[WN] zadel passen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

zadel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 15:46

hoi.

ik heb ergens gelezen dat je ongeveer kunt meten wat voor maat zadel je paard moet hebben door met een buigbare lineaal, of een ijzerdraadje, langs de schoft van je paard gaat. paard moet dan 4kant staan. logisch.
maar hoe ga je dan verder? ik heb de schoft uitgetekend op een stuk papier en nu wil ik er achter komen hoe breed de boom ongeveer moet zijn, maar waar moet ik dan meten? weet iemand dat hier?

uiteindelijk moet je ook nog ontzettend goed kijken of het zadel, als het er uiteindelijk op ligt, nergens knelt of drukt, maar zo op deze manier kun je een heleboel zadels al uitsluiten omdat ze te kleine maten hebben.

graag hulp?

sablou

Re: zadel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:37

Beste Miss-Pina,
Het inmeten van een westernzadel is een zaak voor mensen, die weten waar ze op moeten letten. Hoewel je intensie waarschijnlijk goed is, lees ik in je verhaal 2x het woord "ongeveer" (ik loop ongeveer op maat 44, maar na "ongeveer" 2 uur in de 4daagse heb ik geen voet meer over....) en dat is dus al 2x kans op grote problemen.
Ga met de basis zoals ik die in je bericht lees, niet zelf aanmodderen, maar vraag een goede zadelexpert. Dat kost misschien een paar duiten, maar bespaart jouw en je paard veel blaren.
MVG Louis

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:06

sablou schreef:
Beste Miss-Pina,
Het inmeten van een westernzadel is een zaak voor mensen, die weten waar ze op moeten letten. Hoewel je intensie waarschijnlijk goed is, lees ik in je verhaal 2x het woord "ongeveer" (ik loop ongeveer op maat 44, maar na "ongeveer" 2 uur in de 4daagse heb ik geen voet meer over....) en dat is dus al 2x kans op grote problemen.
Ga met de basis zoals ik die in je bericht lees, niet zelf aanmodderen, maar vraag een goede zadelexpert. Dat kost misschien een paar duiten, maar bespaart jouw en je paard veel blaren.
MVG Louis

uiteindelijk moet je ook nog ontzettend goed kijken of het zadel, als het er uiteindelijk op ligt, nergens knelt of drukt, maar zo op deze manier kun je een heleboel zadels al uitsluiten omdat ze te kleine maten hebben.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:31

ja lil dat probeer ik er ook mee te bereiken.
wanneer ik de staat win laat ik er een aanmeten speciaal naar de wensen van pina en mij, maar ik moet het helaas eerst met minder doen.

ik zie op marktplaat tal van mensen die van hun zadel af willen. 450 of 600 euro is niet duur en het lijkt mij niet dat dat allemaal "slechte" zadels zijn. ze willen er alleen van af.
het aanbod is best groot en om dat te verkleinen wil ik graag weten waar ik nu moet meten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:42

@Miss_Pina: Waarom denk je dat er zo veel (vrij nieuwe) zadels te koop staan?
Die passen niet (meer) - hebben nooit gepast waarschijnlijk....
Wat weet je van westernzadels en de anatomie van het paard?
Hier vind je wat studiemateriaal: http://home.planet.nl/~kerkh087/infon.html

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:47

wranglerbutt, dat vind ik een beetje kort door de bocht, mijn zadel staat ook te koop. is ook vrij nieuw en past prima op mijn paard, maar ik zelf ben er om eigen reden niet tevreden mee. maar op mijn paard past ie perfect

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:00

@rachelthinka: Het gaat over westernzadels Tong uitsteken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 04:27

rachelthinka Wranglerbutt is niet kort door de bocht ze spreekt over western zadels echt de waarheid hoor.

En verder ben ik het wel met Sablou eens

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:06

Ik ben even op marktplaats gaan kijken.
Van de ruim 250 zadels die ik daar te koop zie staan is:

= 1/3 van de leverancier die stelt dat zadels nieuw niet duurder hoeven te zijn dan € 500,00
Hier zie ik ze 2e hands voor € 200,00 Bij veel van deze zadels staat dat ze 1 a 2 jaar oud zijn. NIET KOPEN DUS.....BAGGER.

= 1/3 van diverse onbekende merken. Als ik de foto's daarbij juist beoordeel, zijn ook dat zadels die ik niet zou kopen, vaak omdat de prijs niet in verhouding staat met de kwaliteit of de conditie.

= 1/3 van diverse (bekende) merken. Voor deze zadels vraagt men vrijwel altijd meer dan € 600,00 Er staan er zeker een aantal bij die goed zijn en hun vraagprijs waard zijn.

Er vanuit gaande dat je het kaf van het koren kunt scheiden, blijft dan nog altijd de vraag of je een passend zadel kunt selecteren. En daar zit 'm m.i. nou net de kneep.

MVG Louis