan het zadel, hooguit en heel, heel, misschien aan het recht trappen van het zadel. Het zadel klemt nergens, is nergens een punt van hinder en zit het paard niet in de weg. De oorzaak ligt wellicht ergens anders.

Nu wil de klant mij het probleem in de schoenen schuiven en brult iedereen, dat Sablou rommel maakt en geen verstand van zadels heeft. En de klant maar roepen hoe erg het nu met haar zadel en haar paard is gesteld. Veel poeha om een zadel, dat het merendeel van zijn korte leven op hier heeft gelegen (ik zou denken dat je je zadel meteen na reparatie op haalt, maar ik heb hem hier 3 maanden moeten afstoffen).

Eén ding is zeker; het zadel past goed op dit paard en wat de Blaze’n van deze wereld ook mogen beweren, al mijn andere klanten en hun paarden zijn blij met hun zadel en rijden er heel veel op. Ik heb de klant dus correct geleverd. En service geleverd (en niet zo’n klein beetje ook). Meer kan ik niet doen en meer kan de klant ook niet van mij verwachten. En meer zal ik ook niet doen.

Ik concludeer dus, dat er nu 2 mensen een probleem hebben. Mijn klant en ik. Alleen sta ik op het standpunt dat de klant mij onterecht in een slecht daglicht heeft geplaatst, hoewel ik mijn uiterste best heb gedaan. Als ze eerst eens een paar weken was gaan rijden, de (helaas voor dit geval) juiste singel en pad had gebruikt (stel ik haar gratis ter beschikking: SERVICE 6) en niet eerst was gaan klagen, had de zaak er heel anders uit kunnen zien.

Ik wil nog wel even kwijt, dat ik al enige tijd de indruk heb dat de klant om een andere reden niet happy is met het zadel. Misschien is hij niet geworden zoals ze had verwacht. Of heeft ze ondertussen iets beters gevonden. Welke reden het ook mag zijn, ik weet het niet, maar een nieuw zadel hier laten liggen, zegt mij genoeg. Ik heb de klant aangeboden om het zadel in te rijden SERVICE 7. Hetzelfde aanbod heeft ze gekregen van een andere Bokt lid (en ook Vaquero rijder en zeer tevreden) die het voor haar wel wil inrijden. Daar gaat de klant niet op in OF stelt allerlei voorwaarden, waar ik niet aan kan en wil voldoen, want dan ben ik helemaal het haasje…

Hoe zien Sabine en ik nu de situatie?
De klant probeerde op een “breekijzer” methode van haar zadel af te komen. Ze gaat met dit zadel ten aanschouwen van iedereen die het maar wil zien, een uurtje “schuiven”. En verder gaat ze bij iedereen die het maar horen wilde liggen klagen. Niets constructiefs: alleen maar janken.

Ik heb zelfs via de intermediair voorgesteld een eventuele koper van dit zadel (klant wil er persé van af) te helpen bij het vaststellen van de pasvorm van zijn/haar paard om vervolgens een goed advies te kunnen geven. SERVICE 8.

Ik van mijn kant heb meer dan genoeg gedaan, vind ik. En omdat ik me niet onder druk laat zetten, is dit ook het laatste woord dat ik er aan besteed, want ik heb nog heel wat zadels te maken en dit soort zaken kost het veel tijd.

Klant en leverancier zijn nu beide “pissed” , alleen ben ik nat, want al deze bla bla bla kost mij waarschijnlijk aardig wat klanten.

MVG Louis

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:28

Ik heb meerdere keren een nieuw zadel gehad, en alle keren was er geen sprake van schuiven. Ik heb niet de beste balans moet ik zeggen, en springt Jagger een keer opzij dan is het meteen 'whaaaa', maar dan ben ik degene die niet op zijn plek blijft... het zadel wel.

Jos heeft me vorige week laten weten dat ik Jagger wat te strak aansingel en daarmee uit moet kijken. Met een ruime hand tussen singel en paardenbuik wandelde ik dus vervolgens de bak in, verwachtend dat ik bij het opstijgen vast met zadel en al naar beneden zou glijden. Maar nee, geen zadel onder de buik, hij bleef gewoon netjes liggen op Jaggers rug. Was even een openbaring. Dat zadel was overigens nog vrij nieuw.

Heb je problemen met je zadel dan, DubbelDun?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:30

DubbelDun schreef:
Gezien het eerdere nu gesloten topic waarin helaas niet verder gegaan kon worden op een ontstaan vraagstuk, maar een nieuwe;

Graag hoor ik meningen en ervaringen van mensen die een nieuw zadel gekocht hebben.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat het een goed passend zadel was.

-Lag het stil op je paard met rijden, of schoof het alle kanten op (Kon je moeilijk je balans houden in de bochten of bij een zijsprong.)
-Heb je eerder met dat paard last gehad met bestaande zadels met schuiven.
-Werd dat er bij verteld toen je het nieuw kocht.
-En zo ja hoe lang duurde dat.
-Heb je hierover kontakt gehad met de verkoper.
-En hoe was de afhandeling.

toen ik een nieuw zadel ging kopen voor mijn pony kwam die man eerst met het zadel naar ons toe om hem op maat te laten maken....soms schuift hij weleens wat naar achteren maar echt last van heb ik niet.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:31

Aan sablou's lange verweer begrijp ik dat het niet met jou te maken heeft DubbelDun, laat maar Lachen Ik zie dat ik sinds ik nog maar een paar minuten per dag op bokt zit erg veel mis loop. Ik ga sablou's stuk vanavond even lezen... zo'n mega-artikel is niets voor in de pauze, dan houd ik geen seconde meer over Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 14:34

@Sablou: het verweer is duidelijk vanuit jouw kant geschreven met natuurlijk weer de nodige aantijgingen erin verwerkt.
Logisch dat dit je klanten gaat kosten... how low can you go .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:39

Ik snap niet zo goed dat een zadel waar zoveel tijd aan besteed is, toch niet goed ligt?
En dat gladde haren er iets mee te maken zouden hebben? Houden de skirts het zadel dan op zn plek?
Met zo'n dikke schapenvacht zou een pad misschien niet eens nodig zijn, of toch wel?

Overigens, alles wat als gratis service opgemerkt staat, zijn op zichzelf staande momenten. Als ik een auto koop, waarbij de dealer van alles en nog wat, uit eigen beweging, gratis pimpt en aanpast, maar het ding rijdt niet, heb ik er nog geen moer aan. Had dan die gratis service niet verleent...?

Singels en pads zonder weerstand? Voor mij gaat een hele nieuwe wereld open... nog wat om op te letten in de winkel..

Ik zou denken dat als ik 100-den tevreden klanten heb, en 1 zeikerd, dat ik dan die ene zeikerd tevreden zou stellen, om de volgende 100-den klanten binnen te halen? Maar ik ben geen zakenvrouw natuurlijk...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:39

sablou schreef:
Nu ben ik niet zo’n goede ruiter als Blaze ,
MVG Louis

Kijk Sigaar nu schrijf je de waarheid Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:44

sablou schreef:

Ik van mijn kant heb meer dan genoeg gedaan, vind ik. En omdat ik me niet onder druk laat zetten, is dit ook het laatste woord dat ik er aan besteed, want ik heb nog heel wat zadels te maken en dit soort zaken kost het veel tijd.

Klant en leverancier zijn nu beide “pissed” , alleen ben ik nat, want al deze bla bla bla kost mij waarschijnlijk aardig wat klanten.

MVG Louis

Klant heeft zich altijd opgesteld als supporter van jouw zadels. Klant zat er behoorlijk mee in haar maag. Klant heeft zich in diverse bochten gewrongen om te kijken of het aan haar lag. Of het paard toevallig onder andere zadels beter zou lopen (wat het geval was). Of met andere ruiters en het zelfde zadel beter zou lopen/een niet schuivend zadel zou opleveren.

Jouw aantijgingen naar klant geven mij als potentiele klant een naar gevoel. De vinger wijst vooral naar de andere kant. De mate waarin jij aangeeft service te verlenen en dit af te wentelen op de klant vind ik niet relevant. Het eindproduct telt. Als jij daar niets aan verdient, zegt dat iets over je ondernemerschap of de mate waarin je altruist wenst te zijn. Dat betreft het proces en door jou gemaakte keuzen. Niet de kwaliteit van het eindproduct. En al past de boom honderd keer, en als zou er sprake zijn van een heel slechte ruiter en een paard met een dermate groot dominantieprobleem dat zelfs Monty Roberts het er niet uit kan meppen... dan nog hoort een nieuw zadel niet te schuiven. En dan nog hoort een paard er fijn en ruim onder te lopen. En dat het paard ook fijn en ruim kan lopen (zij het onder een ander zadel) heb ik gezien aan foto's.

Ik vind bij een maatwerkzadel garantie de afhandeling net zo belangrijk als pasvorm. Ik heb niet de indruk dat jij die geeft als er iets misgaat. Om die reden heb ik inderdaad een door jou gemaakt zadel weggestreept van mijn (beperkte) lijstje als ik overweeg een zadel te kopen voor Wiz als hij voldoende volgroeid is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:46

sablou schreef:
De klant geeft nu aan dat het paard weerstand heeft t.o.v. dit zadel. Het zadel zou de oorzaak zijn van het slechte lopen van het paard. De oorzaak ligt m.i. niet aan het zadel, hooguit en heel, heel, misschien aan het recht trappen van het zadel. Het zadel klemt nergens, is nergens een punt van hinder en zit het paard niet in de weg. De oorzaak ligt wellicht ergens anders.

Heb jij een verklaring waarom het paard met 3 verschillende andere zadels (verschillende types BM, een orthoflex en een Wintec Engels zadel) en dezelfde ruiter wél goed en ontspannen loopt? Wat dat begrijp ik dan niet (en ik heb het met eigen ogen aanschouwd, én op de foto gezet)

En heb jij een verklaring waarom een gerenommeerde trainer het paard óók niet goed/ontspannen/soepel vond aanvoelen onder de Vaquero en wél onder de BM (daar was ik dan weliswaar niet bij, dat was 1 dag later)?

Dat het zadel schuift vanwege de wol wil ik best geloven en aannemen, maar dat staat imo los van het protest van het paard. En naar verwachting wordt het protest sterker - in niet minder - als de wol inzakt, omdat datgene wat het paard kennelijk hindert, dan nog minder gedempt wordt...

En, als laatste vraag: weet jij heel, heel zeker, dat goed passen en lekker liggen (voor het paard z'n gevoel) identiek zijn?
Ik kan me nl heel goed voorstellen dat ik een perfect passend stel maatschoenen aanschaf, maar dat die me tóch hinderen omdat ze bv een te hoge wreef hebben (wat je in stilstand niet merkt, maar pas als je gaat lopen) Heb jij bv. bekeken wat die losse boom doet in beweging?

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:50

Een nieuw of gebruikt goed passend zadel schuift NOOIT.
Anders past het zadel dus niet perfect Knipoog

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:53

Allereerst heb ik totaal geen verstand van zadels en ben totaal afhankelijk van de verkoper die mij advies geeft. Maar dit verhaal is werkelijk tenenkrommend en ten hemel schreiend dus ik reageer toch even.

Ik lees hier op bokt namelijk vaak dat de zadelmakers (de mensen met verstand van zadels) veel vergelijkingen trekken met schoenen. Nou met schoenen heb ik dus net als ieder ander wel ervaring.

Wat voorbeelden door zadelexperts:
Een zadel wat te groot is kan niet door een dikkere pad passend gemaakt worden, je trekt immers ook geen 6 paar sokken aan om je schoenen op maat te laten zijn.
Een zadel wat te klein is veroorzaakt rugproblemen netzoals te kleine schoenen voetproblemen opleverd. Voor 10 minuten is het te doen, maar beslist niet langer.

Mijn conclusie: als ik in mijn schoenen glij, dan heb ik geen goed passende schoenen. De zool kan dan wel de juiste maat aangeven, maar de schoen is dus te groot. Eventueel zouden ruwe. niet gladde, sokken een oplossing kunnen zijn, maar mijn schoenen zijn nog steeds niet passend. Ook met ruwe veters extra aansingelen helpt misschien maar even, maar na 3 maanden zijn die schoenen nog steeds te groot naar mijn idee. Met "inlopen" krimpt het namelijk niet.

Schoenen inlopen geloof ik ook niet in. Als ik nieuwe schoenen aantrek moeten ze lekker zitten, doen ze dat niet, koop ik ze niet. Overigens een schoen die volgens verkopers moet worden ingelopen knelt !! meestal. Die glijden dus niet van je voeten!

Hoe kan je dan een zadel inrijden? Volgens de zadelmakers is het de boom die de maat bepaald. Hoeveel ik ook rij op dat zadel, die boom hoort dus niet te veranderen. Het leer wordt naar mijn idee misschien wat meer meegaand, maar dat zou aan de pasvorm niets moeten veranderen lijkt mij. Het is immers de boom die de maat bepaald.

Wij hebben ervaring met 3 zadels, de eerste was een 2e hands, dus laten we die niet meetellen, die was immers "ingereden".
De andere 2, een continental equiflex en een westwood, beiden nieuw gekocht.
Op die Westwood is door de verkoper het nodige (zelf uitgezochte) zilver geplaatst, overigens ook zonder extra kosten! Oregon Trail Tackstore!
Geen van beiden waren glijdende zadels en aan het paard te merken goed passend, ook door de osteo en fysio zijn er nog altijd geen rugproblemen ontdekt. Het paard protesteerd niet en loopt beter dan met het oude (niet meer passende) zadel. Dit is overigens ook een perfect gepoetst paard dat altijd onder een dek staat, dus spiegeltjeglad.

Tot slot lijkt mij dat een zadel dat schuift levensgevaarlijk is, zeker op een nog groen paard! En dan is inrijden van een dergelijk zadel in mijn ogen een teken van levensmoeheid. Een zadel moet naar mijn idee gelijk goed liggen.

Citaat:
Tel op: Een rond paard zonder schoft + een paard dat altijd onder een dek loopt en perfect gepoetst wordt (dus spiegelglad) + een singel zonder weerstand + een pad zonder weerstand + een nieuw zadel met skirts die nog niet aansluiten op het paard + schapenvacht dat nog alle kanten op veert + een ruiter die evenwicht zoekt + een paard dat evenwicht zoekt = Weet je het antwoord? Goed dan mag je verder lezen.....

Zoals ik al zei, levensgevaarlijk dus, en alleen voor mensen die levensmoe zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:07

@ laika: briljante vergelijking Haha!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:50

Ik heb getracht jullie uit te leggen, waar het aan ligt dat dit zadel schuift. Als je dat niet wil lezen en dat niet wil inzien, dan heb ik pech.

IK HEB OP DIT PAARD / ZADEL GEREDEN, BEN NIET LEVENSMOE EN HAD OOK GEEN DOODSANGSTEN. Misschien kan ik toch beter rijden dan die Blaze (misschien heeft hij dan wel meer verstand van zadels....).

Er zijn pads die zo glad zijn als een zijde doek en er zijn ruwe pads. Verschil in schuiven? Denk het wel.

Klant heeft zich helemaal niet in bochten gewrongen (ja in de koffieklets, die "huiskamer" heet). Ze heeft amper op het paard / zadel gezeten. Nogmaals de hele handel heeft meer bij mij gelegen dan in Garderen. Dat schrijven op Bokt leuk en aardig, maar zoals je ziet waait de wind al heel snel (na 2 ritjes) uit een andere hoek.

Als je op basis van "koffieklets in een huiskamer" mij van een lijstje schrapt is dat een goede zaak. Voor zowel de potentiele koper als de potentiele verkoper. Beide een probleem minder, want ik werk liever voor mensen die eerst een degelijk onderzoek doen.

Gelukkig krijg ik ook PM waaruit blijkt dat dat soort mensen ook op Bokt te vinden zijn.

Zo dat was het (buiten een paar PM's).

MVG Louis

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:55

Oh, je leest ook in de huiskamer... Haha!
Dat heet 'delen van ervaringen', kan ook per telefoon, maar dit is makkelijker Ja

T niveau wordt steeds minder professioneel ...
Dus de klant had precies allemaal verkeerde spullen op het paard liggen qua pad/singel? Toevallig... maar zou kunnen.

K lees ook niks over een dominantieprobleem... Verward Daar moet je ook van weten, heb je vast gelezen Ja

Technisch gesproken snap ik nog steeds niet zo goed hoe skirts een zadel 'vast' kunnen houden? Maar ik ben geen zadelmaker.. Valt dat misschien nog wat toe te lichten?