[WN] Wanneer ga je over op shanks?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Wanneer ga je over op shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 08:39

Zelf zijn paard en ik er nog lang niet aan toe, maar ik zou graag willen weten wanneer jullie denken dat het moment om op shanks over te gaan daar is.

En wat voor een?

Ik rij zelf nog met een dubbel gebroken bitje, laatst zei iemand: Daar moet je sjanks in hangen, veel mooier en die zijn ook in dubbel gebroken.
Heb zelf uit betrouwbare bron vernomen dat dubbelgebroken shanks ongeveer de "ergste" inwerking heeft.

Mijn eigen idee hierover is, als je paard vanzelf lekker ontspannen loopt zodat je niet meer hoeft te vragen het hoofd te ontspannen, en als je het met een hand af kan.
Is dit juist?

horsea

Re: Wanneer ga je over op shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:00

Je bent niet verplicht om over te gaan op een shank. Een shank is eigenlijk een trensje maar met verleng stukken zodat je sneller "contact" hebt. Het is dus niet zo dat je gelijk een scherp bit in een paard zijn mond hangt, omdat je dan gewoon niet zo veel contact met het bit mag hebben. Verder is het zo dat, wanneer je wedstrijden rijd, je een paard vanaf 6 jaar op 1 hand en met een shank moet starten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 12:26

M`n paard is al 11, moet ik dan met shanks starten?
Tegen de tijd dat we zover zijn is hij misschien wel 12 of 13 Clown

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:39

Ik denk altijd; waarom overstappen als hij het goed doet op een (in jouw geval) dubbel gebroken bitje? Oké, als hij zes jaar is moet je op één hand starten op wedstrijd (bij WRAN hoeft dit volgens mij niet als je beginners start, de andere organisaties weet ik niet...).

Ik rijd mijn paard (6 jaar) altijd met een 'gewone' snaffle en een paar weken voor wedstrijd rijd ik met een shanksnaffle om even te oefenen. Maar na de wedstrijd gaat gelijk weer de gewone snaffle erin. Of ik rijd zonder bit. Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:42

Trainen blijf ik doen op een dibbelgebroken bit. Shanks gebruik ik enkel voor de wedstrijden en de puntjes op de i met eenhandig rijden. Ik weet van veel "top" Pleasure trainers dat ook zijn blijven trainen op een snaffle en de shanks alleen voor wedstrijden gebruiken.

En Shank die tevens gebroken is werkt heftiger in dan een ongebroken schank, dat omdat je met een gebroken shank dubbel inwerkt, en met notenkraken, én met hefboomwerking.
Ik gebruik enkel een licht gebogen mullen shank die niet gebroken is dus.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 05:16

Tones als je wedstrijden gaat rijden moet je verplicht met een shank snaffle rijden omdat je paard ouder is dan 6 jaar

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:28

Tones Even ter correctie Lachen je moet op een shank rijden als je amateur start en zolang je in de beginners klasse op een wedstrijd zou rijden mag je altijd op een snaffle blijven rijden en ben je niet verplicht op er een ander bit in te hangen

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 13:47

Oh gelukkig. Amateur is nog heeeeeeel ver weg Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:15

Banjer en ik zouden pas op shanks overgaan als onze instructrice vindt dat we daar aan toe zijn... Lachen

Maar... ik denk zelf dat als je alles met een snaffle kan (ook op 1 hand), dat je dan pas met shanks moet gaan rijden... Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 00:39

Je hoeft niet perce met 1 hand gaan rijden met een shank (op de wedstrijd wel) doe ik ook niet, ik rijd mijn paard dus ook op een shank met 2 handen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:02

er staan redelijk wat goede opmerkingen in dit topic.. op die van MSQuincyTS na ..

Een shank (scharenbit, in de regelementen een 'bit' genoemd) wordt gebruikt om met verfijnde hulpen te rijden, de inwerking is sterker, hij werkt al door het gewicht van de teugels, en zo kan er dus met een 'doorhangende' teugel gereden worden op 1 hand.
IN trainings situaties/ bij inrijden, kan het zijn dat je de shank op twee handen gebruikt, maar het is niet de bedoeling dat met continuë aanleuning te doen zoals in de dresuur. (Hoewel je daar vaak bij de stang trens combi ook een doorhangende teugel ziet)

Ik zelf heb heel veel op snaffle ( enkelgebroken trens) gereden, ook in beginners wedstrijden en ben toen overgestapt naar de shank om op 1 hand te kunnen rijden, maar ook voor de verfijning. Ik pak soms ook weer even de snaffle erbij en kan mijn tinker daar pirma op rijden, maar hij loopt lekkerder op de shanks.

Ik ben overgestapt via een Myler met 'hooks' voor de lichte hefboom werking, toen een enkelgebroken shank ( hefboom en knip beweging) maar nu rij ik met een Myler shank independent sidemovement, die dus de knipbeweging niet heeft en 'zachter' is. De enkelgebroken gebruik ik voor de wedstrijden en kan scherper zijn, hoeft niet.

Ik ben tegelijkertijd met sporen gaan rijden toen ik overging op shank en heb een en ander in overleg gedaan met mijn trainer, die heeft er misschien de beste kijk op of zowel ruiter als paard er 'klaar' voor zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 00:31

dapperdier wat is er mis met mijn opmerking dan?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:30

een bit en sporen zijn een beetje als een vuurwapen. het zijn enkel de persoon die het bedienen die er al dan niet verkeerd mee omspringen.
het is inderdaad zo dat een bit (in het amerikaans heeft dit automatisch shanks) voor meer verfijning kan zorgen dan een snaffle (in het amerikaans altijd met ringen) omdat een bit meer signaalpunten heeft. een snaffle werkt alleen op de tong, de mondhoeken en het tandvlees. een bit daarentegen kan ook nog werken (afhankelijk van het mondstuk) op het gehemelte, de kingroef en achter de oren. door deze drukverdeling kun je gaan accentueren en meer verfijning krijgen.
elk van beiden heeft zijn doel in de training en ik gebruik beiden in mijn trainingen, ook bij oudere paarden. daarnaast gebruik ik ook nog verschillende bosals voor bepaalde oefeningen.
ik blijf er trouwens bij dat het vervaarlijkste marteltuig in een goede, getrainde hand minder pijnlijk en duidelijker is voor een paard dan een rubberen trensje in een ruwe ongetrainde hand.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:02

Leuk dat ik dit topic nu tegen kom. Lachen
Ik kijk zo eens rond in westernwinkeltjes en wat mij opvalt is dat de bitten meestal 12 a 12,5 centimeter zijn. Stel nu dat ik eens met mijn pony een wedstrijd wil rijden, zij is al ouder dan 6 en ik zou dus een shanks moeten gebruiken. Alleen heeft zij een maatje 11,5 cm. Ik ben eens rond gaan zoeken, maar heb geen maatjes 11,5 gevonden. Zijn deze zo 'zeldzaam' dat ze besteld moeten worden of zijn ze niet in deze maat te verkrijgen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:12

Marchador, dat probleem had ik ook, maar dan had ik 13,5 cm nodig. Ik bestel mijn bitten via internet, de laatste keer bij justwestern.nl daar hadden ze em in maat 4,5' 5' en 5,5' En dat is ongeveer 11,5 cm, 12,5 cm en 13,5 cm.. Ongeveer dus Knipoog

lovemyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:32

de shank snaffle is goed te gebruiken al een overgang van een snaffle voor een gevorderd paard is dit een goed bit om te gebruiken tijdens de training gebruik een bit niet om problemen op te lossen sommige denken dat het helpt om een strenger bit te gebruiken maar het is meestal dan maar tijdelijk

lovemyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:33

lovemyhorses schreef:
de shank snaffle met ringen is goed te gebruiken als een overgang van een snaffle voor een gevorderd paard is dit een goed bit om te gebruiken tijdens de training tip!! gebruik een bit niet om problemen op te lossen sommige denken dat het helpt om een strenger bit te gebruiken maar het is meestal dan maar tijdelijk

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:02

dapperdier schreef:
e
IN trainings situaties/ bij inrijden, kan het zijn dat je de shank op twee handen gebruikt, maar het is niet de bedoeling dat met continuë aanleuning te doen zoals in de dresuur. (Hoewel je daar vaak bij de stang trens combi ook een doorhangende teugel ziet)

Die doorhangende teugel die je jammer genoeg maar zelden ziet bij de optoming met stang en trens. is ook eigenlijk de enige manier waarop het hoort. Tegenwoordig zie je bijna altijd dat de stang "doorgeslagen " is, ofwel er wordt met voortdurende druk van de stang( en trens)teugel gereden.
Een plaatje zoals de stang/ trens combi gebruikt hoort te worden.
http://daniel.jugnet.free.fr/images/nunoliviera.jpg

Met de trens teugel kan/ mag evt. een meer constante aanleuning gevraagd worden.

Persoonlijk vind ik een shank snaffle niet prettig door de verschillende inwerking en dardoor de onrust in de paardenmond. Als ik een shank gebruik is dat altijd de ongebroken variant of een Billy Allen mondstuk, dat ligt ook vrij stil in de mond.
http://www.rods.com/eccStoreFront/produ ... 9022_R.jpg
http://www.wrinkydinks.com/horses/bit-Billy_Allen.jpg