Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
crazycactus schreef:@sjuutje nee idd je mag er niet mee starten, maar wel op een bosal. Maar dan alleen nog op een juniorpaard (5 jaar of jonger)
crazycactus schreef:Misschien ligt het ook aan het bit wat je gebruikt, sommige paarden houden niet van enkel- of dubbel gebroken bitjes. Anya hier op bokt bijv. die heeft een paard die liever op een stangetje loopt, die kan niet tegen het knijpeffect van een trens. Je zou op den duur eens kunnen kijken of (misschien) je instructrice verschillende bitjes heeft en kijken waar hij lekker op loopt.
Ik moet nog even een kleine nuance aanbrengen in mijn post over juniorpaarden... als je in de beginners rijd mag je dus wel op een bosal rijden op een ouder paard, maar ik weet niet op welk niveau je rijdt.
. De sidepull met een bontje om het neusgedeelte ging wel, maar daar liep hij dan zo doorheen. Mijn huidige paard rijd ik met een touwhalster. Vind ik veel fijner.
Wat ook wel leuk is om mee te rijden is het Dually halster van Monty Roberts. Werkt een beetje als een sidepull, maar veel zachter. Ik vind zo'n sidepull enorm scherp. Zeker voor paarden met een wit gezicht. Zal een beetje afhangen van paard tot paard, zeker ? Heb je al eens geprobeerd met een ongebroken bitje ? Sommige paarden hebben dat liever. Een vriend van ons heeft ook zo'n probleem gehad, en zijn quarter rijdt nu met een ongebroken rubber pelham en is daar zeer blij mee.